Bukefalos 28 år!

Kreativa alternativa stavningar på vanliga ord.

Status
Stängd för vidare inlägg.
I handskrift vet jag med mig att jag kan ibland göra "ng" till en bokstav. Sker oftast när jag skriver slarvig, fort och till mig själv.

12170553_1108651572499021_1522900768_n.jpg
ng som en bokstav finns i det fonetiska alfabetet, vilket du tycks använda. :)
 
Får jag komma med ett namn som jag får lite nervös ryckningar när jag ser det i skrift? Viljam, jag trodde att det var ett barn som hade stavat tills jag insåg att nej det skulle stavas så... :nailbiting: Där hade jag gått och trott att personen hette William... :cautious:

Lägg till ett i på slutet och det blir ett finskt namn, kanske kommer därifrån.
 
Olika länder har olika normer och stavningsregler och man vänjer sig snabbt. I min vardag möter jag Kacper, Julija och Aleksandra. Numera ser dessa stavningar helt vanliga ut i mina ögon.

Är ks istället för x ovanligt i Sverige? Jag tänker apropå Aleksandra. Jag har norskt påbrå och där är x relativt sällsynt. Min bror heter till exempel Aksel i mellannamn. Har aldrig reflekterat över att det skulle vara udda.
 
:yuck:
Fast då har ju C-et sitt S-ljud iaf, i Cevin är det ju tänkt att vara med K-ljud :banghead::banghead::banghead:

Det där med C för s-ljud eller C för k-ljud verkar inte riktigt följa logiska regler. Carl och Calle, Castor och Copernicus uttalas ju som k, men Cecilia, Celeste, Ciprian och Ceasar med s-ljud.

Kan det ha att göra med hårda respektive mjuka vokaler? a är ju hårt, medan e är mjuk.

Den enda slutsats jag drar är att C före a, o, å, ö, vanligtvis uttalas som k.
 
Det där med C för s-ljud eller C för k-ljud verkar inte riktigt följa logiska regler. Carl och Calle, Castor och Copernicus uttalas ju som k, men Cecilia, Celeste, Ciprian och Ceasar med s-ljud.

Kan det ha att göra med hårda respektive mjuka vokaler? a är ju hårt, medan e är mjuk.

Den enda slutsats jag drar är att C före a, o, å, ö, vanligtvis uttalas som k.
Visst finns det ett system för när c blir s-ljud och när det blir k! Som du skriver och ser i dina exempel påverkas det av vilken vokal som följer på c:et. Framför mjuk vokal uttalas c s, framför hård vokal eller konsonant som k.
 
Haha, ja fast när jag ser deras skylt så tycker jag alltid att det står Tunna Stålrör, alltså inte särskilt hög kvalitet på grejerna :P

Och jag läste "Tunna stålblöjor" och kunde verkligen inte få ihop det... Ven använder blöjor av stål? :confused:

På tal om konstiga husdjursnamn. Vår minsta katt heter Traxex (uttalas Traksess). När hon skulle till veterinären hade receptionisten skrivit in henne som Praxis :D
 
Detta är en tråd där anonyma människors kreativa alternativa stavningar på vanliga ord på Internet ska lyftas fram,
så att vi i en positiv anda kan se hur vårt språk utvecklas.

Mitt första bidrag är från morgonens Facebookflöde:

Har varit mycket chaffs i det stallet under åren.
Kommunen har ägt området länge och varit hyresvärd,,
absolut tråkigt det försvinner börjar bli ont om stall i området.

Tjecks, lackris och tossta skulle underlätta mycket.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp