Bukefalos 28 år!

Kuriosa om kända hästar!?!?

T

Tant Acka

Tänkte att det kunde var kul att läsa sådant som inte alla vet om lite kända och för all del okända hästar också. :)
Har en hel del sådant som kan vara kul att läsa om man är en travidiot!
Ja annars också för den delen. ;)
Jag börjar med följande....
Going Kronos...är två centimeter kortare än vad han är hög.
(163 cm hög och 161 cm lång om jag inte minns alldeles tokigt.)
Vilket inte är alltför vanligt bland riktiga topphästar och flertalet tränare vill gärna ha den "ekvationen" precis tvärtom! :)
Den informationen var väl inte alldels sensationsbetonad, men jar räknar med att ni bräcker mig omgående.
Det ser jag fram emot!! :bow:
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Hm...jo...Rival Damkaer var en riktigt otrevlig herre, tror att hans skötare var den ende som han tillät :D Jag har ett foto hemma där min sambo sitter brevid en liggande "Rival" i hans box...Och dom hade aldrig träffats ;)
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

-Hade den arge dansken gått på knock?;)


En mindre -jättesympatisk- tränare hade fått den stora äran att mangagera en blivande storloppshäst av en -lika sympatisk- svenskemigrant i Frankrike.
V-75 segrar togs och ribban lades högt.
Kusen skulle med till Elitloppet!

-Jag litar på dig. Tar du hand om hästen på bästa sätt så ska du få köra honom i Elitloppet med!

Hästen lindades in i bomull och placerades i den bästa boxen på hela stallbacken.
Tränarens dotters ponny offrades som en bitleksak att ha skoj med samt att en egen personlig skötare såg till att hingstens humör var på topp!
Hon promenerad med hästen flera timmar varje dag alá American way.

En inbjudan till Elitloppet blev klar och ett förberedande lätt jobb skulle ges hästen 1 dag innan resan till Stockholm påbörjades.

Någonting gick snett och hästen kom lös på banan!
Sulkyn blev brakved och den sympatiske lille tränaren tog ett stort bett med grus i förtvivlan -där han låg- över det samtal han nog skulle behöva ringa inom kort..

Nåja, hästen fångades in till slut och inga tecken på yttre skador fanns att se.
Veterinärkliniken gick igenom hela kusen från topp till tå och mirakulöst nog fanns där inte en skråma!

På stallbacken gick budskapet om att det här fick icke komma fram under några omständigheter!
Den som inte munkavlen höll skulle omedelbart arkibuseras i gryningen.

31 maj -98.
Tyvärr fanns en viss Moni Maker med i samma försöksheat och redan där drog hon en gräns mellan klasshäst och formtopp.
Den lille The Bad Boy slutade oplacerad!
Men skördade stora framgångar både det året och året senare.

Undra om det har kommit fram till Lindkvist ännu att hans Elitloppsdeltagare löpte amok på stallbacken ett par dagar innan start?:D
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Hm...jo...Rival Damkaer var en riktigt otrevlig herre, tror att hans skötare var den ende som han tillät :D Jag har ett foto hemma där min sambo sitter brevid en liggande "Rival" i hans box...Och dom hade aldrig träffats ;)

Fridhems Ambra torde också kunna ingå i denna kategori! :crazy:
Fast kanske inte riktigt såååå elak, men go var hon då inte! :devil:
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

-Hade den arge dansken gått på knock?;)
Undra om det har kommit fram till Lindkvist ännu att hans Elitloppsdeltagare löpte amok på stallbacken ett par dagar innan start?:D

Vilken härlig historia!!!!!!! :rofl:
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Nä, gick man ett par meter förbi utanför gästboxen fick man passa sig för "Ambra" :D;)
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Kan avslöja att lilla Jet Ribb var livrädd för skimmlar. Såg han en så tvärvände han och stannade inte försen han var i stallet igen. Var dock inte lika kul när granntränaren hade en nästan helvitt sto i sitt stall. Slutade med att stoet fick bara köras på eftermiddagarna på träningscampen.......
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Apropå kända hästar....och de som passar dem.:D

Utah Bulwark hade en gång i tiden en supersnygg skötare. :bow:
Det var iaf vad undertecknad tyckte då, nu kan jag för mitt liv inte komma ihåg hur han såg ut. :confused:
Hur som helst så uppenbarade sig några timmar där konversationen hade haft möjlighet att flöda fritt.
Om nu inte denne skötare pratade en för mig fullständigt obegriplig danska.:cool:
Snacka om blåst på konfekten, men Utah själv var iaf förbaskat snygg!
Alltid något.:banana:
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Påtal om otrevliga hästar så tillhörde väl Anton Komet den kategorin? :devil:

Bet han inte av ett finger på sin skötare? Vet ngn vart han tog vägen?
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Farbror Conny Nobell är inte den snällaste heller....

Jag vet inte om det stämmer --> rykten... att han inte får se att det är björn som tar tömmarna... ska tydligen inte gilla Björn...

Känner igen namnet Anton Komet
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Jag med kommer ihåg Anton Komet, av den enkla anledningen att han vunnit nåt av de där loppen man kör uttagningslopp runt om i landet och sen final på Valla.

Måaden efter var Kusk (Magnus Jacobsson?) och kranskulla på framsidan av proppen men på bildbeskrivningen stod det att det var Anton Komet och kusk... *spökhumor* :rofl::rofl::rofl:

Annars vet jag inte om jag direkt räknar honom till De Stora.
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

jag har då hört att conny verkligen inte gillar björn.. fast det är ju inte så konstigt eftersom han bara ser björn när det är dags för jobbiga saker som snabbjobb och lopp.. hästen kanske bara är smart :D
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Atoud du Moulin gillade inte blondinder=skimmlar.
När sådan skulle betäckas fick vi ha en "brunett" brevid som tittobjekt.
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Påtal om otrevliga hästar så tillhörde väl Anton Komet den kategorin? :devil:

Bet han inte av ett finger på sin skötare? Vet ngn vart han tog vägen?

Anton Komet är en av de få hästar som tävlat i Sverige där skötaren till nämnda häst har tagit själva dopningsprovet.
D.v.s varit inne hos hästen i boxen.
Naturligtvis under övervakning av ordinarie personal.
Det säger en hel del om den pållens humör. :crazy:
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Farbror Conny Nobell är inte den snällaste heller....

Jag vet inte om det stämmer --> rykten... att han inte får se att det är björn som tar tömmarna... ska tydligen inte gilla Björn...

Känner igen namnet Anton Komet


Conny skall enligt gamla skötaren inte vara så go i stallet mm :devil:, däremot är han betydligt trevligare ute på tävling.
Tur är väl det!!!!!! :)
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Vet inte om detta är en skröna eller sanning.

Men det sägs att Lyon tävlade bättre när han fick spela på bortaplan.
Jo längre resväg desto bättre.
Då visste han att det var tävling som gällde!

Så inför hemmastarterna lastades han på som vanligt och sedan fick chauffören planlöst köra runt i västsverige med en allt mer laddad Lyon i släpet!

:love:
 
Sv: Kuriosa om kända hästar!?!?

Vet inte om detta är en skröna eller sanning.

Men det sägs att Lyon tävlade bättre när han fick spela på bortaplan.
Jo längre resväg desto bättre.
Då visste han att det var tävling som gällde!

Så inför hemmastarterna lastades han på som vanligt och sedan fick chauffören planlöst köra runt i västsverige med en allt mer laddad Lyon i släpet!

:love:

DETTA måste jag hälsa sambon, vi har också en häst som tävlar bättre borta.
Man tackar och :bow:.
 

Liknande trådar

Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
11 149
Senast: Marita73
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 482
Senast: Görel
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 378
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp