Bukefalos 28 år!

Kreativa bluffmail

Rosett

Trådstartare
fick detta mail

Hej,
I enlighet med våra användarvillkor samt med målet att förbättra kvalitén på de tjänster vi erbjuder våra användare, förbehåller Blocket.se sig rätten att regelbundet kontrollera giltigheten för de uppgifter som använts för transaktioner genomförda på Blocket.se.
Vi har uppmärksammat att ditt kort, vid din senaste transaktion, debiterades med ett extra belopp på 375 kr. För att få tillbaka detta belopp ber vi dig att klicka på följande länk och åter mata in de betalningsuppgifter som använts vid transaktionen på Blocket.se.

Åter mata in de betalningsuppgifter

Återbetalningen av det aktuella beloppet kommer att genomför as inom 48 timmar, efter att betalningsuppgifterna som anvä! nts vid den senaste transaktionen enomförd på Blocket.se har validerats av våra medarbetare.
Med vänliga hälsningar
Blocket.se
----------------------------------------------------------------------------------------
Blocket.se - Sveriges största köp & sälj marknad

Tjänsteleverantör:
Blocket AB
105 18 Stockholm
Org nr 556610-3429

Låter ju rätt trovärdigt så jag förstår att folk går på sånt här. Men, de har ju redan betalningsuppgifterna, varför behöver de dem igen för att återbetala summan. :sneaky:
Har ni fått några liknande "kreativa" mail? :cautious:
 
Sv: Kreativa bluffmail

fick detta mail



Låter ju rätt trovärdigt så jag förstår att folk går på sånt här. Men, de har ju redan betalningsuppgifterna, varför behöver de dem igen för att återbetala summan. :sneaky:
Har ni fått några liknande "kreativa" mail? :cautious:

Japp, har också fått det.
Det föll dock på 1: jag betalar alltid med telefonen -alltså inget kort. 2: jag har stenkoll på vilka pengar som dras från mitt kort så hade jag blivit av med mer än jag tänkt mig så hade jag reagerat.

Kanske är trångsynt men jag tycker att det är konstigt att man fortfarande kan lura folk på detta vis.
Borde man inte 2013 vara så pass upplyst att man fattar att man inte klickar på en länk och uppger sina kontouppgifter?
 
Sv: Kreativa bluffmail

Kanske är trångsynt men jag tycker att det är konstigt att man fortfarande kan lura folk på detta vis.
Borde man inte 2013 vara så pass upplyst att man fattar att man inte klickar på en länk och uppger sina kontouppgifter?

Ja precis. :wtf:
 
Sv: Kreativa bluffmail

Jag talade nyss med en kund till makens företag, som ringde för att hon hade betalt en faktura på 7000:- två gånger. Hon hade fått ett mail från Telia där det stod att transaktionen hon gjort dagen innan inte gått igenom. Hon skulle klicka på länken osv. så skulle dom hjälpa till att lösa problemet.
Dessvärre gjorde hon den, och nu ringde hon för att det dragits pengar två gånger från hennes konto. Men det är ju givetvis bara en av dem som hamnat här.
Jag är mycket förvånad att hon gick på detta. Varför skulle Telia bevaka någons transaktioner, när dom inte är inblandade i affären? Dessutom är kunden en pensionerad revisor.
 
Sv: Kreativa bluffmail

Jag talade nyss med en kund till makens företag, som ringde för att hon hade betalt en faktura på 7000:- två gånger. Hon hade fått ett mail från Telia där det stod att transaktionen hon gjort dagen innan inte gått igenom. Hon skulle klicka på länken osv. så skulle dom hjälpa till att lösa problemet.
Dessvärre gjorde hon den, och nu ringde hon för att det dragits pengar två gånger från hennes konto. Men det är ju givetvis bara en av dem som hamnat här.
Jag är mycket förvånad att hon gick på detta. Varför skulle Telia bevaka någons transaktioner, när dom inte är inblandade i affären? Dessutom är kunden en pensionerad revisor.

Jag förstår inte riktigt. Visste den här bluffmakaren om att det fanns en transaktion till din makes företag och skickade därefter ett bluffmail? Då låter det som att någon har en trojan eller liknande i datorn. Det borde ingen kunna veta om ju.
 
Sv: Kreativa bluffmail

Jag fattar inte riktigt heller hur det gått till. Kunden var minst sagt upprörd. Det stod ju inte specificerat vilken transaktion som skulle ha gått snett utan "en transaktion som gjordes gårdagens datum". Kan ju ha varit en chansning från bluffmakaren då det var ett datum då dom flesta betalar sina räkningar.
 
Sv: Kreativa bluffmail

Det är nog mer troligt än att det skulle vara en trojan. De skickar ju ut tiotusentals likadana mejl, alltid är det någon som mejlet stämmer för.
 
Sv: Kreativa bluffmail

Min mamma fick mail från Telia får hon ombads lämna ut sina uppgifter för en återbetalning.

Hon fattade misstankar, men var tvungen att ringa upp Telia för att få det bekräftat att det inte stämde.

Hon tycker det är jobbigt och tar så mycket kraft att vara så misstänksam hela tiden.

På vad tänker jag? Jag bara slänger allt sånt rätt av ;-)

Men den äldre generationen är nog så himla noga med pengar, att inte vara skyldig något och att inte ha skulder. För mig är en påminnelse ingen katastrof och jag tänker att betalar jag för mycket regleras det på nästa faktura.
 
Sv: Kreativa bluffmail

fick detta mail



Låter ju rätt trovärdigt så jag förstår att folk går på sånt här. Men, de har ju redan betalningsuppgifterna, varför behöver de dem igen för att återbetala summan. :sneaky:
Har ni fått några liknande "kreativa" mail? :cautious:


Nu svarar jag inte på din fråga men tycker du verkligen att det låter trovärdigt?
 
Sv: Kreativa bluffmail

Nu svarar jag inte på din fråga men tycker du verkligen att det låter trovärdigt?

Behövs inte nån trovärdighet, folk är korkade.
En person har gått på ett nätbedrägeri. Hon kontaktar en lokalblaska får hon vill gå ut o varna andra för att köpa saker/hund via blocket.
Vore det inte bättre att varna för stupiditet?
 
Sv: Kreativa bluffmail

*ASGARV*

Dagens bästa, Vallhund. :rofl: :laugh:


Jag fick ju ett mail om att bara jag klickade på länken så skulle "Skattekontoret" direkt sätta in 375:- på mitt konto. Problemet var bara att jag inte ens deklarerat än. :laugh:



Apropå korkade, det är en sak att vara intelligent och en helt annan sak att använda intelligensen. :p
 
Sv: Kreativa bluffmail

Jag ska sätta upp en skylt vid vägen:

Blåbär säljes billigt endast 5 :- Litern

Naturligtvis pinfärska och du väljer endast de bär du vill ha ty de säljs på rot.
 
Sv: Kreativa bluffmail

Inte direkt kreativt... Men detta mail brukar jag få lite då och då.
Grejen är den att jag har inte Swedbank och jag har aldrig haft heller.

swed_519f6c4eddf2b3636a4a470d.png
 
Sv: Kreativa bluffmail

Nu svarar jag inte på din fråga men tycker du verkligen att det låter trovärdigt?

Ja i början iallafall:
I enlighet med våra användarvillkor samt med målet att förbättra kvalitén på de tjänster vi erbjuder våra användare, förbehåller Blocket.se sig rätten att regelbundet kontrollera giltigheten för de uppgifter som använts för transaktioner genomförda på Blocket.se.
Typ den delen, men det är väl för att invagga mottagaren i falsk säkerhet.
 
Sv: Kreativa bluffmail

Knapp

Pratade med en polis som jobbar inom ekoroteln, de får in mängder med anmälningar av sådana här bluffmail varje dag och att det inte finns något att göra - mer än att informera och varna.

Han sa att det bästa man kan göra om man är osäker är att ringa upp, då blir det väldigt obekvämt för den som är oseriös.
Det finns också ett sätt att se om loggan är äkta, genom att hålla muspekaren över den och se vad det är för bildlänk

Han berättade också att fler än man kan ana går på dessa mail, och att de, även om de så bara är 1% av alla som går på det av de som får dem, tjänar rejäla pengar.
Det lönar sig alltså.

Sedan är det mer och mer vanligt att fb-användare får sina konton kapade/"kopierade" av en person som sedan tar kontakt med någon av dennes vänner och påstår att den behöver pengar men inte kommer åt kontot pga att de glömt dosan eller något liknande.
Den "drabbade" blir då ombedd att ta fram sin bankdosa, skicka verifieringskoder. och så vips - har gärningsmannen tillgång till alla konton genom att "logga in" på distans.
Minns inte exakt hur det går till men det är skrämmande.

Typ så.
 
Sv: Kreativa bluffmail

Jag har aldrig fått just sådana bluffmail, men får titt som tätt mail från folk som vill vara mina bästa kompisar. De hamnar direkt i skräpkorgen och jag läser inte ens dem. Varför skulle jag liksom ;)
 
Sv: Kreativa bluffmail

Ja, från Tradera och maken sa det behövde fixas.
Jag talade om att fixar jag det får vi bankkontot tömt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp