Bukefalos 28 år!

Stationär eller bärbar?

B

Bananas

Spelar det någon roll vad man väljer idag? Tycker de bärbara gått ner mycket i pris och har högre prestanda än för några år sen (jämfört med stationära). Nu är det dags att införskaffa ny dator igen och blev fundersam om inte en bärbar skulle kunna vara ersättare?
Jag spelar inga vassa spel, det är mest barnspel som körs, jag lagrar inga bilder eller egna filmer på datorns hårddisk utan externt. Surfar mycket och tittar på mycket film samt redigerar bilder. Jobbar i alla officeprogrammen och en hel del i publisher.

Nackdelar/fördelar? Förutom då det mest självklara att en stationär tar så mycket mer plats men att man får fibbla mycket med sladdar till den bärbara som syns på skrivbordet.

Håller en bärbar lika bra? Min dator är igång ungefär 12 - 16 timmar per dygn.

Någon med kunskap eller erfarenhet?
 
Sv: Stationär eller bärbar?

Bärbara har (imho, så länge jag inte glömt något vilket är fullt möjligt) egentligen bara två fördelar: formatet och bildskärmens upplösning.

Första är den självklara: tar mindre plats, går att bära med sig/stoppa undan. En bärbar är bra även om man bara har den hemma ifall man inte har eller vill ha en specifik plats för datorn.
Andra är lite mer smak. Ofta inga problem hitta en bärbar med skärm på 17" och storleken 1920x1200, men att hitta det i mindre än 24" för separat skärm är fortfarande inte lätt, även om det existerar.

I övrigt vinner stationära. Billigare för samma prestanda, och på motsvarande sätt bättre prestanda för samma pris. (Irrelevant om man inte behöver prestandan förstås.) Ergonomi är bättre, om man inte tänker docka den bärbara. Bättre möjlighet till bra skärm. Hållbarhet varierar så mycket så det knappt är lönt, men generellt sätt skonsammare miljö för komponenter i en stationär.
 
Sv: Stationär eller bärbar?

Tack för svar!
Jag får fundera lite till, helt enkelt. Har en bärbar 17" som jag är helnöjd med fast du har ju en poäng i att det är mer ergonomiskt att jobba vid en stationär. Vilket I-landsproblem...
 
Sv: Stationär eller bärbar?

Skulle nog välja en bärbar faktist.. Själv har jag jämt kört på stationär men senaste dataköpet fick bli en bärbar. Är supernöjd, spelar world of warcraft vilket är ett krävande spel och det funkar klockrent i bärbara :p .. Det är inte så stor skillnad egentligen nu för tiden på stationär och bärbara.. Stationär kan du ju bygga ut och uppgradera saker i men det behövs ju inte om man inte håller på med extrema saker och är välidgt noga med sånt osv:p

Skönt med bärbar också kan ta med den överallt och sånt :p ligga i sängen se på film eller sitta ute på verandan o surfa :P skönt
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har börjat tröttna rejält på min nuvarande bärbara dator och behöver/vill köpa mig en ny. Jag har för nuvarande en Lenovo G710...
Svar
5
· Visningar
691
Senast: Squie
·
IT & mobiler Vad finns det för laptops som klarar att spela upp exempelvis The Sims 3 hyfsat, vill ha klart ljud & bild utan hack och relativt snabb...
Svar
16
· Visningar
2 915
Senast: Aqualize
·
IT & mobiler Min bärbara börjar ge sig och jag har länge suktat efter en stationär dator med mer hårddisk och minne så det händer lite när man ger...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: Kimz0r
·
IT & mobiler Kära Bukefalosvänner! Nu behöver jag hjälp och råd. Min älskade HP-laptop som hackat en tid slocknade och den lokala datorreparatören...
Svar
5
· Visningar
1 320
Senast: DrPepper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp