Bukefalos 28 år!

Kraschad dator! :(

prinsessfeminist

Trådstartare
Kära Bukefalosvänner! Nu behöver jag hjälp och råd. Min älskade HP-laptop som hackat en tid slocknade och den lokala datorreparatören beklagade säkert hundra gånger att han inget kunde göra som var värt pengarna. Både moder- och grafikkort hade "brunnit upp" och fläkten var defekt... :(

Så nu får jag antingen slåss med maken om den andra datorn eller skaffa en ny. Frågan är vilken man skall välja?

Jag sökte här och hittade en intressant tråd om mini-laptops. Ni som har dem, tycker ni att de är snabba nog?

Jag skulle vilja ha en laptop som den förra, kanske något mindre och gärna för under 5000 kronor. Tyvärr går inte liten skärmstorlek, god prestanda och lågt pris ihop. Nu kan jag i princip alla priser från Prisjakt.se utantill - men vilka är era erfarenheter?

Jag blev sugen på en Eee PC som har 11,6 " (min kraschade hade 12" och den skärmen var toppen). Problemet är att dessa datorer inte har CD/DVD-brännare (men man kanske inte behöver dem så mycket) och OS:et känns trist. Nu har jag ju vant mig vid Vista...

Eller skall man satsa på en 15,4"-någonting i alla fall? Jag får onekligen mer för pengarna om jag håller mig till standardstorleken...

Stationär dator är uteslutet, batteritiden är inte särskilt viktig då jag sällan befinner mig där det är strömlöst, men jag vill helst inte att datorn skall väga mer än 2kg.

Jag surfar mest på datorn, men redigerar ibland bilder och jag har sett någon film någon gång. Mest tid läggs nog på surfandet och att skriva i word eller excel.

Så, please - dela med er av era erfarenheter av laptopar! :bow:
 
Sv: Kraschad dator! :(

:laugh::laugh:du ska nog kolla pÅ blocket efter dator med windows 2000 eller me om din software klarar det dom Är nog rÄtt sÅ billiga och bra eller windows xp dator och windows me det kommer gÅ undan dÅ jag skriver detta pÅ wii sÅ det gÅr dÅligt att skriva
 
Sv: Kraschad dator! :(

Jag surfar mest på datorn, men redigerar ibland bilder och jag har sett någon film någon gång. Mest tid läggs nog på surfandet och att skriva i word eller excel.

Så, please - dela med er av era erfarenheter av laptopar! :bow:
Om du kan stå ut med en skärm som är 9" eller 10" så skulle jag satsa på en Acer Aspire eller Asus EEE för under 5000 kr. Fotoredigering kanske inte blir så kul men mus, tangentbord, extern cd/dvd-brännare eller hårddisk finns ju med usb-anslutning.
 
Sv: Kraschad dator! :(

Jag lägger väl ett ord Asus 1000 HE. Tänk dock på att de är väldigt plastiga :) Annars om du vill ha en stor "laptop" så finns ju alltid Lenovo som är billiga och bra
 
Sv: Kraschad dator! :(

Tack för alla svar! Det blev en budgetvariant där jag tror att jag fick ganska mycket för pengarna. En Toshiba 15.4" med Vista premium uppgraderbar till win7, samt att den har dvd/cd och allt som hör till. 2 Ghz och 2MB Ram samt en bra skärm och ganska lätt vikt på 2,4 kg.

Stor och klumpig, tycker jag såklart att den är - eftersom jag älskade min 12"-skärm, men vad gör man när budgeten är begränsad?

Vad det lider blir det nog en netbook ändå och då kan denna fungera bra som arbetsdator när man skall göra sådant som en liten inte klarar av. 3875 kr fick jag betala med frakt - så... ja, ja... hoppas den håller mer än två år, HP:n gick sönder efter två år och två månader.

Tack för alla tips. Jag fortsätter att drömma om coola små rosa laptops och/eller macbookar.. oj, vad fina de är!
 
Sv: Kraschad dator! :(

Tack för alla svar! Det blev en budgetvariant där jag tror att jag fick ganska mycket för pengarna. En Toshiba 15.4" med Vista premium uppgraderbar till win7, samt att den har dvd/cd och allt som hör till. 2 Ghz och 2MB Ram samt en bra skärm och ganska lätt vikt på 2,4 kg.

Stor och klumpig, tycker jag såklart att den är - eftersom jag älskade min 12"-skärm, men vad gör man när budgeten är begränsad?

Vad det lider blir det nog en netbook ändå och då kan denna fungera bra som arbetsdator när man skall göra sådant som en liten inte klarar av. 3875 kr fick jag betala med frakt - så... ja, ja... hoppas den håller mer än två år, HP:n gick sönder efter två år och två månader.

Tack för alla tips. Jag fortsätter att drömma om coola små rosa laptops och/eller macbookar.. oj, vad fina de är!

2,4Kg för en bärbar är inte vad jag kallar lätt vikt :) Ja vi får väl hoppas den håller ett tag då. Även om jag hade sparat pengar å köpt mig en netbook :p
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vad finns det för laptops som klarar att spela upp exempelvis The Sims 3 hyfsat, vill ha klart ljud & bild utan hack och relativt snabb...
Svar
16
· Visningar
2 911
Senast: Aqualize
·
B
IT & mobiler Jag ska köpa ny dator redan på onsdag (denna veckan)! Mamma betalar men jag får välja typ vilken jag vill, den ska kosta runt 5500kr...
Svar
10
· Visningar
1 881
Senast: BonnieS
·
B
IT & mobiler Spelar det någon roll vad man väljer idag? Tycker de bärbara gått ner mycket i pris och har högre prestanda än för några år sen (jämfört...
Svar
3
· Visningar
2 738
Senast: eerijka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp