Kvinnans rätt till sin egen kropp

Nej. Avhållsamhet hoppas jag verkligen folk använder som p-medel om inte preventivmedel finns att tillgå just då. ( hur fan det ens är möjligt 2017 när man kan gå och köpa kondomer i närmsta speceriaffär :eek:?,)

Men om alla män alltid var noga med att alltid använda kondomer så skulle självklart? antalet oönskade graviditeter minska? avsevärt? och då även antalet aborter?;)
På något vis känns det som att männen generellt är dåliga på att ta ansvar, de facto räknar med en abort om det nu skulle hända.
 
Sen undrar du hur man inte kan märka att man är gravid på tre månader. Alla kvinnor har inte regelbundna cykler, alla kvinnor håller inte stenkoll på mensen hela tiden, vissa kvinnor får inga graviditetssymptom, de flesta får inte någon putande mage de första 12v. Så det är fullt möjligt att missa en sådan sak.

Exakt!

När jag väntade tvillingar syntes det eller märktes det inte förrän i 5-e månaden. Jag hade lätt kunnat missa den graviditeten så länge. Trots att jag var smal som ett streck på den tiden jag gick inte ens upp två kilo de första månderna
 
Ok, så om man har läst en bok så blir man som du expert eller?
Jag har praktisk erfarenhet räcker det?

Har du praktisk erfarenhet av att vara gravid? Eller har du praktisk erfarenhet från ett selektivt urval av gravida kvinnor och därför vet exakt hur svårt eller lätt det är för en specifik individ att veta om/när hon är gravid?

Wow, det här lär bli en sensationell diskussion.

mansplain3-300x150.png
 
Senast ändrad:
Vad har männen för konsekvenstänk då?

Mycket litet, dessvärre. Men de ser det ju sällan som sitt problem misstänker jag om någon blir gravid, de blir ju inte drabbade. Därför måste ju tjejen ta allt ansvar. Det är ju helt fel egentligen men enligt min erfarenhet ser det ut så i dagsläget. När allt ansvar faller på kvinnan så måste det ju rimligtvis också vara kvinnan som bestämmer om hon ska behålla barnet eller ej.
 
När allt ansvar faller på kvinnan så måste det ju rimligtvis också vara kvinnan som bestämmer om hon ska behålla barnet eller ej.
Tycker inte det har med varandra att göra så sett

Kvinnan bestämmer om abort för att det är hennes kropp som är gravid så även om mannen tagit sin del av ansvaret och haft kondom blir det ändå alltid kvinnans beslut om abort
 
Tycker inte det har med varandra att göra så sett

Kvinnan bestämmer om abort för att det är hennes kropp som är gravid så även om mannen tagit sin del av ansvaret och haft kondom blir det ändå alltid kvinnans beslut om abort

Jo, det har du rätt i. Jag tänkte inte tillräckligt långt/brett med den formuleringen. Jag var nog lite väl inrutad på fallen där det inte förekommit skydd.. Och glömde de andra, som även självklart också ska vara kvinnans val i min åsikt =)
 
Det är en del av vad misogynin och ultrakonservativismen kommer med. Skrämmande att en enda kvinna är beredda att rösta sina tillkämpade rättigheter åt helvete.

Det viktiga är att vi andra står upp och aldrig låter idiotin normaliseras , vi behöver utveckling och framsteg , inte återgång till svunna tiders orättvisor och snedvridna syn på kvinnor.
 
Den dag när mannen kan ta på sig det stora ansvaret att bära en livsform i nio månader som förändrar ens kropp troligen för resten av livet för att sedan genomgå en troligen flera timmars kamp och smärta "bara" för att få ut det, och sedan får leva resten av livet antingen med ett barn eller med vetskapen om att det finns ett barn som man satt till världen där ute som man inte vet hur de har det (dvs adoption).
Den dagen får mannen ha något att säga till om graviditeten.
 
Till 12 veckor = 3 månader.
Alltså, vet man inte om att man är gravid (eller ens misstänker det innan) när man har oskyddat sex så borde man kanske fundera på preventivmedel i någon form.
För övrigt finns det ju medicinska skäl så bortfaller ju ovanstående.
Så du skrek KÄLLKRITIK NÅGON???! när du egentligen ville påpeka att även du är för en sänkt abortgräns?
Vad har dina åsikter med källkritik att göra?
 
Jo jag väntade mig en dylik kommentar. Alla känner vi nån som känner nån som hört om nån som inte ens funderade över graviditet förrän vecka 40, duuuhhh.
Hallå !!! This is planet earth !!


Nej. Avhållsamhet hoppas jag verkligen folk använder som p-medel om inte preventivmedel finns att tillgå just då. ( hur fan det ens är möjligt 2017 när man kan gå och köpa kondomer i närmsta speceriaffär :eek:?,) att det hände på min tid är förståeligt för då kunde man inte det, utan fick gå till varuautomaten på en väl upplyst gata där man fick stoppa i sina enkronor medans Svea, Hilda och Sven satt i fönstret och kollade av vem som skulle ha roligt i kväll.
Hett tips. Petting fungerar också om man inte har tillgång.

Den äldre minnesgoda läsaren kommer säkert ihåg kampanjen : Sluta fumla.

Dumheter. Jag har en väninna som insåg att hon var gravid när hon fick värkar (hon tog p-piller och hade blödningar). Jag var gravid väldigt kort innan jag fick missfall och hade inte insett att jag var med barn, min cykel var oregelbunden. Jag var ändå i ca v.7 så enligt dig borde jag då på något magiskt sätt insett att jag var gravid antar jag? :grin:

Helt ärligt kan jag säga att män utan sjukvårdsutbildning ska vara jäkligt ödmjuka och små i orden när de talar om kvinnors reproduktionsorgan. Män generellt kan också vara väldigt tystlåtna när det gäller rätten till våra kroppar. Tom hålla käften.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp