Kvinnans rätt till sin egen kropp

Jag kan inte föreställa mig att man i USA kommer att lagstifta om att kvinnor som fått missfall ska lagföras som mördare! Det låter absolut orimligt. Jag vet att synen på abort i USA är en annan än här hemma hos oss, men att betraktas som mördare efter ett missfall är helt orimligt.

http://www.advocatesforyouth.org/bl...nes-some-miscarriages-as-qcriminal-homicideq-

How Utah Defined Miscarriage as Criminal Homicide

Utah's "Criminal Miscarriage" law (H.B. 12) makes simple changes to the state's definition of "abortion" and the section of the Utah Criminal Code governing "criminal homicide."

This law:

- defines legal abortion as a procedure "carried out by a physician or through a substance used under the direction of a physician." Anything else that terminates a pregnancy is now defined as illegal abortion - including miscarriages.

- states that "The killing or attempted killing of a live unborn child in a manner that is not abortion shall be punished as...criminal homicide." (emphasis mine)

- removes existing immunity from criminal prosecution for women"who seek to have or obtain an abortion" or "upon whom a partial birth abortion is performed."

- applies the legal standard of an "intentional, knowing or reckless act of the woman" as punishable as criminal homicide.
Translation: If a woman has a miscarriage but didn't know that she was pregnant, she cannot be charged with criminal homicide. So while this law does not criminalize all miscarriages, anything that could be defined as "knowing" or "reckless" would leave a woman at risk for criminal prosecution.

http://www.alternet.org/civil-liber...appalling-instances-where-pregnant-women-were

It does not really matter whether a woman is pro- or anti-abortion. In states like Tennessee, with its freshly passed anti-abortion amendment, you can be arrested for having a miscarriage.

An alarming number of women are being arrested, prosecuted and jailed just for losing their pregnancies. In addition to anti-abortion measures, you can thank the advance of “personhood” fights for embryos, fetuses and even fertilized eggs for that.

In a recent op-ed for the New York Times, Lynn M. Paltrow and Jeanne Flavinof the National Advocates for Pregnant Women offer up some of the most egregious cases of the criminalization of pregnant women. "Since 2005, we have identified an additional 380 cases, with more arrests occurring every week,” they write. “This significant increase coincides with what the Guttmacher Institute describes as a 'seismic shift' in the number of states with laws hostile to abortion rights.”

Here are their six most horrifying examples, with lots more to come.

1. A critically ill, 27-year-old Washington D.C. woman was 26 weeks pregnant when a judge ordered her to have a Cesarean section. He did so with the understanding that the procedure would very likely kill her. It did. The baby died as well.

2. A pregnant woman in Iowa fell down a flight of stairs and went to the hospital. The hospital reported her to the police who arrested her for “attempted fetal homicide.”

3. A Utah woman gave birth to twins, one of which was stillborn. Her doctors blamed the death on her decision to delay a C-section. She was arrested for fetal homicide.

4. A Louisiana woman checked in to a hospital due to vaginal bleeding. She was locked up for a year on charges of “second-degree murder before medical records revealed she had suffered a miscarriage at 11 to 15 weeks of pregnancy.”

5. A Florida woman “was held prisoner at a hospital to prevent her from going home while she appeared to be experiencing a miscarriage. She was forced to undergo a Cesarean.” She still lost the baby, and her two small children at home were left without her while she was held. A state court ruled that this detention was wrong, although it would have been fine if she was further along in her pregnancy.

6. Another Florida woman who went into labor at home was picked up by a sheriff, driven to the hospital and forced to have a Cesarean against her will. She filed suit, and the court concluded that the woman’s personal constitutional rights “clearly did not outweigh the interests of the State of Florida in preserving the life of the unborn child.”

7. A severely depressed, pregnant 22-year-old woman in South Carolina tried to commit suicide. She was jailed for child abuse.

This does not count all the women who have been arrested for drinking alcohol or using illegal drugs.
 
Nu när tråden rensats. Jag tror att det som är farligast är att kvinnor i västvärlden inte inser just hur snabbt det kan gå att rulla tillbaka de framsteg man gjort de senaste 100 åren och hur skört det faktiskt är. Ta bara ett sånt exempel som vårdnadsbidraget som var en riktig kvinnofälla, ffa för kvinnor som kommit till Sverige i vuxen ålder. Det gjorde att de inte kom in på arbetsmarknaden och det övriga samhället och att de sannolikt bara skulle få garantipensionen.

Jag vet ärligt inte riktigt vad man kan göra? När blev att vara feminist fult? Hur många offentliga kvinnor idag säger, "jag är inte feminist."

Buke är ju kvinnodominerat och det finns alltför många trådar om hur kvinnor behandlas i relationer och i samhället i stort. Hur går vi framåt på en mikro och makronivå? Man ska inte jämföra äpplen och päron, men 5 personer dog i terror attentatet i Stockholm, nästan tre gånger så många kvinnor inom en relation.

Och då pratar vi inte ens om den mobbning och förföljelser som drabbar flickor/kvinnor som är aktiva inom sociala medier och det offentliga rummet. Jag tycker att en bra början är att skärpa lagen för att omfatta även internet och social media som tex Storbritannien har gjort http://www.bbc.co.uk/news/uk-37601431

Är det någon annan som har andra idéer och funderingar hur vi kan värna om inte bara aborträtt utan även kvinnors rätt till säkerhet och likabehandling?
 
Nu när tråden rensats. Jag tror att det som är farligast är att kvinnor i västvärlden inte inser just hur snabbt det kan gå att rulla tillbaka de framsteg man gjort de senaste 100 åren och hur skört det faktiskt är. Ta bara ett sånt exempel som vårdnadsbidraget som var en riktig kvinnofälla, ffa för kvinnor som kommit till Sverige i vuxen ålder. Det gjorde att de inte kom in på arbetsmarknaden och det övriga samhället och att de sannolikt bara skulle få garantipensionen.

Jag vet ärligt inte riktigt vad man kan göra? När blev att vara feminist fult? Hur många offentliga kvinnor idag säger, "jag är inte feminist."

Buke är ju kvinnodominerat och det finns alltför många trådar om hur kvinnor behandlas i relationer och i samhället i stort. Hur går vi framåt på en mikro och makronivå? Man ska inte jämföra äpplen och päron, men 5 personer dog i terror attentatet i Stockholm, nästan tre gånger så många kvinnor inom en relation.

Och då pratar vi inte ens om den mobbning och förföljelser som drabbar flickor/kvinnor som är aktiva inom sociala medier och det offentliga rummet. Jag tycker att en bra början är att skärpa lagen för att omfatta även internet och social media som tex Storbritannien har gjort http://www.bbc.co.uk/news/uk-37601431

Är det någon annan som har andra idéer och funderingar hur vi kan värna om inte bara aborträtt utan även kvinnors rätt till säkerhet och likabehandling?

Jag har tyvärr inga bra idéer att bidra med men ville bara utrycka min förfäran över situationen. Det mest underliga tycker jag är att det faktiskt finns många kvinnor som även de är abortmotståndare. För mig är det inte bara en fråga om abort utan det är ju en del i det stora hela vad beträffar kvinnans rätt till sin egen kropp. Dessutom har de flesta inte ens gjort ett ultraljud innan v12 så då är det ju väldigt svårt att veta hur det ligger till, inte minst med genetiska avvikelser som kan påverka det blivande barnets livskvalitet ordentligt.. KUB, som är det tidigaste testet som kan göras som visar ev sannolikhet för kromosomavvikelser, erbjuds ju inte ens i hela landet.

Jag vill minnas att det (förutom påtalade SD) dessutom var någon av de ev tilltänkta nya partiledarna till moderaterna som var abortmotståndare i yngre dagar. Den andra var väl emot homoäktenskap.. Blev helt paff, hur kan de ens överväga sådana kandidater?! Helt olämpligt i båda fallen.
 
Hur är det relevant?
Frågan gällde ju att att SD vill sänka abortgränserna, och det vill de ju.

Till 12 veckor = 3 månader.
Alltså, vet man inte om att man är gravid (eller ens misstänker det innan) när man har oskyddat sex så borde man kanske fundera på preventivmedel i någon form.
För övrigt finns det ju medicinska skäl så bortfaller ju ovanstående.
 
Till 12 veckor = 3 månader.
Alltså, vet man inte om att man är gravid (eller ens misstänker det innan) när man har oskyddat sex så borde man kanske fundera på preventivmedel i någon form.
För övrigt finns det ju medicinska skäl så bortfaller ju ovanstående.
Fast kondomer kan gå sönder, piller eller andra medel funkar inte 100%.
Jag hade en bekant som inte visste hon var gravid förens hon fick värkar.
 
Fast kondomer kan gå sönder, piller eller andra medel funkar inte 100%.
Jag hade en bekant som inte visste hon var gravid förens hon fick värkar.
Jo jag väntade mig en dylik kommentar. Alla känner vi nån som känner nån som hört om nån som inte ens funderade över graviditet förrän vecka 40, duuuhhh.
Hallå !!! This is planet earth !!

Nu resonerar du som om lejonparten avnänder abort som P-medel.
Nej. Avhållsamhet hoppas jag verkligen folk använder som p-medel om inte preventivmedel finns att tillgå just då. ( hur fan det ens är möjligt 2017 när man kan gå och köpa kondomer i närmsta speceriaffär :eek:?,) att det hände på min tid är förståeligt för då kunde man inte det, utan fick gå till varuautomaten på en väl upplyst gata där man fick stoppa i sina enkronor medans Svea, Hilda och Sven satt i fönstret och kollade av vem som skulle ha roligt i kväll.
Hett tips. Petting fungerar också om man inte har tillgång.

Den äldre minnesgoda läsaren kommer säkert ihåg kampanjen : Sluta fumla.
 
Till 12 veckor = 3 månader.
Alltså, vet man inte om att man är gravid (eller ens misstänker det innan) när man har oskyddat sex så borde man kanske fundera på preventivmedel i någon form.
För övrigt finns det ju medicinska skäl så bortfaller ju ovanstående.
Men.... du har ingen koll på abort eller i vilka lägen människor gör det och ändå skriver du som alltså då inte ens har en livmoder som om du är expert på det här med att bli gravid :confused:

No offense men man blir trött på alla mansdebattörer som vet "ALLT" om att bli gravid och att undvika bli gravid..... vad ska man ens svara när det är så löjligt till att börja med ---> Jahaa Jens-Herbert du skulle veta direkt att du var oönskat gravid?? Jamen då avvecklar vi aborträtten! :up:

:banghead:
 
Men.... du har ingen koll på abort eller i vilka lägen människor gör det och ändå skriver du som alltså då inte ens har en livmoder som om du är expert på det här med att bli gravid :confused:

No offense men man blir trött på alla dessa mansdebattörer som vet "ALLT" om att bli gravid och att undvika bli gravid..... vad ska man ens svara när det är så löjligt till att börja med ---> Jahaa Jens-Herbert du skulle veta direkt att du var oönskat gravid?? Jamen då avvecklar vi aborträtten! :up:

:banghead:

Vad menar du? Är bara kvinnor tillåtna att skriva :banghead::banghead::banghead:
Jag har barn själv det borde kvalificera mig för att ha en åsikt.
Duger den inte kan du ju prata med dig själv.
Så du får de svar du önskar :banghead::banghead::banghead::banghead:
 
Jo jag väntade mig en dylik kommentar. Alla känner vi nån som känner nån som hört om nån som inte ens funderade över graviditet förrän vecka 40, duuuhhh.
Hallå !!! This is planet earth !!


Nej. Avhållsamhet hoppas jag verkligen folk använder som p-medel om inte preventivmedel finns att tillgå just då. ( hur fan det ens är möjligt 2017 när man kan gå och köpa kondomer i närmsta speceriaffär :eek:?,) att det hände på min tid är förståeligt för då kunde man inte det, utan fick gå till varuautomaten på en väl upplyst gata där man fick stoppa i sina enkronor medans Svea, Hilda och Sven satt i fönstret och kollade av vem som skulle ha roligt i kväll.
Hett tips. Petting fungerar också om man inte har tillgång.

Den äldre minnesgoda läsaren kommer säkert ihåg kampanjen : Sluta fumla.
Det finns många, speciellt unga tjejer som har 0 koll på vare sig anatomi eller fysiologi när det gäller reproduktionsorganen.
 
Vad menar du? Är bara kvinnor tillåtna att skriva :banghead::banghead::banghead:
Jag har barn själv det borde kvalificera mig för att ha en åsikt.
Duger den inte kan du ju prata med dig själv.
Så du får de svar du önskar :banghead::banghead::banghead::banghead:
Alltså du får skriva men om du skriver sådär som om du är en expert på graviditet och abort när du inte läst på och inte har livmoder heller så blir det lite svårt att ta dig på allvar bara
 
Alltså du får skriva men om du skriver sådär som om du är en expert på graviditet och abort när du inte läst på och inte har livmoder heller så blir det lite svårt att ta dig på allvar bara
Ok, så om man har läst en bok så blir man som du expert eller?
Jag har praktisk erfarenhet räcker det?
 
Det finns många, speciellt unga tjejer som har 0 koll på vare sig anatomi eller fysiologi när det gäller reproduktionsorganen.
Visst gör det det men det förändrar ju inte saken, aborträtten finns kvar det är tidsaspekten som diskuteras.
Inte rätten till abort.
 
Jo jag väntade mig en dylik kommentar. Alla känner vi nån som känner nån som hört om nån som inte ens funderade över graviditet förrän vecka 40, duuuhhh.
Hallå !!! This is planet earth !!


Nej. Avhållsamhet hoppas jag verkligen folk använder som p-medel om inte preventivmedel finns att tillgå just då. ( hur fan det ens är möjligt 2017 när man kan gå och köpa kondomer i närmsta speceriaffär :eek:?,) att det hände på min tid är förståeligt för då kunde man inte det, utan fick gå till varuautomaten på en väl upplyst gata där man fick stoppa i sina enkronor medans Svea, Hilda och Sven satt i fönstret och kollade av vem som skulle ha roligt i kväll.
Hett tips. Petting fungerar också om man inte har tillgång.

Den äldre minnesgoda läsaren kommer säkert ihåg kampanjen : Sluta fumla.

Du missade min poäng.

Jag menar att de flesta som gör abort inte använder abort som p-medel. De flesta som gör abort blir gravida trots någon form av skydd, det är särskilt svårt att upptäcka en graviditet om man har vanliga p-piller eftersom det inte är ovanligt att man får mens trots att man är gravid. Även de p-medel som gör att mensen upphör gör att det är svårt att upptäcka en graviditet och den kanske inte upptäcks förrän ganska sent. Att ta bort möjligheten att göra en sen abort (som aldrig är något som en gör utan en jävla vånda) skulle vara förödande för de oönskade barn som i så fall skulle födas.

Jag tycker att SDs resonmang går helt i linje med deras kvinnofientliga attityd - dvs helt jävla genomvidrigt
 
Till 12 veckor = 3 månader.
Alltså, vet man inte om att man är gravid (eller ens misstänker det innan) när man har oskyddat sex så borde man kanske fundera på preventivmedel i någon form.
För övrigt finns det ju medicinska skäl så bortfaller ju ovanstående.

Jag kan tänka mig att väldigt många unga tjejer har svårt att förstå vidden av konsekvenserna vid oskyddat/dåligt skyddat sex. Dessutom verkar ju folk ha samlag längre ner i åldrarna och det är ju fakta att man som ung inte har helt utvecklat konsekvenstänk.

Sen finns en annan aspekt av det här också, och det är mannen/killen. Jag vet att många kvinnor/tjejer känner sig pressade att genomföra samlag utan skydd eftersom "det är mycket skönare", enligt den manliga parten då. Är dessutom alkohol med i bilden kan det bli ännu svårare att fatta rätt beslut i en sådan situation. Som kvinna ska man ju vara mannen till lags, annars är man det ena eller det andra i hans ögon och det snackas bland polarna... Inte alla har styrka nog att säga ifrån. (Som om man ens borde behöva stå på sig liksom...)

Sen undrar du hur man inte kan märka att man är gravid på tre månader. Alla kvinnor har inte regelbundna cykler, alla kvinnor håller inte stenkoll på mensen hela tiden, vissa kvinnor får inga graviditetssymptom, de flesta får inte någon putande mage de första 12v. Så det är fullt möjligt att missa en sådan sak.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp