Bukefalos 28 år!

Kost till gammal hund?

N

Nowis

Min golden-hane 12 år börjar bli mager. Han får hundk**ets foder och ett pulvertillägg som ökar genomblödningen i musklerna o förebygger stelhet. Eftersom han nu börjar falla ur formen, men i övrigt är pigg, vill jag ha tips på bra foder som äldre hundar lätt tillgodogör sig.
Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Kost till gammal hund?

Veterinären säljer specialfoder för tex äldre hundar o det äter mina föräldrars hundar som är 13 o 14 år o dom mår då bra av det. Tror det heter Specific nånting...
 
Sv: Kost till gammal hund?

Royal Canin har foder för äldre hundar, deras foder brukar vara väldigt smakligt, tycker i alla fall de hundar jag träffat som äter det (bla mycket kräsna småhundar).
Bitarna är porösa och lättsmälta också.
Medium och Maxi Mature heter de (för medelstora eller stora raser beroende på hur stor din vovve är):

http://rcse3.baseshop.dk/default.aspx?pageID=4140021&lang=sv
http://rcse3.baseshop.dk/default.aspx?pageID=4140032&lang=sv

Finns i vanliga djuraffärer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kost till gammal hund?

Rekommenderar starkt att köpa foder på djursjukhus el liknande, där veterinärerna godkänt fodret. Nämnda Specific hittar man där bla., och man kan rådfråga personalen. Gör gärna en seniorkontroll som inte är särskilt dyrt, där brukar i alla fall vi på djursjukhuset där jag jobbat kolla levervärden & dylikt och veterinären gör en allmän koll. Kanon, för då vet man vad man har att gå efter och vad det äldre djuret kan behöva för tillskott.

Men det kanske ni redan gjort, tänkte bara tipsa om det.. =)
 
Sv: Kost till gammal hund?

Ja, han ska till veterinären på torsdag, jag har bara bett om blodprov o allmän undersökning, men jag ska be dem kolla levervärden oxå. Tack för tipset!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 018
Senast: Sofie.S
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Sassy
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 674
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 720
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp