Bukefalos 28 år!

Kylgel - får ej övertäckas!

Mjuff

Trådstartare
Ja så står det på etiketten på min kylgel. Vad händer om man gör det då? Jag råkade nämligen missa detta i förrgår... :crazy: och tog på kylgelen, och 30 min senare stallbandage (med kardborreknäppning). Dessa fick hon ha över natten.
Jag kunde inte för blotta ögat se något på benen igår, inte heller kände jag något konstigt.
Klarade jag mig undan mitt misstag, eller kan något ha hänt som inte syns?? :eek:

Vad kan jag istället använda för medel? Jag vill ju gärna kyla benen direkt efter ansträngning, så att ev små bristningar kan dra ihop sig.
Sedan har jag investerat i Veredus Stableboots, så att hon kan ha dessa på sig över natten för att öka blodgenomströmningen.

Men om man nu inte får övertäcka Kylgel, vad kan man då använda sig av?

Tacksam för alla svar! :bump:
 
Jag använder Blue Lotion. Kyler, samt får övertäckas...Dessutom luktar det gott :D

Jag använder det på benen efter hoppning och andra väldigt hårda/påfrestande pass och tycker att det fungerar bra.

Har haft hästar hemma i stallet som fått "brännskador" (kommer inte på vad det heter just nu) efter lindor och det kan komma fram efter ett par dagar- upp till en vecka, tror jag, men detta är inget område jag är speciellt hemma på.

//Lilla jag :bump:
 
Du kan blistra hästens ben och det är bäst att låte benen vara utan linder de gångerna dy använder kylgel
 
Du förlorar en hel del kylaffekt när du täcker över det dessutom.

Som någon redan sagt så Blue Lotion verkar först kylande och sedan värmande, och man kan linda över det.

Men jag förstår inte varför du lindar över kylgele? Du förlorar ju största delen av kylningen då?? ELler menar du att du tycker det räcker med 30 min kylning och sen vill du ha värme? Isf skulle jag anv blue lotion som sagt. Och så låter du det vara 'öppet' (olindat) ett tag, och sen kan du linda över.

Blistring är en retning av huden, ungefär som brännsår blir det. Liniment t ex kan blistra om du lindar över dem (gäller inte alls sorter) genom att när du lägger på ett bandage eller ett täcke ovanpå linimentet så får du dels FÖR hög värme, och dels så är det lätt att täcket/lindan skaver mot linimentade delen och då gör att det bränner.

Man kan blistra utan lindor med med starka liniment, om man gnuggar in dem.

Jag har lyckats punktblistra valacken av misstag med Heaterpaddar (bandageunderlägg i material som har värmande egenskaper) och det är inte alls speciellt trevligt.
 
Jag blev rekommenderad att kyla först, och sedan efter 30-45 min värma benen. Så därför tyckte jag att det verkade bra med kylgelen först, och sedan stallbandagen.

Usch jag mår skitdåligt nu... Tänk om jag råkat blistra benen?! :(
Kan det hända efter bara en gång sådär? Är det något som hästen kan bli halt av? Hur märker jag om det har blivit en blistringsskada? För det syntes inget på benen igår iaf.

Kylgelen verkar dock inte heller så värst kylande, för när jag tagit på den utan handskar så känner jag knappt ingen skillnad i handen.
 
Du märker blistringsskadan, ingen fara =) Dels blir det varmt, och så får du som 'brännskador' i huden. Lite svårt att förklara men du får ytliga sår i huden eller hur mans ka skriva. Ofta blir det en hårlös fläck där det ser ut som ett brännsår. I lindriga fall bara rött och irriterat, i svåra fall öppna sår.

Men jag lovar att du kan INTE missa om du råkat blistra. Så du kan nog andas ut =)

Vill du vara helt på den säkra sidan och har spolspilta så kyl benen med slang då i 20 minuter? Torka av med handduk och linda?

Eller Blue Lotion som sagt, den har inte ens käänsliga valacken lyckats få blisterskador av.

Eller så köper du kyllindor/kyldamasker?

Många sätt finns det =)

Men som sagt, du MÄRKER om du blistrat (och ja det kan komma efter en gång).
 
Det smartaste är väl att kyla benen med kylboots, så kan du plocka av dem efter 30 minuter och sätta stallbandagen på torra rena ben...
 
Okej, det låter ju bra. *andas ut lite*
Hon har nämligen haft en senskada, och det är därför som jag vill skydda benen på bästa sätt. Därför känner jag oxå till varje millimeter av hur benen brukar kännas och se ut, så då borde jag inte kunna missa en blistringsskada heller. :)

En blistring är alltså enbart en YTLIG skada, som inte påverkar senor etc?

Tack så mycket för dina svar! :bow:
 
Ja det låter smart! Så finns ingen som helst risk för blistring! :idea:

Några tips på bra sådana?
 
Det finns en gele som heter Cavalor Muscooler, den kan man täcka över!

Har dålig erfarenhet med Blue Lotion +lindor också, blistrade min... :crazy:
 
Den kylgelén jag använder kan man linda ovanpå efter jag vill minnas, 30 minuter.

Men om man vill ha kyleffekt, då ska man väl inte linda?! :confused:
Antingen vill man väl kyla, eller också vill man värma för att öka blodgenomströmningen? I allafall jag gör så.

Vill man kunna linda direkt, så är väl ett liniment att föredra i stället för kylgelé?
 
Det jag vill åt är detta:
(Inte jag som har skrivit, utan det är någon annan här på Buke i en tråd om liknande ämne)

"Jag tror att det är så att man tänker sig att kylan ska till för att i början MINSKA blodcirkulationen-för att minimala (mikro) skador blöder i vävnaden-detta vill man minska för att undvika SVULLNAD. Värmen vill man ha på efter ca 30-45 min kylning för att sedan ÖKA blodcirkulationen, vilket påskyndar läkning, transporterar bort slaggprodukter mm. (Svullen vävnad har sämre cirkulation...ond cirkel.)"
 
Det citatet håller jag med om.
Först kyla, sedan värma.
Men som sagt, vissa typer av kylgelé kan ju "övertäckas" efter just en halvtimme.
 
Det finns väl lite olika sorters kylgel mm. med lite olika egenskaper? Jag har tre olika sorters: en som heter Isbalsam, som ska kyla 3x snabbare än is (etc etc) och som man kan övertäcka efter 30 min (eller 15?, kommer inte ihåg vad som står!), sen har jag en Isspray, som är från samma företag som Isbalsamet, och sen har jag något som heter Icegel. Icegel är billigare än Isbalsam, men Icegel "får ej övertäckas".

Sen finns det ju också kyllera, kladdigt men fungerar bra! :bow:

Mvh Huntress
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Sommartoffel
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp