Kronisk mag- och tarminflammation, livslång kortisonbehandling

Q

QueenMarion

Idag var vi på återbesök på djursjukhuset i Hbg och skulle få svar på biopsierna från mage och tarm på min 2-årige hund. Veterinären såg vid gastro- och endeskopiundersökningen ett gammalt magsår, vi har nu medicinerat i 2½ veckor och jag var helt inställd på att min hund skulle bli friskförklarad idag. Så blev det inte. Han har kronisk inflammation i mage och tarm och kommer efter en hög initial kortisonbehandling sannolikt stå på kortison livet ut. Jag var så chockad och ledsen över beskedet att jag lyckades lämna sjukhuset utan att betala! (Det löste vi dock med ett telefonsamtal när jag kom hem.)

Vad har ni för erfarenheter av liknande sjukdom och medicinering? Jag förstår att det varierar stort men vill gärna höra ändå, trots att vi inte kan veta hur det blir för oss.

På ett sätt är det skönt att få en diagnos, även om den är förfärlig, det förklarar mycket av hans konstiga beteende på senare tid. Tyvärr får vi avstå kursen i sökträning för han klarar inte av att ha så många "främmande" hundar så nära inpå. Han har ett väldigt stort behov av att vara ifred nu. Det svider i hjärtat att inte ha förstått alla hans tydliga signaler tidigare.

Snälla, ge mig hopp om att han kan komma att leva ett gott liv med sjukdomen!
 
Sv: Kronisk mag- och tarminflammation, livslång kortisonbehandling

Åh nej, stackars er!:(
Jag har tyvärr ingen erfarenhet att komma med men hoppas innerligt att det blir bättre!
Men det är verkligen bra att ni vet vad det är så att han kan få lindring.
 
Sv: Kronisk mag- och tarminflammation, livslång kortisonbehandling

Du ska verkligen inte deppa ihop!

Min egna hund blev diagnoserad med kronisk enterit och colit för drygt 4 år sedan. Det var prat om Kortison hela livet, i kombination med Salazopurin. Men icke sa nicke. Han har varken ätit mediciner eller haft diarré på över 3 år :bow:

Att han blev så mkt bättre beror på stor del att vi faktiskt började med färskfoder. Något som var så mycket mer skonsamt för magen. För under åren med diarréer så fanns det inte ett enda torrfoder han faktiskt tålde. Däremot tål han nästintill alla torrfoder.
 
Sv: Kronisk mag- och tarminflammation, livslång kortisonbehandling

Usch då hoppas det går åt ett bättre håll, verkar ju finnas många som klarat sig ändå!
Vi är inne på samma spår, väntar på remissen för gastroskopi bara och en massa USA-svar från blodprov. Hur började din hund visa sina symtom och när blev han sjuk för första gången?
 
Sv: Kronisk mag- och tarminflammation, livslång kortisonbehandling

Åh, så skönt! Det finns hopp! :D Tack för ditt svar!

Jag frågade om just färskfoder men vet. svarade att det blir svårt att veta exakt vilka proteinkällor som ingår då. Hennes förslag är Hills D/D anka eller RC Sensitivity Control lodda & ris. Vi ska byta foder om 2 veckor och jag har inte läst på färdigt och bestämt mig för vilket det blir ännu. Vilket färskfoder använder du? Blev din hund överkänslig mot andra/fler födoämnen efter kortisonet? Hur ofta får ni göra gastro- eller endoskopier?

Min hund har inte diarré utan han har magrat väldigt. Som jag har fått det beskrivet kan han reagera mot proteiner han fått tidigare så allt han får äta framgent ska vara för honom nya proteinkällor. Hills D/D har tydligen känguru på ingång, det har han inte ätit tidigare! :p

Osäkerheten är stor för att uttrycka det milt.
 
Sv: Kronisk mag- och tarminflammation, livslång kortisonbehandling

Tack, vad gullig du är!:) Ja, visst är det skönt med diagnos så det går att göra något åt det. Jag har redan hört ett par solskenshistorier om det här så hoppet ökar!
 
Sv: Kronisk mag- och tarminflammation, livslång kortisonbehandling

Nej vad synd, har du också en sjuk hund!:(

Min hund har magrat av, är trött och irriterad på andra hundar och människor som är för nära. Vi misstänker att han har haft det här länge, kanske från tidig unghundstid. Dock har har jag fått upp honom till 50 kg men därifrån dalade det nog direkt. Han var nere på 42.5 som lägst. Viktminskningen gick tyvärr lite för långsamt för att det skulle vara direkt alarmerande. De gånger han har haft diarré har grannes hundar nyss haft det (de träffas väldigt ofta) eller så har det varit i samband med en stor strumpkonsumtion och då har det såklart irriterat magen. Så har vi förklarat det tidigare, nu kan man tro att det varit på andra sätt. Det känns väldigt väldigt tråkigt att ha förbisett alla symptom under ett års tid.

Men som sagt, efter ett par sköna historier om andra hundar där man kunnat sätta ut kortisonet känner jag hopp igen!:) Hoppas ni får en bra diagnos och kan klara er hund fint!
 
Sv: Kronisk mag- och tarminflammation, livslång kortisonbehandling

Hoppas din hund blir bättre.
Nu kan jag ingenting av magbesvär men jag tycker ju att torrfoder är sämre än färskfoder. I ett torrfoder finns massor av olika saker i , kolla innehållsförteckningen - mycket lång. Sen kollar du färskfoder så är det betydligt mindre saker i samt att det är mycket mildare. Det finns färskfoder som är till allergihundar med få saker i. Fodax kan väl innehålla lite olika djurarter men Bravo färskfoder finns i nöt och vilt (älg, hjort) samt lamm och jag tror att Nordic har "rena" färskfoder också.
Jag har länk till Bravo men de andra sortern får du googla på, det finns Nordic, Fodax, Prima, Klass som jag kommer på nu.

http://www.bravodjurfoder.se/

Lycka till med din hund :)
 
Senast ändrad:
Sv: Kronisk mag- och tarminflammation, livslång kortisonbehandling

Säger som Aliide! Dessa livslånga behandlingar för kronisk enterit behöver verkligen INTE vara livslånga....men de KAN vara det.

Har två hundar i min närmsta krets som fick diagnosen ungefär samtidigt.

En hund stod på behandling i ca 3 månader, men sedan satte matte på eget bevåg ut medicineringen och hunden tävlas idag i agillity och mår prima! Inga som helst spår av någon inflamation.

Den andra står kontinuerligt på kortison och även tagamet med jämna mellanrum. Hundens hälsa pendlar väldigt och hon påverkas av ALLT runt omkring...

Så vi håller tummarna för att du har en tillfällig enterit som kommer läka ut innan sommaren!!

/Swat
 
Sv: Kronisk mag- och tarminflammation, livslång kortisonbehandling

Stämmer bra det, mången hund med kroniska magproblem har blivit bra utav färskfoder, andra har blivit bra av att övergå till BARF eller hamlagad mat.

Här är en mycket bra sida för de som är intresserade av att laga egen mat åt bl a sjuka hundar:
http://pets.groups.yahoo.com/group/K9Kitchen/

Det är en mailinglista med väldigt hög frekvens på inläggen, men ger man det tid så kan man lära sig massvis!

mvh
 
Sv: Kronisk mag- och tarminflammation, livslång kortisonbehandling

Min hund fick också diagnosen inflammation i tjocktarm, tunntarem och magsäck och "allergi" mot protiener. Vet. (på en stor erkänd klinik) kunde inte svara på om det skulle bli kroniskt, men hon trodde det och satte in hög kortison dos. Min hund var då 1,5år och jag åkte in akut med henne då hon hade blodiga diareer...
Hon har alltid varit smalare än jag velat, men aldrig dålig i magen. Det rekommenderades hills foder och sen var det inget mer med det. Efter ett halvår insåg jag att detta inte håller och jag vände mig till en annan klinik. Det första han gjorde var att ta ett allergi prov för att se EXAKT vad det var hon inte tålde.
Visade sig att hon inte tålde något annat än gris, lam, kalkon, ris, havre och potatis. Hon har alltså inte tålt ett enda foder jag gett henne i hela hennes liv,varken torrfoder, färskfoder eller hemlagat, och INTE heller det foder veterinären tyckte att hon skulle äta.

Nu efter ca 3 månader med ett "vanligt" low allergen foder, som går att köpa i hund-butiker, så har hon gått upp till normalvikt, hon kliar sig inte längre, mjällar inte och hennes päls har börjat växa tillbaka!
Dessutom så har hon blivit IR behandlad tre ggr och det fick min stressade lilla tik att bli harmonisk. Tack och lov att jag hittade denna kvinna för hon har gjort underverk!!!!!

Vi har en lång bit kvar innan allt är läkt och hon är avslappnad och lugn, men hade jag inte bytt veterinär så hade fortfarande stått och stampat på samma ställe.
Tyvärr så får man inte alltid den hjälp ens hund förtjänar, och man får lära sig mkt på egen hand.
Jag hoppas det löser sig för dig (och alla andra), jag vet hur det är att känna sig hjälplös... Kramar
 
Sv: Kronisk mag- och tarminflammation, livslång kortisonbehandling

Min gammelhund hade kronisk inflamation i tarmen, då för 11-12 år sedan var behandlingen antibiotika i tre månader ihop med kortison och sedan uppehåll i en månad.
Jag insåg att han inte tålde något av våra vanligaste spannmål som havre, vete osv. så det var svårt att hitta ett foder som han inte blev sämre av. Min hund var ständigt dålig i magen.
Vändningen kom när han började vara med mej i stallet och började äta hästskit:o

När vi var på återbesök visade alla prover att han var bra men det visste jag ju redan då hans mage hade blivit bra och han hade slutat spy och gick upp i vikt.
Han spydde något hemskt i början när han fick vara med i stallet och det var mindre kul att mocka hästskit hemma i soffan men han blev bra och hade aldrig mer problem med magen sedan.
 
Sv: Kronisk mag- och tarminflammation, livslång kortisonbehandling

Jag känner också att färskfoder nog är renare än torrfoder, mindre utfyllnad och mer av det hunden verkligen behöver. Ska printa ut och jämföra de olika färskfodren och jämföra innehållsförteckningar.
 
Sv: Kronisk mag- och tarminflammation, livslång kortisonbehandling

Herregud! :(

Ja, jag hoppas innerligt att min hund sorterar under den förstnämnda kategorin där inflammationen läker ut.
 
Sv: Kronisk mag- och tarminflammation, livslång kortisonbehandling

Just det! I papprena från vet. står att de har recept för den som vill laga sin egen hundmat. Jag ska be att få dem så jag får en möjlighet att se om vi skulle klara av den uppgiften. Barf har jag varit inne på tidigare liksom färskfoder. Tack för länken! Ska undersöka den grundligt! :)
 
Sv: Kronisk mag- och tarminflammation, livslång kortisonbehandling

Vad skönt att ni hittat en bra lösning! Hoppas tillfrisknandet går snabbt för din unga tik.

Enligt min vet. är inte dessa blodprov där man mäter antikroppshalten tillräckliga tillförlitliga för att säkerställa vad hunden tål respektive inte tål. Men dina prover har skickats till USA, har de kommit längre i forskningen där? Har de bättre analysmetoder?

Vad är IR? Vilket foder får hon att äta nu?
 
Sv: Kronisk mag- och tarminflammation, livslång kortisonbehandling

Hästskit istället för kortison låter som en underbar lösning! Det hade min hund gillat också! :laugh: Vad äter din hund nu, efter hästskitskuren? Haha, jag har lust att åka ut till en kompis med stall bara för att testa! Har din hund haft några skov senare?
 
Sv: Kronisk mag- och tarminflammation, livslång kortisonbehandling

Dom vill jag gärna se!

Jipotimas säljer kaninmage, mycket bra för irriterade magar, de har även getkött, säljs endast till allergiska hundar.
 
Sv: Kronisk mag- och tarminflammation, livslång kortisonbehandling

Recepten? De kan jag säkert lämna ut, bara jag får dem först! Jipotimas blir jag nog snart kund hos! Kanske kan min hund gå på getköttsBARF? Kanske det vore det enklaste, jag ska snarast ta kontakt med vet. igen för att få recept också.
 
Sv: Kronisk mag- och tarminflammation, livslång kortisonbehandling

Allt kött/fågel de säljer är typ/biodynamiskt/kravmärkt.
Kyckling o kalkon är t ex uppfödda på majs, mången hund som inte tål kyckling är t ex känsliga för fiskrens som de utfodras med.
Jill, innehavaren är grymt duktig på foder till hundar med speciella behov.

Kolla oxå på NordBARF, en skandinavisk mailinglista på Yahoo!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp