Kronofogdens krav: Lämna bort hästen

Mångmiljonbråket om Sveriges mesta OS-häst, Casello, trappas upp.
Ikväll tvingade kronofogden iväg hästen för att testas av en köpare.
Vid ratten - landslagsryttaren Douglas Lindelöw själv.
– Jag ska sova i bussen fem minuter från Casello i natt för att se till hans bästa. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/article21952649.ab
 
Mångmiljonbråket om Sveriges mesta OS-häst, Casello, trappas upp.
Ikväll tvingade kronofogden iväg hästen för att testas av en köpare.
Vid ratten - landslagsryttaren Douglas Lindelöw själv.
– Jag ska sova i bussen fem minuter från Casello i natt för att se till hans bästa. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/article21952649.ab
Jag tror att Om kronofogden kommer så är åtminstone halva ägarduon på obestånd.
 
Jag tror att Om kronofogden kommer så är åtminstone halva ägarduon på obestånd.

Du tror fel. :)

Att kronofogden bistår med handräckning är inte synonymt med obestånd.
I det här fallet har andra ägarduon anlitat kronofogden för att verkställa en försäljning av hästen.

Kronofogden gör mer än driver in skulder. Det är till dem du vänder dig om du har problem att återfå något som är ditt / få tillgåg till något du ska ha tillgång till.

Till exempel om du lånat ut en häst och fodervärden vägrar lämna tillbaka den.
Du kan inte själv åka till fodervärden och hämta hästen utan får anlita KFM.

Eller om du har en sommarstuga på slutet av en grusväg och markägaren blockerar av vägen fast du har rätt att använda den. Då är det KFM som hjälper till.
 
Mångmiljonbråket om Sveriges mesta OS-häst, Casello, trappas upp.
Ikväll tvingade kronofogden iväg hästen för att testas av en köpare.
Vid ratten - landslagsryttaren Douglas Lindelöw själv.
– Jag ska sova i bussen fem minuter från Casello i natt för att se till hans bästa. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/article21952649.ab

Usch vad jag blir illa berörd när man ska lufta sin smutsiga byk i allmän media:wtf:
 
Om lindelöws lägger motsvarande bud som tex Tops ellerannan köpare, kan andra parten ändå, så att säga, välja vem man vill sälja till?
 
Mångmiljonbråket om Sveriges mesta OS-häst, Casello, trappas upp.
Ikväll tvingade kronofogden iväg hästen för att testas av en köpare.
Vid ratten - landslagsryttaren Douglas Lindelöw själv.
– Jag ska sova i bussen fem minuter från Casello i natt för att se till hans bästa. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/article21952649.ab

Jag blir också illa berörd när man hanterar ett levande djur som inte kan föra sin talan på detta sätt. Alla som har med hästar att göra vet hur traumatiskt det kan vara att byta miljö. Nu är just denna häst kanske van vid att bo på nya ställen, men att bara respektlöst inför den oskyldiga och svaga individen behandlar den som vilken annan vara som helst är under all kritik. Girigheten skyr ingenting.
 
Jag blir också illa berörd när man hanterar ett levande djur som inte kan föra sin talan på detta sätt. Alla som har med hästar att göra vet hur traumatiskt det kan vara att byta miljö. Nu är just denna häst kanske van vid att bo på nya ställen, men att bara respektlöst inför den oskyldiga och svaga individen behandlar den som vilken annan vara som helst är under all kritik. Girigheten skyr ingenting.

Nu överdriver du väl rejält? Den här hästen har fler resdagar än jag och är mycket van vid miljöbyte. Tävlingshästar, särskilt på den här nivån, är vana.

Självklart handlar det om pengar, den här hästen har det betydligt bättre än 90 % av alla hobbyhästar, men inte kvider vi väl över när ridskolehästarna byter hem?
 
Nu överdriver du väl rejält? Den här hästen har fler resdagar än jag och är mycket van vid miljöbyte. Tävlingshästar, särskilt på den här nivån, är vana.

Självklart handlar det om pengar, den här hästen har det betydligt bättre än 90 % av alla hobbyhästar, men inte kvider vi väl över när ridskolehästarna byter hem?
Fast det är alltid upprörande när pengar går före. När folk handlar i girighet och inte med tanke på hästens bästa. Sen spelar ju inte det någon roll om det är en gammal ridskolehäst eller om det är en topphäst. Det är lika illa båda två.

Sen tror jag även att en topphäst som är van att flytta även den är i behov av sina människor i närheten för att vara trygg på alla dessa nya platser. Dom är nog inte annorlunda än vilken häst som helst.
 
Går före vad?! Hästens väl står inte på spel här.
Nä inte fysiskt kanske. Som vanligt spelar väl hästens psyke mindre roll i det hela, bara hästen är fysiskt okej så verkar man få behandla hästar hur som helst. Att ha hästen där den faktiskt mår bra och presterar bra med människor den trivs med spelar ingen roll.

Vart den hamnar och hur uppstallning osv är där spelar ingen roll och det är vad som är så tråkigt med sånt här och det är vad som är upprörande tycker jag. Folk vill bara ha mer pengar och skiter i hästen.
 
Nu överdriver du väl rejält? Den här hästen har fler resdagar än jag och är mycket van vid miljöbyte. Tävlingshästar, särskilt på den här nivån, är vana.

Självklart handlar det om pengar, den här hästen har det betydligt bättre än 90 % av alla hobbyhästar, men inte kvider vi väl över när ridskolehästarna byter hem?

Som jag skrev så tror jag inte att just denna häst far särskilt illa av att flyttas till ett annat stall. Det jag reagerar på är att en levande varelse som inte har något att säga i saken behandlas som ett ting.
 
Tror man måste vara extra noga med att utforma ett kontrakt där man har allt svart på vitt vad som gäller och när i sådana här fall.
Jag vet inte hur mycket den andra parten lagt ut på hästen, hästens levnad, utrustning, träningar osv osv men själva jobbet med hästen är uppenbart vem som ligger bakom.
Är verkligen trist att det behöver komma till sådan tråkig lösning som denna :crazy:
 
Nä inte fysiskt kanske. Som vanligt spelar väl hästens psyke mindre roll i det hela, bara hästen är fysiskt okej så verkar man få behandla hästar hur som helst. Att ha hästen där den faktiskt mår bra och presterar bra med människor den trivs med spelar ingen roll.

Vart den hamnar och hur uppstallning osv är där spelar ingen roll och det är vad som är så tråkigt med sånt här och det är vad som är upprörande tycker jag. Folk vill bara ha mer pengar och skiter i hästen.

Så är det ju överlag för tävlingshästar. Denna häst far knappast illa av detta, och med tanke på att Douglas är avstängd för hur han behandlat en annan häst så skulle jag inte vara alltför övertygad om att han är den absolut lämpligaste ryttaren om man talar om hästens mående (dock kanske han alltid agerat vettigt mot Casello, bara en tanke).
 
Så är det ju överlag för tävlingshästar. Denna häst far knappast illa av detta, och med tanke på att Douglas är avstängd för hur han behandlat en annan häst så skulle jag inte vara alltför övertygad om att han är den absolut lämpligaste ryttaren om man talar om hästens mående (dock kanske han alltid agerat vettigt mot Casello, bara en tanke).
Det var en engångshändelse vilket är ju förklarat, en förklaring iallafall jag köpte. Kommer dessutom lagom upp när detta med denna hästen händer.

Och jag vet att pengar styr över hästarnas bästa, tyvärr. Det är så det är med tävlingar och då det är mycket pengar inblandat. Ingen nyhet men jag jag gillar det inte för det.
 
Det var en engångshändelse vilket är ju förklarat, en förklaring iallafall jag köpte. Finns det någon egentligen som inte har tagit lite hårt i sin häst i en situation då hästen blir väldigt utåtagerande av någon anledning liksom.

Och jag vet att pengar styr över hästarnas bästa, tyvärr. Det är så det är med tävlingar och då det är mycket pengar inblandat. Ingen nyhet men jag jag gillar det inte för det.

Engångshändelse både inne på banan och efteråt? Jag har läst en hel del om det och flera trovärdiga personer har ju vittnat om hur illa han behandlade hästen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fjortonde plats för Douglas Lindelöw i söndagens hoppning i Verona, men fortsatt bra med i världscupen som elva i tabellen. – Nu får jag...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Dressyrryttaren Patrik Kittel har valt häst till ridsport-EM i Göteborg. Det blir inte OS-hästen Deja, utan mästerskapsdebutanten...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Douglas Lindelöw är tillbaka i världstoppen. I söndagens Världscup i Verona red han in på en fjärdeplats med nya hästen Zacramento. –...
Svar
0
· Visningar
511
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Drömmen om OS är långt borta för Douglas Lindelöw och hans häst Casello. Pengakonflikten kring hästen har intensifierats - under dagen...
Svar
0
· Visningar
844
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp