Bukefalos 28 år!

Kronofogdens krav: Lämna bort hästen

Mångmiljonbråket om Sveriges mesta OS-häst, Casello, trappas upp.
Ikväll tvingade kronofogden iväg hästen för att testas av en köpare.
Vid ratten - landslagsryttaren Douglas Lindelöw själv.
– Jag ska sova i bussen fem minuter från Casello i natt för att se till hans bästa. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/article21952649.ab
 
Förklara gärna exakt vad som hände då för det vet uppenbart inte jag då.

http://www.tidningenridsport.se/Global/Bilder_2015/Bilder_november_2015/DN_14_2015.PDF

Nu såg jag att avstängningen är tillfälligt upphävd pga Douglas överklagan, men det förändrar ju knappast grunderna för beslutet.

Tävlingsveterinären har i ett av tävlingsjuryn tillsammans med anmälan inlämnat ”Veterinärintyg” intygat att ryttaren bestraffade sin häst med sporrarna efter banhoppningen. Bestraffningen skedde i longeringsvolten bredvid framhoppningen i ridhuset.
 
Senast ändrad:
Nä inte fysiskt kanske. Som vanligt spelar väl hästens psyke mindre roll i det hela, bara hästen är fysiskt okej så verkar man få behandla hästar hur som helst. Att ha hästen där den faktiskt mår bra och presterar bra med människor den trivs med spelar ingen roll.

Vart den hamnar och hur uppstallning osv är där spelar ingen roll och det är vad som är så tråkigt med sånt här och det är vad som är upprörande tycker jag. Folk vill bara ha mer pengar och skiter i hästen.

Men vad pratar du om? Har du arbetat med tävlingsindivider? Varit med på stor-meetings?

Det är inga hästar som far illa där, de presterar nämligen inte om de mår dåligt.
 
Du skulle säkert driva på en försäljning själv om du vore hälftenägare i hästen.

Precis som jag och många andra.

Jag skulle definitivt !!!

Det har pratats om en massa miljoner redan från början men Lindelöw har erbjudit 7milj själva...
PONERA (nu vet jag inte mer än vad som stått i diverse artiklar) att andra halvan fått 20 milj som utgångsbud och då sagt till Lindelöw att de vill sälja då de skulle få 10 milj... Att då få "vi kan köpa er del för 7 milj tillbaka" är ju bra om allt fungerat "friktionsfritt" i resten av samarbetet... MEN nåt får iaf mej att tro att det inte fungerat så "lysande" innan försäljningen kom på tal heller.. Så nu VILL den andra halvan ha så mkt som möjligt för sin halva av hästen och 10 milj ÄR mer än 7 milj... Och att kalla 3 miljoner för att "vara girig" och "att man inte ser till hästens bästa" är bara löjligt ! 3 miljoner ÄR mycket pengar...
Om man sen då inte riktigt "bryr" sej om vart hästen hamnar (och nej sååå illa behandlas inte en häst för 20 miljoner) så klart man hellre tar MER pengar är mindre ! Säger sej ju självt !
 
http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2015/12/Bud-och-motbud-om-Casello/

Så enligt denna artikel vill ju Jan Tops verkligen ha hästen och kommer erbjuda mer pengar än Lindelöw om Lindelöw kommer med motbud.

Och som sagt där framgår även att den andra halvan inte riktigt vart nöjd med hur saker gått till innan... (allt enligt artikeln såklart) och nu vill ha "sin del av kakan" och då struntar i vart hästen hamnar utan vill ha så mkt som möjligt för sin halva... Vilket jag definitivt (fortfarande) köper...
 
Men vad pratar du om? Har du arbetat med tävlingsindivider? Varit med på stor-meetings?

Det är inga hästar som far illa där, de presterar nämligen inte om de mår dåligt.
Fast att hästar presterar dåligt om de mår illa är inte riktigt sant. Många hästar presterar trots allt och inte därför att.

Tex har jag haft passhästar inom travet som sprungit in stora summor och det på en foderstat som bestod av 3kg hö och 6 kg kradtfoder. Tror knappast att dom mådde bra på den foderstaten. Tyvärr visste man många gånger inte bättre för 20 år sedan.
 
Fast att hästar presterar dåligt om de mår illa är inte riktigt sant. Många hästar presterar trots allt och inte därför att.

Tex har jag haft passhästar inom travet som sprungit in stora summor och det på en foderstat som bestod av 3kg hö och 6 kg kradtfoder. Tror knappast att dom mådde bra på den foderstaten. Tyvärr visste man många gånger inte bättre för 20 år sedan.

Och jag hade en ponny med en senskada som skulle hoppat en 1,20 bana felfritt om jag bett henne... (hon nöjde sig med att hoppa ur hagen igen och igen).
 
I dagens konkurrens hade det inte stått sig. Nu vinner du på den lilla mariginalen, som kräver att hästen är på absolut topp
Ja om det hade varit så väl. Tyvärr så är foderstaterna något som fortfarande släpar efter hos många.

Sen var det hästar i absoluta eliten så marginalerna då var inte mycket större än vad det är idag.
 
Och jag hade en ponny med en senskada som skulle hoppat en 1,20 bana felfritt om jag bett henne... (hon nöjde sig med att hoppa ur hagen igen och igen).
Ja tyvärr är ju hästar väldigt snälla på det viset och ställer upp för oss på sin egna bekostnad.
 
Är man flera delägare om en häst och inte kommer överens kan man som delägare kräva att hästen säljs till högstbjudande om det inte finns något annat avtalat. Så är reglerna och det har båda parterna vetat så jag ser inget fel i att ena ägaren vill se en försäljning. Särskilt inte med de stora pengar det handlar om och lika stora risker det är att behålla hästen ytterligare en tid.
 
Det finns inga entydiga avtal.

Det är väl där skon klämmer ;)

Jag kan fatta att en som aldrig suttit på en bättre häst inte vill bli av med den om det inte finns oceaner av pengar att köpa ny häst för, samtidigt som att en delägare troligtvis vill sälja näst hästen värde peakar.
 
Det är väl där skon klämmer ;)

Jag kan fatta att en som aldrig suttit på en bättre häst inte vill bli av med den om det inte finns oceaner av pengar att köpa ny häst för, samtidigt som att en delägare troligtvis vill sälja näst hästen värde peakar.

Jag är rätt övertygad om att det ligger mer bakom när man likviderar bolaget.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fjortonde plats för Douglas Lindelöw i söndagens hoppning i Verona, men fortsatt bra med i världscupen som elva i tabellen. – Nu får jag...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Dressyrryttaren Patrik Kittel har valt häst till ridsport-EM i Göteborg. Det blir inte OS-hästen Deja, utan mästerskapsdebutanten...
Svar
0
· Visningar
327
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Douglas Lindelöw är tillbaka i världstoppen. I söndagens Världscup i Verona red han in på en fjärdeplats med nya hästen Zacramento. –...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Drömmen om OS är långt borta för Douglas Lindelöw och hans häst Casello. Pengakonflikten kring hästen har intensifierats - under dagen...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp