Kreativa alternativa stavningar på vanliga ord.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gillar Allis - jag gillar överlag namn som stavas som de låter. Viljam ser konstigt ut just nu, men jag kommer säkert att tycka det också är lite smart om/när jag sett det några gånger till. Jag har betydligt större problem med felaktiga accenter som till exempel Thèrèse som enligt namnägaren ska uttalas Teres.

Jag är ganska konservativ när det gäller språk, men samtidigt kan jag ofta gilla nya, smarta lösningar. Varför skriver vi till exempel inte mej, dej och sej istället för mig, dig och sig. När jag gick i mellanstadiet skrev jag helt medvetet en hel uppsats med de orden; mitt argument när läraren tyckte det var olämpligt var att min favoritförfattare just då, Barbro Lindgren, skrev på det sättet.

Jag har svårt för när människor skriver fel på de och dem, men eftersom det tycks vara så väldigt svårt för så väldigt många kan jag tycka att vi kanske istället borde införa ordet "dom" istället.

Mitt bidrag till kreativ stavning som jag själv använt i många år i t ex sms är ordet oxå.
 
.... men när det gäller särskrivningar är jag oförstående och oförlåtande. Det är ett ofog!
Fast det förändrar ju betydelsen också.
Vi som "läser vad det står" kan bli lätt förvirrade ibland, när det gäller särskrivningar.
 
Detta är en tråd där anonyma människors kreativa alternativa stavningar på vanliga ord på Internet ska lyftas fram,
så att vi i en positiv anda kan se hur vårt språk utvecklas.

Mitt första bidrag är från morgonens Facebookflöde:

Har varit mycket chaffs i det stallet under åren.
Kommunen har ägt området länge och varit hyresvärd,,
absolut tråkigt det försvinner börjar bli ont om stall i området.
http://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/chaffs låneord kanske?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp