Bukefalos 28 år!

Kvarka! Varför så Hysch hysch!?!

Grängesberg

Trådstartare
För tillfället så förekommer det kvarka lite var stans i vårt land, bland annat i mina trakter.

Självklart så vill man som stall och hästägare skydda sina hästar från all form av smitta, det hoppas jag att alla vill.

Jag undrar nu: VARFÖR är det sådant hysch om kvarka? Varför talar man inte om att det är prov taget eller konstaterat?

Det verkar som om folk skäms för det på något sätt! Är det så!?

Jag önskar ju att alla kunde vara öppna med sådana här viktiga saker, för det är ju så lätt att smittan förs vidare! Det vore ju så mycket enklare om de drabbade stallen talade om hur det stod till, satte upp lappar, meddelanden på hemsidor osv så att man får en chans att undvika smittan om man kan!

Är oerhört lättad över att det är vintersäsong och våra hästar inte åker någonstans för tillfället, inte en kotte kommer in i vårt stall förräns denna omgång av kvarka är över.

Vidare så tycker jag att läns vet (eller någon annan)kunde göra en väl uppdaterad hemsida där man kunde lägga in info om vilka stall som är drabbade! Den på STC är ju hemskt oaktuell och jag vet minst 5 stall som är drabbade just nu som inte står med!

Detta är väl viktigt eller?
 
Håller med! Vad jag vet så finns det inga smittade stall häromkring. En lista på smittade stall tillgänglig för alla tycker jag skulle vara utmärkt. :) Jag skulle inte vara tyst om det om mitt stall var smittat iaf, förstår inte varför man ska vara det? Det tjänar väl ingen på? :confused:
 
På forumet måste det ju finnas de som anser det är ngn sorts skam att ha fått en häst med kvarka eller annan smittsam sjukdom, eftersom vi ju är så många här.
Det vore intressant att höra hur de resonerar tycker jag!

Då ju även jag är av uppfattningen att det är fullkomligt åt h-e att tysta ner när det förekommer misstanke om smittsam sjukdom.

Så länge folk tystar ner det, så länge kommer ju smittspridningen vara så stor!
 
Instämmer.

Blev lite lätt upprörd häromdagen när jag fick höra att det går kvarka även i våra omgivningar, av min hopptränare när jag var iväg på träning.

I vårt stall ränner det folk ibland, och det är ju en del medryttare osv (varav minst en rider på ridskola) - de stall som har kvarka eller misstanke om det måste väl för sjutton sprida ut detta... Nu var det tack och lov på tillräckligt stort avstånd för att inte vara i "ridnärhet" och inte heller hade någon varit i något sådant stall nyligen, men ändå.

Jag är uppfostrad med att det "skall" vara STORA anslag på dörrarna, meddelande på telefonsvararen osv.

Varför hyscha? Hoppas man kunna smita ut med "friska" hästar eller vad är problemet? :confused:
 
Man kan ju tycka att det borde ligga i allas intresse att stoppa spridningen.

Skulle vara intressant hur de som inte vill tala om resonerar!
 
Vidare så tycker jag att läns vet (eller någon annan)kunde göra en väl uppdaterad hemsida där man kunde lägga in info om vilka stall som är drabbade! Den på STC är ju hemskt oaktuell och jag vet minst 5 stall som är drabbade just nu som inte står med!

Håller helt med! De tar inte heller bort stall som är friskförklarade eller där smitta aldrig konstaterades efter provtagning och analys.

//Alice
 
Det är två ridskolor i närheten som har kvarka nu.... :crazy: På den ena anläggningen var det en utställning som jag var på.. Och sen för ett par dagar sen så läste jag att det gått ett rykte att det var vi utställare som smittat ridskolans hästar, men att det var så att dom tagit hem ett par hästar två veckor efter det ifrån irland som hade intorkade bölder.. Och därifrån kom garanterat smittan.
 
Hej! Jag var ju på samma utställning och det känns tråkigt att vi blev anklagade. Bra att det uppdagades att det var importerna som kom med kvarkan. :(
 
Så hur resonerar du nu då?
Eftersom du varit på den smittade ridskolan.
Jag är bara nyfiken om du gör som jag skulle gjort. :)
 
Vår lokaltidning skriver om det och skriver också ut att drabbad gård är belagd med besökförbud. Tycker jag är superbra men jag trodde alla lokaltidningar gjorde detta.

Tydligen inte.
 
Förmodligen har er tidning lite hästkunnande.
Finns det inte på en lokaltidnings redaktion, så klarar de inte av att skriva sådant tror jag.
 
Vårat lilla stall har fått kvarka. :(Nu har dock nedräkningen börjat (3 veckor) och bara en häst har insjuknat. Våran stallägare har dock ringt runt till varenda en i byn och även pratat med alla de har träffat i hästsammanhang veckorna innan så att de är observanta. Hon i samråd med övriga byn har bestämt i vilket områda vi får rida i så rider de andra på det övriga områda. Jag tycker att stallägaren har skött detta kanon! :banana: :) :bump:
 
men att det var så att dom tagit hem ett par hästar två veckor efter det ifrån irland som hade intorkade bölder.. Och därifrån kom garanterat smittan.

Det undrar jag verkligen!! :confused: Om de hade torkade bolder sa var de pa battringsvagen, eller hur? Och jag har for mej att kvarka bara smittar fore bolderna "brister".

Dessutom sa har jag manga ars erfarenhet av transport mellan Irland och Sverige, och jag kan meddela alla har inne att en hast som har en infektion i kroppen kommer att komma fram till Sverige i ett sadant tillstand att jag lavar att ridskolan hade gomt dem nagonstans dar de inte kunde bli hittade (heller inte smitta andra)!! De hade dessutom tagit ett par manader innan de var tillrackligt ok for att visa omvarlden.

Det kan ju ha varit importerna som smittade resten, men jag kan ocksa tanka mej att det inte var det, speciellt eftersom vi pa Irland haft valdigt lite kvarka denna vintern. For 2 ar sedan var det varre dock! Men detta aret har det varit mycket soligt och milt vader, och valdigt fa hastar har haft kvarka.
Daremot ar det mycket vanligt med ringorm, sa ni som importerar ska se upp sa att ni inte far ringorm i stallet.

Jag kan tanka mej att man skyller pa importerna for att dolja nagonting annat!!
 
Sen är det ju allas ansvar att minska spridningen...

Handen på hjärtat alla ni som rör er i olika stall. Är ni noga med att byta kläder, skor och annat när ni åker runt. Sen när man är i ett stall behöver man ju faktiskt inte gå runt och hälsa på alla hästar. Det behövs lika mycket upplysning om hur vi själva skall agera när ett stall är smittat än bara tala om vilka stall som drabbats.
 
Då ska jag dra mitt strå till stacken och berätta att det finns Kvarka i Växjö.
Stallet är stängt. Frågan är hur det kom dit. Ingen av de drabbade hästarna har varit iväg på flera månader, inte heller ägaren till först drabbade hästen. Så någonstans finns det kvarka som är okänd...
 
Jag bor ute på Österlen och har idag hört på radion att ett stort stall har blivit stängt pga kvarka. Det står även i den lokala tidningen.

Jag hade verkligen önskat att informationen gått ut lite tidigare INNAN det blir konstaterat att det är kvarka. Då hade man vidtagit försiktghetesåtgärder tidigare. Men det verkar verkligen som om detta är något som folk skäms över. Jag tycker att det är heder åt de stallägare som informerar andra större stall i trakten och i synnerhet ridskolor om det förligger risk för smitta. Hellre varnas en gång för mycket än en gång för lite.
 
Jo, det var ju just den jag menade när jag skrev

"Den på STC är ju hemskt oaktuell och jag vet minst 5 stall som är drabbade just nu som inte står med!
"
 
Självklart är det allas ansvar!

Nu rör jag inte mig i andra stall än mitt eget! Vill försöka att undvika det när smittan finns!
 
Dom på ridskolan klippte i alla fall håret under huvudet och där fann i alla fall nåt av kvarka, det var så det visade sig. Om det var innan eller efter vet jag inte. Men ridskolan själva har sagt att det är därifrån. :crazy: Och andra hästar har antagligen blivit smittade. Ringorm går det också i närheten..
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 417
Senast: Fetaost
·
Hästvård Tydligen så har det tagits fram ett nytt vaccin mot kvarka, och det är nu tillgängligt i Sverige. Någon som hört något om det? Är det...
Svar
8
· Visningar
1 577
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
6 937
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp