Köttfärs- och kikärtsbiffar

Wysiwyg

Trådstartare
Snabb fråga och halvonödig trådstart:

Blir det gott att blanda köttfärs och kikärtor och göra biffar?
 
Med rätt kryddning så tror jag det kan gå bra! :) (kanske ett sting av chili och vitlök?)

Jag tänkte köra på massa vitlök, chili och spiskummin! Tänkte mest om biffarna kommer hålla ihop..

Nå nu är det blandat och jag återkommer med resultat! :D
 
Aha, jag är värdelös på att få hela biffar så just det är jag fel person att svara på...men återkom med resultatet! Vill du dela med dig av receptet då så blir jag glad :D :banana:
 
Jag tänkte köra på massa vitlök, chili och spiskummin! Tänkte mest om biffarna kommer hålla ihop..

Nå nu är det blandat och jag återkommer med resultat! :D

Brukar ha ägg och lite mjöl så håller biffarna oftast ihop :) och så kör jag dom helst i ugnen!
 
@whwycd Det är typ 200 g nötfärs, 1 lök, 2 vitlöksklyftor och 1 tetrapack med kikärtor (230 g avrunnen vikt) + lite mjöl och spiskummin, cayennepeppar, peppar, sambal oelek. Blandade först löken, vitlöken, kikärtorna + kryddor + mesta av mjölet och stavmixade. Sen när det var helt slätt blandade jag i köttfärsen och så lite mer mjöl. Första omgången steks i stekpannan nu, återkommer med resultat :D

@pepp Haha ja det var verkligen ett dåligt svar! ;) Tur jag inte läste det innan jag blandade ihop smeten :D Känns som att jag kommer bli besviken dock, varje gång jag har en snilleblixt á la "åh det här borde funka" blir det bara skrot av allting :p
 
Alltså buke (eller ja, @pepp och @whwycd ), det var faktiskt ingen bra idé. Det blev ju inte äckligt så och jag kommer äta upp dem men det är bättre med bara kikärtsbiffar eller bara färsbiffar :p Detta blev som en kikärtsbiff med lite slaskig och grynig konsistens.

Rekommenderas icket! Och om man ändå prompt vill testa; använd nötfärs. Tror inte mina biffar blev helt genomstekta trots att jag först hade dem i pannan och sen i ugnen.
 
Äsch, jag som tyckte det lät gott.
Samma här, och mitt smaksinne/matsinne är det inget fel på...jag tror jag behöver laborera lite och testa själv :D Jag har en idé i huvudet som jag tänker borde funka bra...men HUR får man biffjäklar att hålla ihop??`
(lovar att jag återkommer om jag får för mig att testa min idé ;) )
 
Samma här, och mitt smaksinne/matsinne är det inget fel på...jag tror jag behöver laborera lite och testa själv :D Jag har en idé i huvudet som jag tänker borde funka bra...men HUR får man biffjäklar att hålla ihop??`
(lovar att jag återkommer om jag får för mig att testa min idé ;) )

Ägg! Och så lite mjöl tycker jag funkar, kanske strömjöl? Gör rätt mkt biffar och mina håller ihop bra :)
 
Ägg och ströbröd brukar man ju ha men jag väljer nog hellre lite mjöl. Ströbröd ger så skum konsistens, man tappar hela köttigheten i biffen tycker jag.
 

Liknande trådar

Mat Har hamstrat på mig en massa lammfärs och funderar på vad jag ska laga. Biffar är gott, men jag lagar gärna annat också. Hjälp mig...
Svar
15
· Visningar
536
Senast: hastflicka
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 462
Senast: Sirap
·
Fritid Någon som har koll på marknaden där? Vill bara ha till hobbybruk ochvkolla vad som rör sig utanför hagen. Hoppas få se lokatten bland...
Svar
1
· Visningar
326
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej på er, Min tik börjar tröttna på att dia så jag tänkte avvänja mina valpar. Förväntad vuxen vikt är ca 23 kg. Jag har gett dem...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp