Kortison i injektionsform till kor

P

prinsus

penivet eller beviplex. Går detta att få tag på utan recept på något sätt? Har fått denna fråga av en frustrerad koägande kollega som verkar tro att jag har fuffens för mig och vet sånt där... :crazy:

Så nu förmedlar jag denna fråga till er och hoppas att någon har något förslag. Det handlar givetvis om medicinering av korna med sunt förnuft för att slippa veterinärens dyra återbesök när nån ko är krasslig. Alltså inget lurt... Liksom för att ha ett litet husapotek i lagårn för säkerhets skull
Någon som vet? :bump:
 
Nog skulle jag kalla det lurt. Koägare får inte ha receptbelagda mediciner hemma för att behandla efter eget huvud o på det sättet slippa veterinärkostnad.
PL
 
Kan bara instämma med Peter... Olagligt och dessutom dumt. Man kan inte bara ge lite kortison och penovet till en krasslig ko för att slippa veterinärräkningar. Om det är en seriös koägare (eller hästägare för den delen) så räknar h*n med veterinärkostnaden i företaget. Annars är han bara korkad.

Som att ha ett åkeri och inte räkna med reparationskostnader :mad:

Fan nu blev jag irriterad oxå :crazy:
 
Penovet är en benzylpenicillinprokain, dvs antibiotika och just den sorten kan nöt vara känsliga emot. Antibiotika ska ALDRIG användas utan veterinär har kollat vilka bakterier som är aktuella så att man inte framkallar mer resistens än vi redan har. Beviplex är en B-vitamin. Den ska också användas med försiktighet.
Vad gäller kortson, eller glukokortikoider, så ger det mycket biverkningar och man ska vara medveten om vilka och hur man ger och varför. De viktigaste är nog binjurebarksatrofi och ev fång, kor kan också få fång.

Veterinären har läst i många år just för att kunna behandla rätt sak på rätt sätt och på ett säkert sätt för djuren. Det finns en anledning till att vissa saker är receptbelagda och att man måste ha bevisad kunskap för att ordinera användandet.

Jag förstår inte att folk klagar så över att veterinären är så dyr :devil:, när man inte reflekterar över vad det kostar att laga bilen eller tv:n, det är ju lite skillnad i utbildningstid mellan vet och reparatör men dom har ungefär samma timkostnad och för mej är djuren viktigare än både bilen och tvn.
 
Så här står det om glukokortikoider i FASS vet.
Kontraindikationer: hos idisslare föreligger stor risk för inducering av abort vid behandling under sista hälften av dräktigheten.
Biverkningar: Frånsett substitutionsterapi innebär kortikosteroibehandling alltid en överdosering jämfört med det fysiologiska tillståndet. Vid långtidsbehandling skall dosen hållas så låg som möjligt och varje dos ges så sällan som möjligt. Ogynsamma effekter beror inte bara på dosens storlek och behandlingstidens längd utan också på individuell känslighet. Bland dessa effekter kan nämnas.
Endokrina: Längre tids behandling kan medföra hämning av den egna ACTH- och kortisolutsöndringen, samt en symptombild som vid Cushings syndrom. Ökad glukoneogenes med negativ äggvitebalans ger katabola biverkningar som osteoporos, muskel- och hudatrofi med försämrad sårläkning. Påverkan på kolhyrattolerans medför att diabetes mellitus kan försärmras och latent diabetes bli manifest. Infektionsförsvaret hämmas, infektioner kan aktiveras. Ökad koagulationsbenägenhet vid behandling med hög dos kan någon gång ge tromboskomplikationer.
Vätske- och elektrolytrubbningar: Hypokalemi och natriumretention med åtföljande ödem och hypertoni.
Organ: Effekter på ögat vid långtidsbehandling, glaukom, bakre katarakt.
Vid subkutan injektion kan lokala hud- och muskelatrofier uppträda.

Personligen tycker jag att det låter som det krävs lite mer än sunt förnuft för att använd denna substans!

Har man dessutom inte bättre koll på läkemedlen än att man tror att Penovet och Beviplex är kortison så bör man definitivt inte ens tänka tanken på att behandla efter eget huvud.
 
Ja, hon trodde nog inte att penovet eller beviplex var kortison utan var intresserad av dessa tre preparat. Inte vet jag hur hon tänkte. Jag vet att de är mycket rutinerade ko-bönder. Jag lägger absolut inga värderingar i detta eftersom jag bara har vidarebefordrat en fråga.

Hon menade att det kan kännas frustrerande ibland om man av erfarenhet vet exakt vad djuret skall ha vid ett visst tillfälle men måste ta ut en veterinär för ca 1200kr för att få preparatet utskrivet. Klart att veterinärerna förtjänar sina löner, det var inte det som det handlade om. Tror heller inte att de helt vilt skulle hälla i sina mjölkkor en massa preparat på måfå - de vet ju vad de gör.

Men frågan är ju fri eller hur? :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp