Bukefalos 28 år!

Kyla + kanin = orolig matte

Tassa

Trådstartare
Hur ser jag på en kanin att den tycker att det är för kallt? Nu har vi ca 20 minusgrader här och jag har två kaniner. Den ena hoppar runt ute i hagen och kollar läget lite även fast hon mest håller sig inne. Andra kaninen har borrat ner sig i buren i sitt lilla bo. Han kommer upp och äter, men vill inte komma upp i onödan.

Nu är jag i valet och kvalet om jag ska flytta på honom, eller om det är dumt att störa honom? Han har ju säkert gjort iordning i boet och värmt upp det med sin kroppstemperatur, då blir det kanske fel om jag sätter honom i en annan oanvänd bur? Dom är bara ca ett halvår gamla så jag blir lite nojig för dom... :S
 
Pja de är ju känsliga för temperaturskillnader... Kan du inte lägga in mer halm eller så i hans bur så kan han själv bädda ner sig ännu mer?
 
Pja de är ju känsliga för temperaturskillnader... Kan du inte lägga in mer halm eller så i hans bur så kan han själv bädda ner sig ännu mer?
Ja, jag tänkte inte ta in honom alltså, men att jag kunde ställa en bur i garaget tex. Men jag har lagt in massa halm och täppt till alla öppningar ned halm och satt upp en filt framför dörren. Borde ju hålla den värsta bitande kylan borta? Ska gå ut igen och titta till honom.
 
Förutsatt att de är vana att bo ute ska det inte vara några problem. De sitter stilla för att hålla värmen, men är du orolig/han är stilla imorgon också så håll på magen. Se till att de har hö, byt vatten ofta och ev. lite mer kraftfoder bara.
 
Förutsatt att de är vana att bo ute ska det inte vara några problem. De sitter stilla för att hålla värmen, men är du orolig/han är stilla imorgon också så håll på magen. Se till att de har hö, byt vatten ofta och ev. lite mer kraftfoder bara.

Han verkade pigg och glad sen när jag var ute, så det kändes lite bättre. Man oroar sig säkert i onödan. Nu på morgonen var han också framme och verkade som vanligt.
 
Han verkade pigg och glad sen när jag var ute, så det kändes lite bättre. Man oroar sig säkert i onödan. Nu på morgonen var han också framme och verkade som vanligt.
Var flrsiktig om du tanker ta in.. Som sagt temperaturskillnader är värre än kyla. Du skule nog behöva hitta ett sätt att slussa in med 10 graders skillnad I taget. Men de klarar normalt kyla väldigt bra.

Min borrar endast ned sig lite när det är -20 länge men kommer glatt skuttandes när det vankas mat.
Ha alltid rikligt med hö att tugga på så håller de värmen lättare. De ska ju ha tillgång till hö jämt, men lite extra så de har chans att äta mer.
 
Var flrsiktig om du tanker ta in.. Som sagt temperaturskillnader är värre än kyla. Du skule nog behöva hitta ett sätt att slussa in med 10 graders skillnad I taget. Men de klarar normalt kyla väldigt bra.

Min borrar endast ned sig lite när det är -20 länge men kommer glatt skuttandes när det vankas mat.
Ha alltid rikligt med hö att tugga på så håller de värmen lättare. De ska ju ha tillgång till hö jämt, men lite extra så de har chans att äta mer.

Jag ställde en bur på vår inglasade altan och bäddade med massa hö och halm. Det var inte direkt varmt där heller, men i alla fall 5 grader varmare än ute, så när vi hade som kallast fick han vara där och han verkade rätt nöjd.

Jag är medveten om att det är olämpligt att ta in kaninerna inomhus när det är kallt pga skillnaden på temperaturen, men jag var orolig för om det var för jobbigt för honom när det var sådär super kallt. Särskilt som den andra kaninen inte verkade bry sig alls (hon vägradegå in när det var 22 minusgrader). Men altan verkade fungera bra.
 
Det står i Jordbruksverkets föreskrifter om kaniner och smågnagare:
"8 § Vintertid ska utomhusburar vara upphöjda från marken."
Innebär det att kaniner ej ska vistas på marken pga kylan eller tänker jag fel?

Jag vet inte om det är därför, men kyla kryper ju upp underifrån, så det kan nog vara så. Måste ju vara lättare för dom att hålla värmen om det inte kommer in kyla genom golvet i deras bo.
 
Jag vet inte om det är därför, men kyla kryper ju upp underifrån, så det kan nog vara så. Måste ju vara lättare för dom att hålla värmen om det inte kommer in kyla genom golvet i deras bo.
Intressant att det inte star hur mycket upphöjnad det ska vara. Ja det är väl för att det inte ska krypa in kyla de inte kan komma undan från. Nu har min ju en bur I buren som fungerar som skydd som är upphöjd, men kan välja att hoppa ut ned på marken om hon vill.

Inglasade altanen är toppen. Där bode min kanin på vintrarna I förra huset som hade det :)
 
Intressant att det inte star hur mycket upphöjnad det ska vara. Ja det är väl för att det inte ska krypa in kyla de inte kan komma undan från. Nu har min ju en bur I buren som fungerar som skydd som är upphöjd, men kan välja att hoppa ut ned på marken om hon vill.

Inglasade altanen är toppen. Där bode min kanin på vintrarna I förra huset som hade det :)

Jag har för mig att jag läst att det ska vara minst 50 cm från marken, men kommer inte ihåg exakt, eller vart jag läste det.
 
Det finns inga direktiv om höjd i gällande föreskrifter så det verkar bara vara en öpphöjnad som gäller. Med andra ord är det väl bara så att buren ska ha ben så att det blir en luftspalt emellan.
 
Förutsatt att de är vana att bo ute ska det inte vara några problem. De sitter stilla för att hålla värmen, men är du orolig/han är stilla imorgon också så håll på magen. Se till att de har hö, byt vatten ofta och ev. lite mer kraftfoder bara.
Precis, kylan är nog inget problem bara de varit ute hela hösten/vintern o satt ordentligt vinterpäls.däremot drag och blåst är direkt farligt för kaniner, så att ha en väl isolerad/vindtät del av buren är ett måste. Plus extra foder och bomaterial. Och såklart se till att de får vattenskålen påfylld ofta!
 
Det står i Jordbruksverkets föreskrifter om kaniner och smågnagare:
"8 § Vintertid ska utomhusburar vara upphöjda från marken."
Innebär det att kaniner ej ska vistas på marken pga kylan eller tänker jag fel?


Det innebär att det måste finnas en bodel som är upphöjd från marken, men man får absolut ha en hage som dom kan hopps ut i även när det är kallt och snö. Den regeln finns för att kaninerna måste ha tillgång till alternativ. :)
 
Det innebär att det måste finnas en bodel som är upphöjd från marken, men man får absolut ha en hage som dom kan hopps ut i även när det är kallt och snö. Den regeln finns för att kaninerna måste ha tillgång till alternativ. :)

Så har jag det. och min är mycket mer ute än "inne". Men ligger i bodelen och sover en del.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp