Bukefalos 28 år!

Kraffsar runt matskålen?

_FiA_

Trådstartare
Undrar en sak. Min katt är lite knasig och när han fått mat och ätit en stund och kanske lämnar lite, så går han runt matskålen och kraffsar på golvet. Precis som katter gör när dom varit på toa. Varför gör han så?;)
 
Sv: Kraffsar runt matskålen?

Så gör vår hona oxå:laugh:

Fast bara med det som står på golvet??

Hon har en matskål och vattenskål högre upp å där gör hon dte inte.

Min slutsats: Hon gör ett fåfängt försök att krafsa över för å gömma för andra/hunden.
Det som finns högre upp vet hon att jycken ej kommer åt;)
 
Sv: Kraffsar runt matskålen?

Pedagogisk måltid :D
Mat som rör sig är roligare att äta. Valentin slänger ner mat för trappan och springer ner efter varje matbit - letar upp den, äter upp den och gör om processen.
 
Sv: Kraffsar runt matskålen?

Så gör vår hona oxå:laugh:

Fast bara med det som står på golvet??

Hon har en matskål och vattenskål högre upp å där gör hon dte inte.

Min slutsats: Hon gör ett fåfängt försök att krafsa över för å gömma för andra/hunden.
Det som finns högre upp vet hon att jycken ej kommer åt;)

Ja det ser nästan ut som han försöker kraffsa över och gömma maten, så han kanske vill gömma den för andra djur,:p
 
Sv: Kraffsar runt matskålen?

Pedagogisk måltid :D
Mat som rör sig är roligare att äta. Valentin slänger ner mat för trappan och springer ner efter varje matbit - letar upp den, äter upp den och gör om processen.

Nej alltså han krafsar inte runt matbitar, utan han kraffsar bara i tomma intet på golvet:mad:
 
Sv: Kraffsar runt matskålen?

Det kan inte vara att han visar att den är tom och vill ha påfyllning? Visserligen har vi hund och inte katt, men han kraffsar på mat/vattenskål när den är tom för att visa att den behöver fyllas på... Bara en tanke :) tror dock mest på "försöka gömma" teorin som någon skrivit tidigare.
 
Sv: Kraffsar runt matskålen?

Jag har två katter som kan göra så, den ena mer än den andra. tror också att det är ett beteende för att gömma, så har jag tolkat det. Ffa för att det i stort sett bara förekommer när de är mer stressade av situationen, antingen pga av ny miljö el att de fått mat på annat ställe än vanligt. Och det görs i princip bara om det finns mat kvar i skålen. :-)
 
Sv: Kraffsar runt matskålen?

Det kan inte vara att han visar att den är tom och vill ha påfyllning? Visserligen har vi hund och inte katt, men han kraffsar på mat/vattenskål när den är tom för att visa att den behöver fyllas på... Bara en tanke :) tror dock mest på "försöka gömma" teorin som någon skrivit tidigare.

nej det tror jag inte, för han kan ha hälften av maten kvar men gör ändå så ;)
 
Sv: Kraffsar runt matskålen?

Vår katt krafsar alltid innan han ska dricka vatten. Har ingen aning om varför.
 
Sv: Kraffsar runt matskålen?

Jag tror som ett par andra sagt att det har att göra med att de vill gömma maten. Vi har under åren haft tre hittekatter som alla tre har skrapat runt matskålarna. Just nu har jag tre katter- två som är barn till en av hittekatterna och en ny liten hittekatt. Honan jag har just nu krafsar också, men det beteendet tog hon efter sin mamma (som var hittekatt nr två). Och den nya lilla kisen jag adopterade krafsar också alltid "över sin mat". Skillnaden mellan hur de tre hittekatterna gjort och hur de som varit födda hemma hos oss krafsar är lätt att se- hittekatterna krafsar runt skålen om det finns nåt kvar i den. De andra krafsar bara för att. :D
 
Sv: Kraffsar runt matskålen?

Undrar en sak. Min katt är lite knasig och när han fått mat och ätit en stund och kanske lämnar lite, så går han runt matskålen och kraffsar på golvet. Precis som katter gör när dom varit på toa. Varför gör han så?;)

Många säger ju att det är för att gömma maten och att katter har doftkörtlar på trampdynorna så de lämnar meddelanden att det är just deras mat. Dock tror jag mer på den andra teorin i min katts fall. Han krafsar nämligen just när han fått mat och ofta när han tycker den är äcklig.
 
Sv: Kraffsar runt matskålen?

Min kisse har alltid skrapat massor när hon äter. Hon slutar äta, krafsar, äter, krafsar, äter, krafsar... Sen krafsar hon jättemycket i lådan också. Hon är uppvuxen i ett hem med många katter så kanske kommer beteendet därifrån, för att markera/gömma? Hon har gjort det sen dag 1 så tja, hon får väl fortsätta med det. :p
 
Sv: Kraffsar runt matskålen?

För att täcka över maten och det kan man tänka att katten gör av två orsaker:

1. För att gömma överbliven mat så att den kan ätas upp senare.
2. För att dölja lukten och därmed minska risken att dra dit större rovdjur som kan utgöra ett hot mot katten.

Jag tror att det sistnämnda är den mest troliga förklaringen i de allra flesta fall eftersom katten inte klassiskt sett är en asätare.
 
Sv: Kraffsar runt matskålen?

Så gjorde min kastrerade hane också, har så undrat varför! Direkt efter mat krafsar han i mattan bredvid, precis som han gör när han krafsat i lådan (går direkt till matta och krafsar lite mer ;) ).

MEN, han har slutat sedan jag skaffade en till katt. Nu är han över lag mycket mer glad och harmonisk, har kanske med det att göra. Han har inte behov att "gömma" så mycket längre?
 
Sv: Kraffsar runt matskålen?

Sedan har vi ju nya lillan som trampar vatten med ena tassen i skålen samtidigt som hon dricker.. Har inte lyckats få det på film tyvärr!
 
Sv: Kraffsar runt matskålen?

Jag tror att det sistnämnda är den mest troliga förklaringen i de allra flesta fall eftersom katten inte klassiskt sett är en asätare.


Är det så?

Jag har ingen aning om hur det är bland mindre katter, men jag såg en dokumentär om leoparder (tror jag det var, kanske gepard, minns inte riktigt) där de drog isär sina byten och gömde på olika ställen. En stor bit, typ ett lårben, drog den upp i ett träd för att inte hyenorna skulle komma åt det. Och en bit drog den iväg till ett buskage och grävde ner lite halvt. Vissa delar åt den upp direkt men mycket blev undangömt och sparat.
Det kan ju vara för att det är ett så stort djur som fäller stora byten och inte orkar äta allt på en gång, så mindre katter kanske inte gör på samma sätt?
 
Sv: Kraffsar runt matskålen?

Jag har också en vattenösare, hon står och skvalpar med tassarna och kan skvalpa ut hela skålen. Inte så kul för köksgolvet eftersom det rinner ut över underlägget och lägger sig längs listen. Så nu har jag en skål i duschen som hon får leka med istället. Har hjälpt lite grann, men jag får fortfarande ha en tidning under vattenskålen för att inte få vatten över halva köksgolvet. Jag har en stor vattenskål, så det blir ju mycket vatten. :p
 
Sv: Kraffsar runt matskålen?

Är det så?

Jag har ingen aning om hur det är bland mindre katter, men jag såg en dokumentär om leoparder (tror jag det var, kanske gepard, minns inte riktigt) där de drog isär sina byten och gömde på olika ställen. En stor bit, typ ett lårben, drog den upp i ett träd för att inte hyenorna skulle komma åt det. Och en bit drog den iväg till ett buskage och grävde ner lite halvt. Vissa delar åt den upp direkt men mycket blev undangömt och sparat.
Det kan ju vara för att det är ett så stort djur som fäller stora byten och inte orkar äta allt på en gång, så mindre katter kanske inte gör på samma sätt?

Visst är det så, katten fäller mycket små byten till skillnad från tex. geparder som fäller antiloper. Katten äter således sin mat omedelbart eftersom bytesdjuren är små, smågnagare eller småfåglar som väger 10-50 g. Munsbitar.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 420
Senast: G-uldlock
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
721
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 769
Senast: monster1
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp