Bukefalos 28 år!

Kostnad att bo själv

linnlarssonn

Trådstartare
Har börjat fundera i banorna att flytta hemifrån snart då jag i maj/juni kommer få en fast deltidstjänst på mitt nuvarande jobb (endast varit timanställd tidigare). Blir 21 i år så det är väl dags snart ;) Men har börjat strukturera upp vilka fasta utgifter som man har varje månad och funderar på vad jag glömt :p Någon som vill komma med input? Kommer högst troligt köpa en insatslägenhet i den lilla by jag är uppväxt i så har utgått ifrån att jag bor i en 2a i en av HSB-föreningarna.

Avigft/hyra: 3200 kr
Hushållsel: 300 kr
Mat: 2000 kr
Tele/tv: 800 kr (mobil 400+netflix 100+fiber 300)
A-kassa: 130 kr
Hemförsäkring: 120 kr??
Bil: 3000 kr (2400 bensin+200 lägga undan till skatt+400 försäkring)
Gymkort: 350 kr
 
Har börjat fundera i banorna att flytta hemifrån snart då jag i maj/juni kommer få en fast deltidstjänst på mitt nuvarande jobb (endast varit timanställd tidigare). Blir 21 i år så det är väl dags snart ;) Men har börjat strukturera upp vilka fasta utgifter som man har varje månad och funderar på vad jag glömt :p Någon som vill komma med input? Kommer högst troligt köpa en insatslägenhet i den lilla by jag är uppväxt i så har utgått ifrån att jag bor i en 2a i en av HSB-föreningarna.

Avigft/hyra: 3200 kr
Hushållsel: 300 kr
Mat: 2000 kr
Tele/tv: 800 kr (mobil 400+netflix 100+fiber 300)
A-kassa: 130 kr
Hemförsäkring: 120 kr??
Bil: 3000 kr (2400 bensin+200 lägga undan till skatt+400 försäkring)
Gymkort: 350 kr

Ska du ha TV åker du på TV-licensavgift också.
 
Har börjat fundera i banorna att flytta hemifrån snart då jag i maj/juni kommer få en fast deltidstjänst på mitt nuvarande jobb (endast varit timanställd tidigare). Blir 21 i år så det är väl dags snart ;) Men har börjat strukturera upp vilka fasta utgifter som man har varje månad och funderar på vad jag glömt :p Någon som vill komma med input? Kommer högst troligt köpa en insatslägenhet i den lilla by jag är uppväxt i så har utgått ifrån att jag bor i en 2a i en av HSB-föreningarna.

Avigft/hyra: 3200 kr
Hushållsel: 300 kr
Mat: 2000 kr
Tele/tv: 800 kr (mobil 400+netflix 100+fiber 300)
A-kassa: 130 kr
Hemförsäkring: 120 kr??
Bil: 3000 kr (2400 bensin+200 lägga undan till skatt+400 försäkring)
Gymkort: 350 kr
Beroende på fack så kan man få fackavgift med a-kassa OCH hemförsäkring. Det är det värt det.
 
Beroende på fack så kan man få fackavgift med a-kassa OCH hemförsäkring. Det är det värt det.
Fackavgift+A-kassa med hemförsäkring skulle för mig gå på runt 500 kr, det betalar jag inte då jag inte känner att jag tjänar tillräckligt (restaurang...) för att lägga den summan när jag dessutom är högst skeptisk till facket och dess arbete :p
 
Ränta och amortering på ev lån
Tvål, schampoo, tvättmedel, rengöringsmedel, diskmedel, toapapper och liknande förbrukningsvaror som inte ingår i matkontot (verka f ö aningen lågt)
Sjuk- och olycksförsäkring (kan ev tecknas genom facket eller jobbet)
ev fackavgift, avgift till a-kassa
Möbler, husgeråd, kläder är både engångsinvesteringar och löpande utgifter som man behöver lägga undan till.

Konsumentverket har bra material, t ex den här: http://publikationer.konsumentverket.se/sv/privatekonomi/valkommen-hem-ny-utgava-25-p.html
 
Det som kan vara bra att komma ihåg är att det alltid kan tillkomma oförutsägbara utgifter än hur mycket man försöker planera sin budget. Det har jag fått lära mig den hårda vägen. Som till exempel om bilen går sönder eller något annat. Men förhoppningsvis så händer inte sånt så ofta. Det är nog mest bara jag som har otur med oförutsägbara utgifter.:D
 
Har börjat fundera i banorna att flytta hemifrån snart då jag i maj/juni kommer få en fast deltidstjänst på mitt nuvarande jobb (endast varit timanställd tidigare). Blir 21 i år så det är väl dags snart ;) Men har börjat strukturera upp vilka fasta utgifter som man har varje månad och funderar på vad jag glömt :p Någon som vill komma med input? Kommer högst troligt köpa en insatslägenhet i den lilla by jag är uppväxt i så har utgått ifrån att jag bor i en 2a i en av HSB-föreningarna.

Avigft/hyra: 3200 kr
Hushållsel: 300 kr
Mat: 2000 kr
Tele/tv: 800 kr (mobil 400+netflix 100+fiber 300)
A-kassa: 130 kr
Hemförsäkring: 120 kr??
Bil: 3000 kr (2400 bensin+200 lägga undan till skatt+400 försäkring)
Gymkort: 350 kr
Det jag har i månads beräkning är
Hemförsäkring, bilförsäkring, skatt bil, lån, csn, a-kassa, facket, mobil, hyra, drivmedel, mat, internet, el, pension, spara.

Utöver det har jag även hästförsäkringen och släpförsäkring, skatt släp, hästhyra, hovslagare, ridlektion.

Jag har skrivit upp alla mina utgifter och inkoster i excel för att lättare få en överblick i runda slängar vart jag hamnar. Nu har jag överdrivit mina kostnader och rundat av uppåt, för att få lite marginaler. Så där har jag räknat ut vad det kostar på ett år och vad det kostar i månaden.

När jag har min snittlön på 20 000kr har jag ungefär 1000kr jag kan göra vad jag vill med (nu är även sparadet och pensionen medräknat i dom 19000kr). Hade jag inte haft hästen, skulle jag få ca 4500kr över varje månad istället.

Jag säger som min kloka mor gjort till mig, det är inte inkomsten man blir rik på utan utgifterna.
Jag har inte direkt snålat med mina utgifter, men jag är nöjd med mitt liv och det är såhär jag vill leva. :)
 
Ränta och amortering på ev lån
Tvål, schampoo, tvättmedel, rengöringsmedel, diskmedel, toapapper och liknande förbrukningsvaror som inte ingår i matkontot (verka f ö aningen lågt)
Sjuk- och olycksförsäkring (kan ev tecknas genom facket eller jobbet)
ev fackavgift, avgift till a-kassa
Möbler, husgeråd, kläder är både engångsinvesteringar och löpande utgifter som man behöver lägga undan till.

Konsumentverket har bra material, t ex den här: http://publikationer.konsumentverket.se/sv/privatekonomi/valkommen-hem-ny-utgava-25-p.html
Oj förbrukningsvaror hade jag helt glömt av :o tackar för länken, mycket bra info! :up:
 
Det som kan vara bra att komma ihåg är att det alltid kan tillkomma oförutsägbara utgifter än hur mycket man försöker planera sin budget. Det har jag fått lära mig den hårda vägen. Som till exempel om bilen går sönder eller något annat. Men förhoppningsvis så händer inte sånt så ofta. Det är nog mest bara jag som har otur med oförutsägbara utgifter.:D
Jo oförutsedda utgifter har jag haft min beskärda del av hittills också :p bilskrället har ju en tendens att kosta massa pengar på samma gång, det går som på ett rullande band :banghead:

Sparande för framtiden och sådana oförutsedda utgifter sparar jag till varje månad,varierande summa beroende på hur mycket jag jobbat. Men har som mål att stoppa undan några tusenlappar (nu när jag bor hemma utan stora utgifter) för att sedan leva så sparsamt som möjligt men ändå köpa det jag vill för resterande pengar. De pengarna som är kvar på kontot dagen innan lön sätts också på sparkonto så att man alltid får klara sig på lönen just den månaden :up:
 
När jag en gång i forntiden flyttade hemifrån gjorde jag en enkel uträkning.

När jag dragit av alla fasta kostnader delade jag återstående summa av månadspengarna i 30 delar. Det gav en hum om hur mycket pengar jag hade att röra mig med varje dag. Så om jag hade X kr för en dag och inte handlade på tre dagar så hade jag sparat 3X. Plus 1X för fjärde fjärde dagen.

Det blev lite sport att klara summan och kunna spara ihop till något extra till en utekväll på helgen t.ex. det gav också perspektiv för inköpen.
Köper jag så här dyra saker idag så har jag gjort av med pengarna för 5 dagar t.ex. Då fick jag inte handla på fem dagar. Hade jag mjölk och bröd så det räckte?

Den första tiden som självständig lärde mig mycket om hushållning och ekonomi.
 
Oj förbrukningsvaror hade jag helt glömt av :o tackar för länken, mycket bra info! :up:
Även om den löpande kostnaden för förbrukningsvaror och skafferiinnehåll inte är så hög så blir det lite pengar när man ska fylla upp skåpen första gången.
Husgeråd är en liknande post. I början behöver man kanske bara en kastrull, ett par tallrikar etc. Men med tiden behöver/vill man ha mer. Så det är bra att ha en budget för det med. Loppis är ett bra ställe att hitta bra husgeråd för en låg penning.
 
När jag en gång i forntiden flyttade hemifrån gjorde jag en enkel uträkning.

När jag dragit av alla fasta kostnader delade jag återstående summa av månadspengarna i 30 delar. Det gav en hum om hur mycket pengar jag hade att röra mig med varje dag. Så om jag hade X kr för en dag och inte handlade på tre dagar så hade jag sparat 3X. Plus 1X för fjärde fjärde dagen.

Det blev lite sport att klara summan och kunna spara ihop till något extra till en utekväll på helgen t.ex. det gav också perspektiv för inköpen.
Köper jag så här dyra saker idag så har jag gjort av med pengarna för 5 dagar t.ex. Då fick jag inte handla på fem dagar. Hade jag mjölk och bröd så det räckte?

Den första tiden som självständig lärde mig mycket om hushållning och ekonomi.
Superbra tänk!! Lättare att hålla sig ifrån att köpa småsaker som i slutändan blir dyra :up:
 
Även om den löpande kostnaden för förbrukningsvaror och skafferiinnehåll inte är så hög så blir det lite pengar när man ska fylla upp skåpen första gången.
Husgeråd är en liknande post. I början behöver man kanske bara en kastrull, ett par tallrikar etc. Men med tiden behöver/vill man ha mer. Så det är bra att ha en budget för det med. Loppis är ett bra ställe att hitta bra husgeråd för en låg penning.
Det är för detta som mitt sparande för tillfället i huvudsak går till, älskar att laga mat och att baka så jag känner att jag kommer vara kräsen och vilja köpa de husgerådssakerna jag verkligen vill ha redan från början. Har dock kommit en lång väg i min samling genom att önska mig sådant i julklapp och present osv. :) Dock så älskar jag fina loppisfynd, billigt, personligt och fint :love:
 
Är det inte väldigt låg kostnad med 3200 för avgift + bostadslån? Eller det är såna som i princip är gratis?
Vi bor billigt, men har ändå iaf 5000 i fasta kostnader för boendet.
 
Är det inte väldigt låg kostnad med 3200 för avgift + bostadslån? Eller det är såna som i princip är gratis?
Vi bor billigt, men har ändå iaf 5000 i fasta kostnader för boendet.
Det är endast avgiften! Här är dom riktigt billiga så något lån behövs inte, därför jag väljer att bo i en liten ort med 25 min pendlingsavstånd till större stad. Bor man mitt i smeten så får du hosta upp en miljon för en 2a eller att hyra en en hiskeligt dyr lägenhet i andrahand vilket jag varken vill eller har ekonomi till att göra :D
 
Är det inte väldigt låg kostnad med 3200 för avgift + bostadslån? Eller det är såna som i princip är gratis?
Vi bor billigt, men har ändå iaf 5000 i fasta kostnader för boendet.
Beror väl på storlek och närhet till centrum. Betalade 4300 för en stor etta i centrala Kristianstad förut. Nu är det strax under 3000kr (fast bor i bostadsrätt).
 
Beror väl på storlek och närhet till centrum. Betalade 4300 för en stor etta i centrala Kristianstad förut. Nu är det strax under 3000kr (fast bor i bostadsrätt).
Fast bostadsrätter i K-stad är ju inte gratis, du får ju betala en insats. Avgiften har jag ingen anmärkning på, jag undrade om bostadsrätten var gratis:)
 
Fackavgift+A-kassa med hemförsäkring skulle för mig gå på runt 500 kr, det betalar jag inte då jag inte känner att jag tjänar tillräckligt (restaurang...) för att lägga den summan när jag dessutom är högst skeptisk till facket och dess arbete :p
I restaurangbranschen är det nog bra att vara med i facket. Många fall med folk som inte fått ut löner osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp