Kostnad veterinärundersökning?

Hej!
Fodrar bara med hösilage, mineraler och betfor.. Tror inget av det gör honom särskilt pigg. Funderar på ifall jag ska flytta honom till en lösdrift istället (eftersom det ändå är så han är van vid..) Han kanske lugnar ner sig något då. Förhoppningsvis. Nu är det bara värre och värre och jag kan helt ärligt talat säga att det inte ligger långt borta att lämna tillbaka honom. Idag fick jag kämpa hårt med att ens försöka ta honom till ridbanan för att longera honom (som ligger hos grannen ca 500 meter ifrån). Han stegrade sig, bockade, försökte sticka och drog riktiga vändor fram och tillbaka på vägen. Tur att det inte kom någon bil.
Jag har själv en häst som inte kan äta betfor då det får honom sjövild och extremt tittig, tror det var @Lavinia oxå som har/hade en häst som inte klarar betfor om jag inte är helt ute och cyklar.
 
Min häst har precis börjat bockat från ingenstans.. Detta är tredje dagen på rad som han bockar av mig. 2 gånger i skogen och en gång i paddocken. Jag har iofs bara haft honom i 3 veckor, så det skulle rent tekniskt sätt kunna vara att han testar mig, men det känns väldigt konstigt.. I början var han super lugn och cool för ALLT, men helt plötsligt har han blivit "knäpp". Han slutar inte heller trots att jag sitter upp igen och fortsätter rida fram honom.. jag kan knappt få honom att lyssna på hjälperna heller, alltså få fram honom i trav och galopp (vilket han lyssnade jätte bra på från början). Han var känslig och fin och hade super fin framåt bjudning.

Jag har tänkt att ringa ut en veterinär för att se ifall han har ont någonstans. Jag kan inte ha det så här.. Letade efter en lugn och trygg häst, men det är långt ifrån vad han är nu...
Tror inte det är något fel på hästen, tror det främst beror på att du är ny, att hästen börjar testa och bocka efter ett par veckor är inte alls något konstigt, många hästar som är sånna. Testande kommer väldigt sällan direkt utan när hästen är mera hemvan i miljön.

Sen är det alltid bra att kolla utrustning, veterinärkoll osv. Att hästen är skodd bak kan vara en stor anledning också, jag har sett en del hästar som blir hyperpigga när dom får bakskor för helt plötsligt kan dom gå ordentligt och ta för sig på ett annat sätt.

Men gör en besiktning på hästen ändå. Förmodligen så kollar dom bara böjprov, känner över hästen osv, räkna med ca 2-3000 iallafall.
 
Jupp stämmer.

Min förra blev helt sjövild i perioder, varje gång visade det sig att stallägarna varit snälla och hade gett betfor...

Min nuvarande blir lös i magen av betfor.

/lavinia

Jag har själv en häst som inte kan äta betfor då det får honom sjövild och extremt tittig, tror det var @Lavinia oxå som har/hade en häst som inte klarar betfor om jag inte är helt ute och cyklar.
 
Jupp stämmer.

Min förra blev helt sjövild i perioder, varje gång visade det sig att stallägarna varit snälla och hade gett betfor...

Min nuvarande blir lös i magen av betfor.

/lavinia
Jag kanske får testa att sluta ge honom betfor en period och se om han ändrar sig.. Hur lång tid tog det innan hästen lugnade sig efter att man slutat med betfor?
 
Tror inte det är något fel på hästen, tror det främst beror på att du är ny, att hästen börjar testa och bocka efter ett par veckor är inte alls något konstigt, många hästar som är sånna. Testande kommer väldigt sällan direkt utan när hästen är mera hemvan i miljön.

Sen är det alltid bra att kolla utrustning, veterinärkoll osv. Att hästen är skodd bak kan vara en stor anledning också, jag har sett en del hästar som blir hyperpigga när dom får bakskor för helt plötsligt kan dom gå ordentligt och ta för sig på ett annat sätt.

Men gör en besiktning på hästen ändå. Förmodligen så kollar dom bara böjprov, känner över hästen osv, räkna med ca 2-3000 iallafall.

Tack. Jag ska testa och se med veterinären vad de säger och tänkte även ta ut en annan hovslagare som kan ta en extra titt på hans skor.. Idag upptäckte jag att han knappt vill lyfta på vänster fram (alla andra gick hur bra som helst). Han är inte varm eller haltar, men han har varit varm i bara det benet innan, vilket började dagen efter hovis var här. Kan det ha med det att göra trots att han inte haltar? Du kanske har helt rätt, han kanske testar mig. Problemet är att jag inte vågar rida honom mer så hur får jag honom att sluta testa mig i så fall? Jag har försökt att vara hård mot honom, men det verkar inte hjälpa alls..
 
Tack. Jag ska testa och se med veterinären vad de säger och tänkte även ta ut en annan hovslagare som kan ta en extra titt på hans skor.. Idag upptäckte jag att han knappt vill lyfta på vänster fram (alla andra gick hur bra som helst). Han är inte varm eller haltar, men han har varit varm i bara det benet innan, vilket började dagen efter hovis var här. Kan det ha med det att göra trots att han inte haltar? Du kanske har helt rätt, han kanske testar mig. Problemet är att jag inte vågar rida honom mer så hur får jag honom att sluta testa mig i så fall? Jag har försökt att vara hård mot honom, men det verkar inte hjälpa alls..

Om du inte är hård av naturen är det ingen idé att låtsas vara det, hästar genomskådar sådant direkt.

Men backa ner till konsekvent vardagshantering och gör likadant varje dag. T ex ta in från hagen (på samma sätt).

Borsta, kratsa hovar, gå en promenad.

När det fungerar ökar du "kraven".
 
Tack. Jag ska testa och se med veterinären vad de säger och tänkte även ta ut en annan hovslagare som kan ta en extra titt på hans skor.. Idag upptäckte jag att han knappt vill lyfta på vänster fram (alla andra gick hur bra som helst). Han är inte varm eller haltar, men han har varit varm i bara det benet innan, vilket började dagen efter hovis var här. Kan det ha med det att göra trots att han inte haltar? Du kanske har helt rätt, han kanske testar mig. Problemet är att jag inte vågar rida honom mer så hur får jag honom att sluta testa mig i så fall? Jag har försökt att vara hård mot honom, men det verkar inte hjälpa alls..
Om hästen inte har ont att och det inte är därför hästen håller på så är det bästa att försöka se situationerna hästen bockar i och försöka avleda det innan. Förekomma hästen lite för att avbryta tankarna på bockande.
jag kan knappt få honom att lyssna på hjälperna heller, alltså få fram honom i trav och galopp (vilket han lyssnade jätte bra på från början). Han var känslig och fin och hade super fin framåt bjudning.
Att vara "hård" hjälper sällan, däremot ifall man är bestämd och rider framåt, hästen måste tänka framåt, det är det viktiga. Min häst kunde när han var riktigt pigg hamna i ett bakåttänk och såfort jag drev på så bara var det bockande och sparkande. I hans läge var det bara att driv och driv och driv för att få "loss" honom så han kunde gå framåt igen.Sitta kvar i bockarna och driva vidare tills han "gav" sig och gick på framåt. Bocka gjorde han nästan uteslutande när han inte gick fram för skänkel...eller nånting annat.
 
Senast ändrad:
Fick precis mail om skadeersättningen från hästens återbesök. Inte kollat fakturan så osäkert om blodprovet är med i ersättningen eller ej (haft problem och var ok senaste gången men ville dubbelkolla igen nu en tid senare o förhoppningvis är det ett tag innan vi ska tillbaka på check igen). 5175 kr för undersökning inkl UL av en hel del på klinik. Har för mig det brukar ligga en bit över 6 kkr inkl behandling (min har haft sekundära ledinflammationer som sprutats). Inget hum om det är normalt eller ej, jag åker inte till någon annan längre och lägger 0 vikt vid vad det kostar eftersom jag är nöjd med förfarandet.
 
Idag upptäckte jag att han knappt vill lyfta på vänster fram (alla andra gick hur bra som helst).

Det här hade jag tolkat som en orsak att åka direkt till veterinären. Hästen kan ju inte tydligare berätta att det gör ont! Antingen gör det ont att lägga all vikt på höger fram, eller så gör det ont att lyfta vänster ben och böja ihop det.

Det är tid att ta hästens alla signaler på allvar, de pekar ju alla åt samma håll. Hästen mår inte bra.
 
Ska även tilläggas att det är flera saker jag märkt på honom som förändrats. T ex har han börjat sparkat mot sin hagkompis när vi är ute och rider (de ÄLSKAR varandra verkligen), vilket kom samma dag som han började bocka. Första gången vi släppte ihop de så rörde de inte ens varandra utan ställde sig och åt bredvid varandra direkt som att de hade känt varann länge.. Sen han kom har han alltid varit rätt stirrig i boxen, men nu tycker jag nästan som det verkar som att han är uttråkad iom att han står och tuggar på saker, håller på med sin vattenhink. Kan det vara för att han gått från lösdrift (uppväxt på lösdrift och alltid stå på lösdrift) till att stå i box på natten?

Funderar på att byta stall till ett större (nu är det bara ett stall med två boxplatser) där han kanske kan få gå i en större flock och inte behöver känna sig ensam. Läste någonstans att vissa hästar som hade påvisat ungefär samma beteende som honom inne hade lugnat ner sig i större stall eftersom de inte visste ifall de var ensamma eller inte. Här vet han ju direkt om han är själv eftersom det är så pass litet.. Dessutom kan jag ju inte rida ut själv på honom så det kanske är en bättre idé att stå i ett stall med ridhus och paddock där han kan se andra hästar samtidigt som vi jobbar och dessutom få fler att kunna rida ut med.
Det enda som är trist då är att jag får välja mellan ridhus och paddock med väldigt begränsade ridvägar på fält mot att rida på milslånga skogsstigar.... Iofs verkar skogen ändå inte fungera nu för tiden ändå

Som sagt, så mycket som ändrats de senaste veckorna och jag behöver verkligen hjälp.. Vill verkligen inte lämna tillbaka honom eftersom jag inte bara vill "ge upp", men samtidigt så känner jag att jag inte vill ha en häst som det inte känns kul att rida..

Där tror jag att du har svar på problemet. Han är uttråkad och har överskottsenergi kanske? Att börja tugga och "pilla" på saker är typiskt stressbeteende. Hade han fri tillgång till grovfoder i lösdriften? Hur är det med den biten nu?
 
Ofta kan hästarna börja testa efter några veckor när de "känner sig hemma på gården" är min erfarenhet. Det gäller då att ryttaren och tydlig och konsekvent. Som exempel kan jag nämna mitt förra sto som lämnades ut på foder förra året. Efter ca 3 v började hon testa sin fodervärd på liknande sätt som du berättar. Hon lyckades tyvärr ta kommandot och skrämma henne. Det slutade med att jag fick hämta hem henne efter ca 1,5 mån efter att jag frågat fodervärden flera ggr om allt fungerade. När hon kom tillbaka hem var tyvärr beteendet delvis befäst och vi fick börja om från början igen. Som någon påpekade så är hästar mästare på att känna av sin ryttare så om du blir rädd är det inte bra för någon av er, då skulle jag byta häst.

En annan aspekt är att hästen gått från lösdrift till box. På lösdrift får hästen ofta fri tillgång till mat och sitt rörelsebehov tillgodosett i "mass". Den kanske inte trivs på box? :confused: Min egen häst blir ganska jobbig när han står på box om han inte får mycket utevistelse och motion.

Att hästen reagerar så starkt när du lyfter frambenet indikerar dock att den har någon slags smärta. Att utreda en häst på klinik kostar runt ca 10 tkr, efter en försäkring gått in och täckt delar av kostnaden kan det röra sig om runt 4-5 tkr plus ev mediciner eller ev återbesök. Har gjort en utredning av min häst i nov så mina uppgifter är ganska färska.

Lycka till, hoppas det löser sig till det bästa för er båda! :)
 
Ofta kan hästarna börja testa efter några veckor när de "känner sig hemma på gården" är min erfarenhet. Det gäller då att ryttaren och tydlig och konsekvent. Som exempel kan jag nämna mitt förra sto som lämnades ut på foder förra året. Efter ca 3 v började hon testa sin fodervärd på liknande sätt som du berättar. Hon lyckades tyvärr ta kommandot och skrämma henne. Det slutade med att jag fick hämta hem henne efter ca 1,5 mån efter att jag frågat fodervärden flera ggr om allt fungerade. När hon kom tillbaka hem var tyvärr beteendet delvis befäst och vi fick börja om från början igen. Som någon påpekade så är hästar mästare på att känna av sin ryttare så om du blir rädd är det inte bra för någon av er, då skulle jag byta häst.

En annan aspekt är att hästen gått från lösdrift till box. På lösdrift får hästen ofta fri tillgång till mat och sitt rörelsebehov tillgodosett i "mass". Den kanske inte trivs på box? :confused: Min egen häst blir ganska jobbig när han står på box om han inte får mycket utevistelse och motion.

Att hästen reagerar så starkt när du lyfter frambenet indikerar dock att den har någon slags smärta. Att utreda en häst på klinik kostar runt ca 10 tkr, efter en försäkring gått in och täckt delar av kostnaden kan det röra sig om runt 4-5 tkr plus ev mediciner eller ev återbesök. Har gjort en utredning av min häst i nov så mina uppgifter är ganska färska.

Lycka till, hoppas det löser sig till det bästa för er båda! :)

Tack för ett bra svar!
Hovslagaren kommer ut imorgon och ska ta en titt ifall han har råkat gjort något som orsakat beteendet (eftersom det började efter han var där) i annat fall så har jag pratat med ägarna och skrutten får tyvärr åka tillbaka..
 
Vill bara ge en update ifall någon undrade!
TACK till den som föreslog sömstucken för det var precis det han var konstaterade hovslagaren idag! Förhoppningsvis ska värmen i benet gå ner och han lugnar ner sig. Visst, man ska inte ropa hej för tidigt eftersom bockningarna kanske är satta i system nu, men nu vet jag iaf att han inte har ont längre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 865
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 581
Senast: tuaphua
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 866
Senast: SkorpSmulan
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp