Bukefalos 28 år!

Kreativ "grusvägsridning"

sthu

Trådstartare
IDÉTORKA!!

Jag behöver inspiration. Det känns som man bara kör samma tugg jämt och ständigt, och det blir lite tjatigt..

För tillfället blir det mest skog, öppnor, rygga-trava, mera skog, grusvägar åt alla möjliga håll, mer terräng, öppna igen, lite intervaller och så vidare.
Jag både rider och kör, hästen är allround på riktigt och 98% terränggående (undviker mossar och ridbanor :p). Är westerntönt i grunden, men plockar från alla håll och testar det mesta.
Det enda både jag och hästen verkligen hatar är ridbanor och runtrunt på volter!
Såå Vad sitter ni inne med för förslag? Vad kan jag göra mer för att stärka rumpa och rygg? Lätta framdelen? Få till snygga rollbacks? Något tölttips? Smidigare öppnor? Mer framåtanda? Alla tips ni har om allt!!
Tipsbomba!! :D
 
Sv: Kreativ "grusvägsridning"

Skänkelvikningar och slutor förstås!
Halter. Flytta framdelen något steg och sedan tillbaka. Serpentiner över vägen. Slalom etc. runt träd - se till att forma för innerksänkel.
 
Sv: Kreativ "grusvägsridning"

*Effektiv klättring i skogen! Om hästen har bra grundstyrka kan du prova ryggningar i nedförsbacke, galopptempoväxling i uppförsbacke. Korta övergångar mellan skritt och trav.
Det bygger väldigt effektivt upp rumpa och rygg på hästen!
Men man måste därför träna med måtta! ;) Det är väldigt ansträngande för hästen.

*Träna kommunikation med halsring eller repgrimmeridning om du vågar! ;)

*Gå en kurs i Långa Tyglar. (Liknande tömkörning fast annorlunda)

*Gör övningar från marken. Leda genom bomgata, rygga igenom bomgata. Serpentiner mellan koner/liknande, hoppning vid hand (longering eller löst)...
 
Sv: Kreativ "grusvägsridning"

klättra är roligt en stund iallafall..Snabbare galopper är kul, men inte för ofta:D
 
Sv: Kreativ "grusvägsridning"

Rida i repgrimma gör jag titt som tätt! PNHtränar, alltså marktränar med jämna mellanrum.
Skogen mullar vi som sagt alltid runt i, med allt vad som hör där till. Ryggar åt alla håll, på alla underlag. Slalom kommer ju naturligt i när man är i skogen. Galopperar i alla möjliga tempon, i alla möjliga terränger, gör vi med. Sidepassar och vänder "sick-sack" över vägen (halvt varv bakdel, halvt var bakdel runtrunt). Klättrar gör vi ofta, både branta backar och flacka. Jag rider ju som sagt så gott som alltid ute i skog och mark, med allt vad det innebär.

Vad är Långa tyglar?

Hästen har mycket bra grundstyrka och -kondis, det är inget sånt. Han är mycket smidig, god bärighet i sig själv, och om jag bara orkade hade han antagligen varit en redig muskelknutte.
Vi har bara slut på idéer. Jag behöver något helt nytt!
Sluta har vi i och för sig inte helt kläm på, det kan vi ju greja med...

Herregud, vad gör folk när de rider? Lallar alla runt med samma saker jämt, precis som jag? Ingen som har någon riktigt kreativ idé?? Jag behöver inspiration!
 
Sv: Kreativ "grusvägsridning"

Jag är också tråkig men vi brukar roa oss med att öva halter. Alltså halt, skritta 4 steg, halt skritta 4, halt, skritta 3 osv tills vi gör halt i varje steg. Gör åtmisntone min väldigt lyhörd.

Sedan övar vi igångsättningar. Skritt till trav, skritt till galopp.

Korta skritten öka skritten och likadant i trav.

Kanske ska tillägga att jag har en travare som behöver otroligt mycket sådana här övningar för att inte trixa iväg.

Framdelsvändning, halva framdelsvändningar, rygga rakt, rygga i vinkel.

Kan inte komma på mer nu.
 
Sv: Kreativ "grusvägsridning"

Varflr inte lite canterträning som omväxling? Lite intervaller med snabbare och långsammare tempo, kräva mer samling och länga? Jättebra träning för bukmuskulaturen ochså, och bra konditionsträning. Men öka successivt och inte för ofta. :)
 
Sv: Kreativ "grusvägsridning"

Humhum, det är ju så jag rider nu. Fast inte strukturerat, "nu ska jag intervalla!" utan det kommer naturligt..

Gör halt gör han mer än gärna, redan innan jag hunnit ge kommandot många gånger. Nemas problemas. Det är ju sånt som kommer naturligt när man är ute, att man byter gångart lite hur som helst, backar lite överallt i alla möjliga vinklar, vänder hit och dit, svänger i alla möjliga böjar.. Det är inget kreativt! Det är bara "vanlig variation".

Nu verkar jag väl helt omöjlig antar jag, men det är verkligen idétorka.. Och hästen kräver att det ska hända något, även om han inte är helt perfekt på öppnor eller något sånt, men han tröttnar av att göra samma saker! Är jag ute en halvtimme och vill "rida effektivt" kräver det mer av mig än av honom :crazy: Jag måste hela tiden hitta på något nytt, annars ger han rena fan i det. Han måste hela tiden övertygas, motiveras och trugas.. Tro mig, det har inte med ledarskap att göra, utan personlighet.
Nu är min kreativitet nere på det sista i reservtanken, så ge mej vad som helst! Vad gör folk när de är ute?

Suck, jag verkar väldigt svårflörtad nu, och rätt elak antar jag. Inte min mening, jag har bara så fruktansvärt tråkigt.. För att inte tala om hästen! Jag försökte få fart på honom idag, springa ikapp i snön. Det var kul tills han insåg hur j*kla långsam matte är, sen var det loppet kört, han vägrade leka mer. kanske enklare att ta fram moppen :p
 
Sv: Kreativ "grusvägsridning"

Börja med roliga saker som att st på hästen, vrida dig runt i sadeln, lära in stegring, bugning, spansk skritt, vacker hov..... (listan kan bli lång.)

Annars är det väl bara att variera allt ni kan.
Rid tex öppna, gå över i samma ställnings sluta, andra öppnan, sanmma sidas sluta, skänkelvikning, ökning, skänkelvikning ,galoppfattning. Halt, rygga EXAKT 4 steg. Och så om från början.:p

Skriv olika saker på lappar, lägg i en liten påse och när ni är redo att gå ut så tar du en lapp med en övning och då ska ni genomföra det den dagen...:bump:

Sen har jag också idetorka. Joina nån riddartrupp....:D
 
Sv: Kreativ "grusvägsridning"

Trickträna gör vi med, men han lär inte så snabbt.. Det tog nästan två år att få honom att buga själv (och fortfarande gör han det itne helt ordentligt).
Har börjat med spansk skritt nu, men hittills begriper han inte alls varför :p

Alltså, grejen är att det är det vi gör nu (fast utan lappar).. Gav honom semester över helgen, kanske det hjälper lite att han får vara ifred..
 
Sv: Kreativ "grusvägsridning"

Du kanske kan bygga en terrängbana på något lämpligt ställe i skogen. Med vattenhinder, bankar, hopp upp och ner. Det borde väl hålla dig sysselsatt ett tag! (själva byggandet, alltså :D)
 
Sv: Kreativ "grusvägsridning"

prova att rida helt utan händer..Öppna /sluta/ mm trav/galopp och avsaktningar.håll händerna bakom ryggen..Det är en väldigt intressant upplevelse.. :D
 
Sv: Kreativ "grusvägsridning"

Ja håller med någon anna här i tråden, lite hoppning skulle nog pigga upp er lite. Över lite diken och ställ fram lite stockar:) Det där med ridning utan händer skulle nog också ge lite nytt perspektiv på saker och ting!
 
Sv: Kreativ "grusvägsridning"

Hästen avskyr att hoppa, så jag tror inte det är uppskattat. Vi hoppar över lite småstockar ute i skogen ibland, men som sagt; det är inget han skulle göra frivilligt. Han brukar försöka sparka ner hindret först, sen kliva över. Om det inte går kliver han över det som det är, även om det går över knäna på honom. Hoppar gör han bara ibland. Lika bra det, tror inte det är så bra för hans knän (dras med lite övervikt fortfarande, som inte verkar gå att få bort..).


Rider alltid på hellånga tyglar, och använder händerna till att hålla grenar ur vägen för ansiktet, eller pillar med nåt annat.. Använder dem inte så mycket att styra med :crazy: Är för lat haha!
Men nu har jag läst lite om long reining, det lät kul så det ska vi prova. Och så fort isen försvinner ska jag ut och köra, det är alltid uppskattat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 948
C
Hästvård Detta vart ju en lååång följetång. En del av er har säkert läst mina tidigare inlägg. JAg har alltså köpt en häst för 6 månader sedan...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: calind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp