Kraffts lucernmix eller liknande?

T

tralopp

Vad vet ni om den? Skulle villja ge min häst något mer än fri tillgång på hö, dels för att få lite mer att jobba på och dels för att få lite mer i krubban (och det vore ju inte fel om han även la på sig några kilo... ;)).

Är Kraffts lucernmix att jämställa med hö? Räknas det till kraftfoder? Pga. av korsförlamning och den stora risken han löper vågar jag inte ge honom något direkt kraftfoder och tänkte att detta kanske kunde vara ett vettigt alternativ??? :confused:

Har ni andra förslag på liknande foder? Vad innehåller lucernmixen? (har endast kikat/lucktat på det på falsterbo och gillade konsistensen).
 
JO, lusern mix räknas ju också som grovfoder. På kraffts hemsida står det: "Blandning av lusern och gräsfröhalm.Hög fiberhalt.Kan ges som enda grovfoder.Kompletterar och stabiliserar givan av hösilage/ensilage.Lätt att transportera, stuva och portionera ut.Idealiskt som resefoder"
 
Lucernpellets borde du också kunna ge? Visst räknas det som kraftfoder men det är ju skillnad på kraft och kraft... Lucernpellets är ju i stort sett torkat gräs i pelletsform... Samma värden som lucernhack har det väl också? Anledningen till att det räknas till kraftfoder är väl för att det är pelleterat och tuggtiden blir kortare.
 
Japp, men jag gillar inte pellets.. :smirk: Lucernhacket verkar vara ett bra alternativ! Undrar om någon vet hur koncentrerat det är? Går det att jämställa med nysådd vall eller är det ännu kraftigare? Såg på deras hemsida att det räknades till grovfoder och inte kraftfoder, kan man lita på det då tro... Med tanke på korsförlamningsrisken? :confused: :crazy: :confused:
 
Jag har lärt mig att LucernMix kan jämställas med ett hö av mycket god kvalitet.

Jag tror inte det är mer risk för korsförlamning med lucernet än det är med ett hö med liknande värden.

mvh Jessica
 
Fast om man har ett jättebra hö redan så verkar det kanske lite överflödigt att köpa detta som tillskottsfoder... :confused: Är det väldigt dyrt per kilo? Tänkte mest också att de andra hästarna får en massa kraftfoder i krubban och då kanske han hade blivit glad över detta istället, men han kanske inte tycker att detta räknas som "kraftfoder"? :smirk: :confused:
 
Mix värden;
7,5 MJ
65 g sbrp
7,5g Ca
1,8 g P
1 g Mg

Jag använder det som hackelse till pelleterat foder. Volymen av kraftfodret och tuggmotståndet ökar.
Som någon nämnde så är det ett "hö med bra värden". Fast det blir inte mycket vikt av några nävar, så ev foderstat påverkas inte såååå mycket.
Har för mig att jag gav ca 90 kr för 18 kg.
// Linda
 
Dvs. det är "sämre" än det hö jag tidigare alltid fodrat med men istället för 1,60 kg. kostar det 5,00 ... Hmmm.... :smirk: Fast just nu är han uppstallad på annat ställe där jag fodrar med ett mkt., mkt. fint ängshö som jag dock inte har analys på och med tanke på att det är ängshö finns det ju anledning att misstänka att proteinhalten inte är lika hög som den han varit van vid under alla år. Kanske ska prova en säck.. Blir lite osäker. :crazy:
 
Men lucern hackat strå har ju
energi: 8,5MJ
SRp:105g

Det är ju lite bättre än mixen, jag betalar 120 kr för 25kg säck.
 
Vi har också ett superfint ängshö detta år. Det innehåller 8.0 MJ i energi och 32 g smrp per kilo hö. Jag har också sett ängshö med riktigt bra proteinvärden samt ängshö med riktigt dåliga värden.

Jag resonerade som så vid inköp av detta hö att jag analyserar det och så sparar jag in analyskostnaden på fodersäckarna (lucern) när jag vet OM de överhuvudtaget behövs. En par säckar går ju annars fort åt under en par månader och har man gett dem i "onödan" så vips, har ju analyskostnaden farit dit. Att skicka in analys för energi och protein kostar vid Hjortens lab 300 kr och med mineralanalys också nästan 400 kr (exkl.moms) så det är inte många fodersäckar man får för 300 kr...

Vårt hö har ju en kvot på 4 (smrp/MJ) och vi vill ju ha kvot 6 på hästarna så om vi hade gett fri tillgång på detta hö och inget lusern till så hade vi inte haft så fina hästar fram på vårkanten.

Så du som har en sån fin och högpresterande häst har säkert mycket att vinna på en analys!! Och så slipper du fundera på OM du behöver eller inte behöver köpa till något lusern.
 
Hippos Lucern har 120 Smrp mot Kraffts lucern som har 105. Viss skillnad alltså.

Många hästar tröttnar på lucernhacket efter ett tag, antagligen är det jobbigt att stå och pilla i sig.

Kan du inte bara ge pållen 1-2 kg äpplen och morötter om dagen? Det brukar de ju älska minst lika mycket som havre och annat "skrammel" i krubban.

mvh Jessica
 
Jo,det har du helt rätt i och det känns mkt. konstigt att inte veta vad höet innehåller, har under alla år hafft analyserat hö men så har jag ju handlat av en snäll bonde som analyserat det till mig... :smirk:

300 kr. låter ju ganska billigt! Var var det sa du? Har de någon hemsida eller telefonnummer eller vet du någon annan som jag kan lämna det till? Bor i skåne (hade för mig att det låg runt det dubbla för en analys). Min ordinarie bonde tar ju även analys på alla mineraler och så men jag är i första hand intresserad av protein och energi. :)
 
Nja, det är ju så att även äpple och morötter innehåller en del så jag vet inte. Han brukar få lite morötter, och äpple också om jag har men inte kilovis.. :)
 
Lånar Tråden...

Tralopp, du som har erfarenheter av korsförlamningshäst..
Vet du vilka kraftfoder som är MER lämpade att ge till just korsförlamningshästar än andra. Hur är det med krafts produkter? Vetekli?
jag undrar då min pålla troligen fick en lindrig korsförlamning igår, alt att hon sträckt sig i rumpan.
Hon har ätit en muslie blandning med majs, korn & melass bl a, det är väl inte direkt lysande?? Just nu äter hon så mkt grovfoder jag får i henne, men det räcker inte för att sätta det hull hon behöver. Av kraftfodret har hon ätit 1,5 kg + 0,5 kg vetekli. Vad skall jag ge henne?? Tips, råd , ideer?? Berätta gärna hur du gått tillväga med din pållis, vid korsförlamning, behandling etc. Vad han ätit innan, vad du tror det är som utlöser hans korsförlsamning mm. Pm á gärna, så behöver vi ju inte förstöra tråden mer.
 
Re: Lånar Tråden...

Vet inga kraftfoder som är lämpliga men hö i stor mängd är i alla fall till synes ofarligt, om du har dåliga värden på ditt hö så att det inte räcker till kanske du kan ge kraffts lucernhack eller liknande?

Betfor kan man ju ge lite eftersom det blir lite mat trotts att man inte ger så mkt.
Olja (tex. majs) är att föredra till korsförlamningshästar.

Min rids ju hyffsat intensivt och är ju knappast den lättgödda typen ... :smirk:. Han får 3 dl. betfor om dagen fördelat på tre givor. När jag blandar dem häller jag också i olja.

INGA pellets kommer i närheten av min häst.. nåja, mineralerna är i för sig pelleterade så de får väl gå men inget krafftfoder i pelletsform. Är mkt. kritisk mot det.

Havre verkar inte vara någon hitt heller, fick tidigare kraffts högfettshavre. Och korn är inte att tänka på.

Förutom chevinal pluss och mineraler får han också B-vitamin året runt eftersom det är bra för musklerna.

Det som utlöste korsförlamningen var överutfodring i samband med vila, överutfodring till en predisponerad häst behöver inte vara speciellt mkt. Det du ska tänka på är att dagaen innan vilan ska du ta bort fodret- hellst helt. Där gör många fel.

För att ytterligare undanröja riskerna kan man försöka ge dem ett snabbjobb ca. 3 dagar i veckan. Behöver bara röra sig om ca. 3 minueter men då bör de gå på maxjobb för att tömma ur typ II B fibrerna- fullt ös alltså.

Vid lindrig korsförlamning bör man arbeta hästen rejält dagen efter, gärna full galopp i uppförsbacke eller liknande.

Vid tredje graden- som min häst hafft- får man hålla tummarna att den överlever... Min var oförmögen att röra sig i 26 timmar och jag tackade gud för att han åtminstonde kunde stå upp... :crazy:

Min häst är en riktig tunnis, men vad fasen- det är en fullblodshäst och jag har med åren fått inse att ingen mat i världen kan få honom tjock. Så länge han sätter muskler och är pigg att rida (han har alltid energi så det både räcker och blir över) får jag vara nöjd. Hellre smal och levande än tjock och död... :smirk:

Lycka till, det är ett helvete att ha en korsförlamningsbenägen häst och gör inte som jag gjorde.. utmana aldrig ödet. Det är inte värt det. Min pålle led helvetes kval vid den senaste korsförlamningen och det var vidrigt att se honom hyperventilera av smärtan, svetten fullkomligt sprutade om honom så ont han hade och detta hoppas jag att jag aldrig utsätter honom för igen... :cry:
 
Re: Lånar Tråden...

En sak till, var noga med avskrittningen. Gärna 10-15 min eller mer, detta underlättar bortförandet av slaggprodukter som mjölksyra osv. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
678
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 568
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 610
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp