Korta av fenders

sthu

Trådstartare
Ok, jag erkänner. Jag är inte bara kort, jag har korta ben också. Det brukar gå att korta upp tillräckligt, med långa "flärpar" som måste sättas fast på ena eller andra sättet. Men på min "nya" sadel går det inte korta tillräckligt och de där flärparna som blivit över hänger ner framför foten och jag blir bara tokig på allt!

Så, nu tänkte jag; går det lösa på ett enkelt sätt?

Först tänkte jag bara ta håltången och banka några nya hål, men det kommer inte gå. Den där utskärningen för stigbygeln räcker inte till, själva fendern är för bred för stigbygeln helt enkelt.
Så det måste kortas av högre upp, i själva infästningen liksom. Inser att jag borde tagit en bild.. Den sitter idag med någon slags popnit eller nåt. Det borde väl gå att ta upp och sätta nya såna? Försökte googla lite, men jag tror jag behöver hjälp med vad saker och ting faktiskt heter. Eller är det vansinnigt korkat att försöka sig på det på egen hand? Det ser väldigt enkelt ut, två nitar på var sida och skära av en liten läderbit.
 
Det beror ju på hur mycket läderrem du har innan fendern breddar sig. Den måste få plats i utskärningen i bommen annars kommer den bara buckla sig.
 
Det beror ju på hur mycket läderrem du har innan fendern breddar sig. Den måste få plats i utskärningen i bommen annars kommer den bara buckla sig.

Hmm, nu är jag inte riktigt med tror jag. Måste nog ta lite kort.
Jag har alltså tänkt ta av en bit på "den smala" delen, den som ligger på insidan så att säga. Det är en skarv mellan den och breda delen på fendern, där nitarna jag tänkt lossa sitter.
 
Blir det inte snyggare att bara skära till den breda delen så att man får mer rem åt stigbygeln.
Tar man av en dm upptillså blir det ju fendern bredare upptill. Skär man till lite snyggt nedtill så tänker jag att det blir lite snyggare om än lite mer komplicerat med tanke på kantsömmen om det finns en sån.
 
Nää, att börja skära där vågar jag inte. Dessutom är fendrarna mönstrade, så det blir nog svårt att få det snyggt.
Alltså, det kommer ju inte synas någonting utåt om jag gör som jag har tänkt. Hela framsidan är orörd. Det är den smala remmen på "baksidan" jag tänker korta av. Fast det lutar åt att hitta en sadel- eller skomakare som kan göra det, jag hittar inte ens vad de där nitarna kallas..
 
Hmm, nu är jag inte riktigt med tror jag. Måste nog ta lite kort.
Jag har alltså tänkt ta av en bit på "den smala" delen, den som ligger på insidan så att säga. Det är en skarv mellan den och breda delen på fendern, där nitarna jag tänkt lossa sitter.
Jag antar att du har ett smalare "stigläder" där fendern ligger utanpå? På vissa (billigare) sadlar är fendern en del av stiglädret.
Fender har en viss längd och du kunde inte korta genom att göra fler hål eftersom fendern blir för bred. Om du kortar av själva stigläderet så är ju fendern fortfarande lika lång. Den längden måste ta vägen någonstans. Nere vid stigbygeln är det så kort det går. Då måste fendern upp under "side jockeyn" (bild på delarna). Men den kommer ju bara en bit inunder där innan stiglädret passerar över bommen och risken är att fendern är för stor/bred för att kunna "följa med" runt bommen.
 
Ja bild på hur set ser ut och sitter fast är bra att ha :).
Har bara sett gammal skit western där fendern var fäst uppe i bommen och spännet var fäst nere i själva fendern. Med en rem bakom bara. Så gick varken att korta eller länga Stiglädret ngt större.
 
Nää, att börja skära där vågar jag inte. Dessutom är fendrarna mönstrade, så det blir nog svårt att få det snyggt.
Alltså, det kommer ju inte synas någonting utåt om jag gör som jag har tänkt. Hela framsidan är orörd. Det är den smala remmen på "baksidan" jag tänker korta av. Fast det lutar åt att hitta en sadel- eller skomakare som kan göra det, jag hittar inte ens vad de där nitarna kallas..


Så som du beskriver här har jag låtit göra. är själv både kort med korta ben, men är oxå sned lite här och var. Blev livrädd när jag köpte sadel och högerfoten knappt nådde stigbyglen. Men denna gång var det inte jag som var sned, utan stiglädret som töjts på ena sidan.
Bad en sadelmakare göra dem jämnlånga samt korta fyra hål. ( det skiljde en dm i längd mellan dem!) han nitade om där den breda fendern fästes upptill och tog av den smala remmen som fortsätter på baksidan.
Då är man inte begränsad av antalet hål utan bara av vart fendern svänger in vid stugbygeln. Det gjorde jättestor skillnad och syns inte alls!
Man kan ju också fästa lilla remmen och skippa att fästa fendern, då kan man ha ytterligare ett hål kortare.

För detta betalade jag 150 spänn och fick proffsnitat och en sprillans ny kopparnit på varje sida!
(så om du bor nära kalmar kan jag skicka adress till sadelmakaren)
 
Såhär ser det ut
IMAG0012_zpsj8qo4obh.jpg


Fast nu när jag tänkt lite mer får jag inte ihop det alls..
Får försöka hitta en sadelmakare som kan hjälpa mig. Inte hittat nån som vill/kan ta en westernsadel för en vettig peng. Pratade med en som ville ha 1500 för det, det har jag inte råd med. :crazy: Det är min reservsadel, så jag vill inte lägga så vansinnigt mycket pengar på den. Just nu kan jag inte använda den alls pga stigläderlängden. När jag är någorlunda smärtfri går det bra, liite för långa men det fungerar bra ändå. Nu när höften inte vill vara med måste jag ha lite kortare läder om jag vill kunna göra något annat än att åka häst.

IMG_20150416_125137_zpshfnd10ag.jpg
 
Såhär ser det ut
IMAG0012_zpsj8qo4obh.jpg


Fast nu när jag tänkt lite mer får jag inte ihop det alls..
Får försöka hitta en sadelmakare som kan hjälpa mig. Inte hittat nån som vill/kan ta en westernsadel för en vettig peng. Pratade med en som ville ha 1500 för det, det har jag inte råd med. :crazy: Det är min reservsadel, så jag vill inte lägga så vansinnigt mycket pengar på den. Just nu kan jag inte använda den alls pga stigläderlängden. När jag är någorlunda smärtfri går det bra, liite för långa men det fungerar bra ändå. Nu när höften inte vill vara med måste jag ha lite kortare läder om jag vill kunna göra något annat än att åka häst.

IMG_20150416_125137_zpshfnd10ag.jpg


Så ser min oxå ut. Hjälper dock inte att lägga in bild på efter kortning eftersom det inte syns... =)

Men du är inne på rätt spår, man tar bort nitarna, kortar den smalare remmen och nitar fast igen. sen kan du gömma mer av den breda fendern högt uppe där den går runt bommen om du bara pular lite... Det var min sadelmakares tips och ide...

ot
galet snygg sadel, och reservsadel! vad är det för något?
 
Det är en Billy Cook, upphittad för en liten liten peng på Facebook. Ibland har man tur i de där annonsgrupperna.

Bara nita om borde väl typ vem som helst kunna göra? Det är ju inte så svårt, bara man har grejer tänker jag. Det jag funderar på är ju just det som @Digbil säger, att fendern fortfarande är för lång på framsidan så att säga och kommer knöla sig. Fast det går kanske skära om där uppe, det syns ju ändå inte under side jockeyn.
Äsch jag vet inte. Får rida med platåskor istället :D
 
Bra jobbat! de är inte lätta att hitta och ännu svårare att fynda!

Se efter före, kolla hur mycket av fendern som kan dras upp i stigläderfästet runt bommen! På min så kan jag dra upp fenderfästet ända tills det ligger över bommen, och lädret svänger runt bommen precis efter nitarna, och det blir inte heller knöligt!



Meeeeen är du osäker kan du ju alltid sälja den billigt till mig så kan min sadelmakare få nita om den till nästa kortis...! ;) // Sadellös..
 
Det ser ju plätt lätt gjort att ordna.
Är till och med så att man kan korta av den breda fendern lite upptill så att man kan ha ännu kortare läder utan att det kommer synas ngt.
Är ju bara 2 nitar och lite lite sömn som får göras om. Går på max 2h om man är lika slö som jag då jag syr :p och jag är inte ens en sadelmakare :rofl:.
Kan dock säga till dig att du ska inte låta ngn komma i närheten av sadeln med en lädersymaskin! Tycker att det är så synd att många sadelmakare som ska laga saker bara kör över med symaskinen. Blir otroligt fult, lädret förstörs och söm hållen blir alldeles för täta så att lädret blir mycket mindre tåligt.
Jätte fin sadel förresten ^_^.
 
Köp "lägre" stigbyglar istället :D Beror väl iochförsig på hur mycket du behöver korta annars kanske du kan linda något tex. en benlinda för att lyfta själva stigbygeln uppåt
 
@_Yggdrasil_ Hur menar du, lägre stigbyglar? Måste skaffa nya, de som sitter på är helt utslitna och jag vill ha i trä.
Måste korta upp någon cm, så det löser inte problemet. Men alltid kul med tips på grejer att köpa!

@Buck Ja, i teorin är det superlätt. Men jag hittar ju inte ens några nitar att köpa. Bara typ 300-pack som kostar en hel del + att jag måste köpa verktyg. Har inte ens en vass syl eller lämplig nål.. Tror jag har vaxad lintråd, ljusgul om jag inte minns fel.
En skomakare borde väl kunna nita och skära? Sy kan jag, och lädernålar kostar väl inte så mycket.
 
Jo jag har sett att vissa stigbyglar är större än andra och tänkte då om du kunde hitta ett par som är då lägre eller hur man ska säga.
Sitter själv i precis samma sits mina taxben bara vägrar att växa mer. Men jag ska testa att lägga mer stoppning runt själva pinnen på stigbygeln och se om det räcker för mig.
 
@_Yggdrasil_ Hur menar du, lägre stigbyglar? Måste skaffa nya, de som sitter på är helt utslitna och jag vill ha i trä.
Måste korta upp någon cm, så det löser inte problemet. Men alltid kul med tips på grejer att köpa!

@Buck Ja, i teorin är det superlätt. Men jag hittar ju inte ens några nitar att köpa. Bara typ 300-pack som kostar en hel del + att jag måste köpa verktyg. Har inte ens en vass syl eller lämplig nål.. Tror jag har vaxad lintråd, ljusgul om jag inte minns fel.
En skomakare borde väl kunna nita och skära? Sy kan jag, och lädernålar kostar väl inte så mycket.
nä lädernålar kostar inte så mycket och även om du bara hittar ett 100 pack så är det bra att ha hemma. ;). en bra skärsyl är inte heller ngn större summa (bättre med skärsyl då man gör nya hål.) + en vanlig tygsax eller brytbladskniv klarar av den tjockleken på läder utan problem, behövs inget mer avancerat än så.
Nitar kan jag dock inte hjälpa dig med, har aldrig behövt nita ngt, räcker ofta gott med kontacktlim och att sy.
 
nä lädernålar kostar inte så mycket och även om du bara hittar ett 100 pack så är det bra att ha hemma. ;). en bra skärsyl är inte heller ngn större summa (bättre med skärsyl då man gör nya hål.) + en vanlig tygsax eller brytbladskniv klarar av den tjockleken på läder utan problem, behövs inget mer avancerat än så.
Nitar kan jag dock inte hjälpa dig med, har aldrig behövt nita ngt, räcker ofta gott med kontacktlim och att sy.

Jag gillar ju att sy och pyssla, så jag har säkert nytta av det någon gång. Men just nitar.. Som sagt, inte ofta man nitar ihop grejer.
Hittade en sida, men där kostade 50 st 400 kr + frakt, liiite saftigt just nu. Kan ju å andra sidan passa på att vända blevin buckles på båda sadlarna så "flärpen" hamnar på insidan istället.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
596
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 504
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 894
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp