Bukefalos 28 år!

"Kristallsjuka" och plötslig försämring

tott

Trådstartare
En närstående har godartad lägesyrsel och har haft det i några veckor. Nu plötsligt idag, blev det mycket sämre. Hon steg upp från huksittande och kunde plötsligt inte gå pga yrsel. Kräktes lite också efter ett tag.

Vid akuten mätte de blodtryck och puls och det var ok. Läkaren kollade i öronen och såg att kristallerna var ordentligt på vils.
Snart får vi förstås veta mera, men...

Kan "kristallsjukan" bete sig såhär?
 
En närstående har godartad lägesyrsel och har haft det i några veckor. Nu plötsligt idag, blev det mycket sämre. Hon steg upp från huksittande och kunde plötsligt inte gå pga yrsel. Kräktes lite också efter ett tag.

Vid akuten mätte de blodtryck och puls och det var ok. Läkaren kollade i öronen och såg att kristallerna var ordentligt på vils.
Snart får vi förstås veta mera, men...

Kan "kristallsjukan" bete sig såhär?

Jag har drabbats av kristallsjukan en gång, och det var hemskt! Stod i duschen och allt snurradestupade sen i sängen, mådde så fruktansvärt illa och kände mig helt snurrig. Kräktes aldrig, men var väldigt nära. Allt snurrar och det känns som om man är ute till havs och får en sjösjuka.

Efter några dagar försökte jag ta mig till jobbet för jag mådde lite bättre, kom fram sen barkade det ur totalt... Satt på en pinnstol i köket med hink och fick vänta på att dåvarande sambon fick åka från sitt jobb för att hämta mig, klarade inte av att gå dom där 600 meterna hem ens. Hade garanterat kräkts då om det inte vore för att jag är så totalt livrädd för att spy. Jag gör allt jag kan för att hålla igen, men den gången var det nästan uppe i halsen.

Efter ca 14 dagar så kunde jag fungera någorlunda normalt. Var fortfarande lite yr till och från korta stunder, men det kändes ok mot hur det hade varit.
 
Kan "kristallsjukan" bete sig såhär?

När jag har haft kristallsjuka har jag varit fullkomligen sängbunden i en vecka och kräkts så fort jag öppnat ögonen. Kämpade mig till sittande läge några gånger per dag för att göra manövrarna men åt och drack liggandes. Toalettbesöken var en jävla mardröm. Så ja, kristallsjuka kan helt definitivt bete sig sådär.
 
En närstående har godartad lägesyrsel och har haft det i några veckor. Nu plötsligt idag, blev det mycket sämre. Hon steg upp från huksittande och kunde plötsligt inte gå pga yrsel. Kräktes lite också efter ett tag.

Vid akuten mätte de blodtryck och puls och det var ok. Läkaren kollade i öronen och såg att kristallerna var ordentligt på vils.
Snart får vi förstås veta mera, men...

Kan "kristallsjukan" bete sig såhär?
Hur kunde han se att kristallerna var på vift? Dom sitter i båggångarna och det är långt in i örat.
 
Hur kunde han se att kristallerna var på vift? Dom sitter i båggångarna och det är långt in i örat.
Jag vet inte. Jag var inte där. Uppgifterna fick jag av en annan, så det kan hända att det blev fel.

Detta hände i Portugal. Personen är nu undersökt på sjukhus och får dropp och piller som ska göra allt bra (eller åtminstone bättre) på 3-4 timmar.
 
Min kristallsjuka kom som en blixt från klar himmel. Så visst kan den bete sig så. Den gör lite som den vill :)

Det finns inga mediciner som botar. Möjligen att man kan ta något mot illamående. Man blir ju akut åksjuk liksom.
 
Min kristallsjuka kom som en blixt från klar himmel. Så visst kan den bete sig så. Den gör lite som den vill :)

Det finns inga mediciner som botar. Möjligen att man kan ta något mot illamående. Man blir ju akut åksjuk liksom.
Kanske det finns dunderpiller i Portugal 😉 Pillren ordinerades att tas till symptomen är förbi, om jag förstod rätt.
 
Jag vet inte. Jag var inte där. Uppgifterna fick jag av en annan, så det kan hända att det blev fel.

Detta hände i Portugal. Personen är nu undersökt på sjukhus och får dropp och piller som ska göra allt bra (eller åtminstone bättre) på 3-4 timmar.
Såvitt jag vet finns inga tabletter att ta mot kristallsjuka. När min mamma fick det fick hon övningar av läkaren att göra (olika övningar där hon låg på sängen och skulle kasta huvudet på olika sätt).
 
Såvitt jag vet finns inga tabletter att ta mot kristallsjuka. När min mamma fick det fick hon övningar av läkaren att göra (olika övningar där hon låg på sängen och skulle kasta huvudet på olika sätt).
Precis så är det. Så länge kristallerna är i fel läge kommer man vara yr. Inga piller i världen kan få dom att hamna på rätt plats, bara såna övningar som din mamma fick.
 
Såvitt jag vet finns inga tabletter att ta mot kristallsjuka. När min mamma fick det fick hon övningar av läkaren att göra (olika övningar där hon låg på sängen och skulle kasta huvudet på olika sätt).
Ja jag vet inte! Personen är i Portgal, har kristallsjuka, får dropp och piller och får åka hem om några timmar.
 
Såvitt jag vet finns inga tabletter att ta mot kristallsjuka. När min mamma fick det fick hon övningar av läkaren att göra (olika övningar där hon låg på sängen och skulle kasta huvudet på olika sätt).
Ja och det funkar! Jag googlade
 
jag hade en lindrig form så jag jobbade men kunde inte böja mig ner och om jag tappade nåt fick nån annan ta upp det :crazy:. Fick hålla i mig ibland men köra bil gick bra!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 622
Senast: tott
·
Kropp & Själ Handlar om min pappa. Han är 76, pigg och igång och väldigt väldigt aktiv. Han fick i förrgår plötslig yrsel - eller som att han blev på...
Svar
13
· Visningar
1 934
Senast: sassiball
·
K
Hästvård Har ett 6-årigt arabsto som i maj drabbades av fång till följd av alltför gott bete. Distriktsveterinären var ute och behandlade henne...
Svar
13
· Visningar
1 459
Senast: Kira2002
·
T
Träning Nu får jag snart magsår av allt grubblande och oroande och jag tror inte att jag kommer klara detta själv. Dock vet jag inte vart jag...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 442
Senast: Daydream
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp