Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
En fråga från mig som är helt okunnig om det mesta inom avel och som uppstod när jag läste om Pollys valpar (ställer frågan här för det kändes rimligare än i ex Polly-tråden).

Men hur gör en med registrering av valpar som föds men inte överlever någon längre period? Räknas dessa valpar och registreras någonstans? Hur i så fall eftersom? Eller är det bara valpar som blivit över ett visst antal dagar som en ska ta upp så att säga?

Jag antar att det inom vissa raser kanske är viktigare att ha koll på hur många valpar som föds respektive hur många som överlever - om det nu finns raser där det är mer vanligt att alla valpar inte blir så gamla pga defekter/komplicerade förlossningar eller liknande? (Men det är ju som sagt bara antaganden från min sida)

Som redan beskrivet så finns det rutor för det. När det gäller tid för registrering blir det ofta först när de är framåt en 5 veckor för min del. Jag ska klura ut färg och hårlag (färg spelar mindre roll, hårlag väldigt viktigt) på dem innan jag skickar iväg pappret. (Dessutom ska jag klura på namn :angel:)
 
Jag reggade också vid fem veckor. Kan inte regga innan 3v om jag har en kull där valparna kan bli av båda hårlagen, eftersom det inte syns förrän då.
Det "jobbiga" med att regga tidigt är om någon valp dör och man ska krångla med hanhundsägaren om återbetalning därifrån.
För att valparna ska kunna registreras ska hanhundsägaren skriva under registreringspapprena, och den underskriften är kvittot på att hanhundsägaren fått betalt enligt överenskommelse. I min ras brukar det vara språngavgift+avgift per valp som överlevt till en viss ålder, hos oss oftast 5 veckor. Därav 5 veckorstiden.
 
den underskriften är kvittot på att hanhundsägaren fått betalt enligt överenskommelse

Kanske är det så inom vissa raser, men registreringspapper har aldrig nånsin gällt som nått kvitto för min del. Det är för mig något helt separat, som då också såklart regleras och kvitteras separerat från registreringspapperet.
 
Kanske är det så inom vissa raser, men registreringspapper har aldrig nånsin gällt som nått kvitto för min del. Det är för mig något helt separat, som då också såklart regleras och kvitteras separerat från registreringspapperet.
Samma här. Tror inte skatteverket hade godkänt ett registreringspapper som kvitto... I min ras är det dessutom vanligt med ett valppris för parningen, så länge det föds fler än 2-3 levande valpar. Jag har redan betalat hanhundsägaren, men kommer inte registrera dem än på ett par veckor.
 
Men vilken valp som blir vilken blir ju ändå inte bestämt förrän dom chipmärks?
Vi får ju valpar i olika färg och ibland även hårlag. Vilket kan ta tid ibland att se, iaf hårlaget. I vår A-kull var vi lite snabba och där hade ägarna fått välja bland våra utvalda namn. Men ena tiken skulle säljas med bibehållen avelsrätt och vi ändrade den tiken runt 5-6 v...från en svartbrun till en grå. Båda köparna blev besvikna när de fick "fel" namn.
En småsak men det är ju ingen big deal att hålla lite på registreringen heller.
 
Vi får ju valpar i olika färg och ibland även hårlag. I vår A-kull var vi lite snabba och där hade ägarna fått välja bland våra utvalda namn. Men ena tiken skulle säljas med bibehållen avelsrätt och vi ändrade den tiken runt 5-6 v...från en svartbrun till en grå. Båda köparna blev besvikna när de fick "fel" namn.
En småsak men det är ju ingen big deal att hålla lite på registreringen heller.

Aha, tänkte såklart inte att det varierar med färgen :p Då förstår jag självklart att man väntar. Tror nog att det är vanligast att skicka in registrering från 5 veckors ålder :)
 
Aha, tänkte såklart inte att det varierar med färgen :p Då förstår jag självklart att man väntar. Tror nog att det är vanligast att skicka in registrering från 5 veckors ålder :)

Vi har en avkomma som står som normalhårig också men som blev supertussig vid 6-7v. Han skulle nog egentligen räknats som långhårig även om han inte är så himla välpälsad som vuxen.
 
En fråga från mig som är helt okunnig om det mesta inom avel och som uppstod när jag läste om Pollys valpar (ställer frågan här för det kändes rimligare än i ex Polly-tråden).

Men hur gör en med registrering av valpar som föds men inte överlever någon längre period? Räknas dessa valpar och registreras någonstans? Hur i så fall eftersom? Eller är det bara valpar som blivit över ett visst antal dagar som en ska ta upp så att säga?

Jag antar att det inom vissa raser kanske är viktigare att ha koll på hur många valpar som föds respektive hur många som överlever - om det nu finns raser där det är mer vanligt att alla valpar inte blir så gamla pga defekter/komplicerade förlossningar eller liknande? (Men det är ju som sagt bara antaganden från min sida)
Som tidigare sagt, det nämns i pappren men troligtvis enbart för SKK:s eget bruk för det finns inget info om det någonstans i övrigt.
 
Nu för tiden är ju även SKK oerhört snabba med att registrera valpar, så det är sällan problem att vänta tills dom är bortåt 6-7 veckor om man så vill det. Förra kullen skickade jag in registreringen via mail (scannade in pappret) och inom två timmar låg dom på på Hunddata :) Stamtavlorna kom inom 2 dagar :)
 
Jag reggade också vid fem veckor. Kan inte regga innan 3v om jag har en kull där valparna kan bli av båda hårlagen, eftersom det inte syns förrän då.
Det "jobbiga" med att regga tidigt är om någon valp dör och man ska krångla med hanhundsägaren om återbetalning därifrån.
För att valparna ska kunna registreras ska hanhundsägaren skriva under registreringspapprena, och den underskriften är kvittot på att hanhundsägaren fått betalt enligt överenskommelse. I min ras brukar det vara språngavgift+avgift per valp som överlevt till en viss ålder, hos oss oftast 5 veckor. Därav 5 veckorstiden.
Vi gör också så, eller rättare sagt jag skriver inte på förrän jag fått betalt. Sen så skriver jag såklart ett kvitto men det är ju liksom det man har som "säkerhet" för att få betalt. Vet att uppfödaren hade lånat ut sin hane, hon fick inte betalt och vägrade därmed skriva på..
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Vi gör också så, eller rättare sagt jag skriver inte på förrän jag fått betalt. Sen så skriver jag såklart ett kvitto men det är ju liksom det man har som "säkerhet" för att få betalt. Vet att uppfödaren hade lånat ut sin hane, hon fick inte betalt och vägrade därmed skriva på..
SKK kan i vissa fall regga valparna ändå.
 
5½ vecka sen parning.

21150451_1380256158761651_7051021952825213957_n.jpg
 
Nu för tiden är ju även SKK oerhört snabba med att registrera valpar, så det är sällan problem att vänta tills dom är bortåt 6-7 veckor om man så vill det. Förra kullen skickade jag in registreringen via mail (scannade in pappret) och inom två timmar låg dom på på Hunddata :) Stamtavlorna kom inom 2 dagar :)

Sista kullen dröjde det lite med underskriften från hanägaren för hanen vistades tillfälligt i Sverige och ägaren fanns i hemlandet. Pappret kom påskrivet i mitten av v7 :nailbiting:
Men reggning och stamtavlor hann ändå i tid :up:
 
Sista kullen dröjde det lite med underskriften från hanägaren för hanen vistades tillfälligt i Sverige och ägaren fanns i hemlandet. Pappret kom påskrivet i mitten av v7 :nailbiting:
Men reggning och stamtavlor hann ändå i tid :up:
Jag är livrädd för att postnord ska käka upp pappret som jag ska skicka till hanhundsägaren för påskrift. Kan man skicka 7 ex i varsitt kuvert kanske? :D
 
Fler borde göra så! Den danska uppfödaren gjorde så, jag fick skriva ut och under och scanna in igen, tyckte det var jättesmidigt och behövde ju inte vara nervös att det skulle komma bort!

Och SKK kan ha det samma dag!
Ända gången som det strulade för oss var sist då när avelsstationen som var mellanhand mellan oss och uppfödaren sölade med sina papper/mail. Vet inte om de glömde bort det efter de öppnat mailet eller vad, men efter vi ringt och tryckt på så kom pappret bara efter nån timme påskrivet från Danmark och vi kunde maila det till SKK direkt :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 048
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 193
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 713
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 114
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp