krafsande och buffande kanin

S

swanpis

hej!
jag har en kaninunge på snart tio veckor som när man håller på med honom kraffsar han med frambenen och buffar på en.
är det för att han är sur eller vad beror det på?
många gånger kommer han fram till mig för att sedan börja krafsa på mig så det är inte så att jag tvingar honom att ligga i mitt knä.
ofta känns det inte som om han gör det för att han är "arg" häller.
lite förvirrad hur jag ska reagera på det, om man ska "bestraffa" honom eller bara ignorera det.

hoppas ni förstod vad jag menade :P

Mvh Freddie:bump:
 
Sv: krafsande och buffande kanin

Kraffsande och buffande är bland annat så kaniner undersöker saker. :)
Min grabb brukar kunna kraffsa, buffa och tugga lite på saker han är nyfiken på.
 
Sv: krafsande och buffande kanin

Putta undan honom lite bara om du tycker att han är jobbig.
Om man har kaninen i knät kan den börja krafsa om den vill ner och är kissnödig också.
 
Sv: krafsande och buffande kanin

När dom krafsar och biter lite på det viset så leker kaninen vanligen eller bäddar, lyft upp hakan när han använder munnen så får du dom oftast att sluta, det går uberfort att få hål i tyget
 
Sv: krafsande och buffande kanin

ok, tack :D
var rädd att det var något slags "get the **** out of my way I hate you" beteende ;)

Mvh Freddie:bump:
 
Sv: krafsande och buffande kanin

lägg märke till om kaninen gör ifrån sig ett knorrande ljud när han kraffsar, isåfall e han irriterad och vill vara ensam ett tag! skulle han börja bita¨, knorra och kraffsa samtidigt så så har han blivit bitskt och arg av sig! men då ska även kaninens öron vara skarpt bakotböjda och ligga efter ryggen, ögonen spärrar den upp och han gör hastiga rörelser! gör han så är han deffenitivt irriterad och arg! men gör han det lugnt och fint så vill den bara bädda eller leka med dig! öronen visar en hel del!:rofl:
 
Sv: krafsande och buffande kanin

En kanin kan också knorra av rakt motsatta anledningen, att den vill ha uppmärksamhet eller liknande. Olika sorters knorranden dock, är de arga är det mer morrande.
 
Sv: krafsande och buffande kanin

wow, känns som om det kommer ta ett bra tag innan jag klär mig alla "signaler" :D

Mvh Freddie:bump:
 
Sv: krafsande och buffande kanin

Haller med ovanstaende, de brukar gora sa nar de undersoker nagot eller eventuellt nar de behover kissa.
Jag skulle bedomma efter situationen, har du tex haft kaninen i knaet en stund och gosat sa ar det bast att slappa ner den i buren en stund, om den a andra sidan ar ute pa upptacksfard och borjar buffa och krafsa, och ev bita i dig eller nagot foremal sa kan du ju putta bort den forsiktigt, typ avbryta vad han/hon holl pa med sa att saga, for att visa att undersoka ar ok, men bitande och overdrivet krafsande ar inte okej.
Mina marsvin har lart sig ganska bra sa nu brukar det racka med att jag gor ett late (lite som Cesar Millan gor till hundarna om du sett de programmen) sa brukar de (oftast!) koppla ihop det med 'inte okej'.
 
Sv: krafsande och buffande kanin

Jag ska tillagga att for mina kaniner (som jag hade innan marsvinen, har iofs en liten kanin nu ocksa men syftar till de gamla) brukade jag klappa hander en gang om de gjorde nagot dumt eller narmade sig otillatet omrade. Pa dem verkade det ha lite av effekten som nar en kanin stampar, sa de larde sig ganska snabbt att nar de horde en klapp da var det bast att lata bli.
 
Sv: krafsande och buffande kanin

*kl*
Det där med bitandet bör man vara väldigt uppmärksam på för det går fort! Hade min dotters kanin i knät och hade hörlurar på mig för jag lyssnade på musik. Helt plötsligt blev det tyst och då upptäckte jag att sladden var i två delar. Hon är übersnabb på att bita av smala kablar och hål i tröjor.
 
Sv: krafsande och buffande kanin

Absolut, de har tander som en sax, och kan ju vara livsfarligt om de skulle fa tag pa en sladd att bita i.

Tradar (typ fransar pa en halsduk/matta) vet jag att mina marsvin garna forsoker tugga pa och det kan ju ocksa vara farligt for dem sa man far se till att lagga undan sant nar man har dem ute, fast det har du kanske redan tankt pa.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Relationer Jag har sen snart 2 år tillbaka levt med en alldeles underbar. Jag skulle vilja påstå att det är min livsstörsta kärlek som jag hittade...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
61 686
Senast: Voeux
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 773
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp