Bukefalos 28 år!

Kyrkoval=politik?

Scata

Trådstartare
Jag lyssnar på radion idag och häpnar - det är prat om kykovalet, i en intervju så säger en människa att h*n röstar för att slippa SD... O_o
Vad??? undrar jag för mig själv. SD är ett politiskt parti, kyrkan är ju liksom kyrkan :crazy:
Vad har hänt??
När blev kyrkan politik? Är Gud politisk? Var Jesus Moderat?
Jag icke förstå kopplingen :nailbiting:
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Jag röstade idag för att jag inte vill att rasister och homofober ska styra i kyrkan. Jag vill att kyrkan ska vara till för alla som vill, även om jag själv är totalt ointresserad.

Om du inte förstår varför vi röstar i kyrkovalet så får du nog läsa på.
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Jag tror att det är svårt med en kyrkopolitik som är helt fristående från de etablerade politiska partierna. Visst skulle man kunna förbjuda dessa i kyrkan, men det skulle bara bli snarlika grupperingar med andra namn. Det finns argument för och emot partipolitik och allmänna kyrkoval. Ett argument för är att majoriteten svenskar fortfarande är medlemmar i och betalar skatt till kyrkan, och därför bör ha rösträtt. Ett annat är att en kyrka vars alla angelägenheter bestäms internt, lätt blir toppstyrd och elitistisk.
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Jag förstår ändå inte kopplingen?!
Borde inte kyrkan vara opolitisk och ha en helt egen agenda?
Jag ser kyrkan som en klubb/förening, som har betalande medlemmar. Självklart ska medlemmarna ha rösträtt (så är det ju i all föreningsverksamhet). Men vad står det i föreningens stadgar, vad är det man röstar på?

Nej jag förstår inte varför man röstar i kyrkovalet och jag förstår inte sambandet mellan kyrkan och politiska partier. För mig är det två helt skilda saker...
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Det handlar om makt, där det finns makt finns det politik. Kyrka=makt=politik. Sådan är kopplingen. Så för att vi ska ha en demokratisk kyrka så har vi val.
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Precis som resten av samhället kan ju kyrkan styras på olika sätt. Du röstar på den som du tycker styr bäst. Den som har samma åsikter som du om hur pengarna ska fördelas, vilka regler som ska gälla osv. Hur är det annorlunda mot hur vi styr resten av samhället?
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Som Monster1 skrev, där det finns makt finns politik.
Och där politik finns vill gärna riksdagspartierna in, de har ju både engagemanget och plattformen.

Man behöver dock inte rösta på ett riksdagspartipunden lista :)
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Jag lyssnar på radion idag och häpnar - det är prat om kykovalet, i en intervju så säger en människa att h*n röstar för att slippa SD... O_o
Vad??? undrar jag för mig själv. SD är ett politiskt parti, kyrkan är ju liksom kyrkan :crazy:
Vad har hänt??
När blev kyrkan politik? Är Gud politisk? Var Jesus Moderat?
Jag icke förstå kopplingen :nailbiting:

Det finns ingen koppling. Mindre insatta har tack vare media fått för sig att valet är viktigt för SD och rusar till de kyrliga valurnorna. Effektlöst men förvisso lustigt. Kyrkan har väl aldrig haft så många besökare som idag:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dagens-kyrkoval-inte-langre-viktigt-for-sd_8519326.svd
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Att kyrkovalet är mindre viktigt för SD nu än för tio år sedan betyder inte att det är oviktigt (eller att det är poänglöst för den som ogillar SD att rösta för att hålla dem borta). Oavsett vilket tycker jag att det är jättebra att den som fortfarande är medlem i kyrkan går och röstar. Kyrkan gör mycket som är bra för utsatta grupper och det vore riktigt illa om t.ex. SD fick starkt stöd (de anser t.ex. att kyrkan ska sluta hjälpa papperslösa).

Själv har jag gått ur för flera år sedan och häpnar lite över att så många fortfarande är medlemmar, men jag skulle nog kunna överväga att gå med för att få rösträtt. Kanske.
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Kyrkan är ju som en förening, då är det medlemmarna som röstar om vilka som ska bestämma. Därför finns det olika partier, både de stora riksdagspartierna och andra som inte är partipolitiska. I min församling finns såväl borgerligt alternativ som ett politiskt obundet parti. Sedan står ju alla för olika värderingar och kan påverka kyrkan i den riktning deras värderingar ligger.

Men ja, makten finns ju enbart inom kyrkan, alltså är det inte så att en behöver bry sig om vilka som styr i kyrkan om man inte har intresse av det.
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Det finns ingen koppling. Mindre insatta har tack vare media fått för sig att valet är viktigt för SD och rusar till de kyrliga valurnorna. Effektlöst men förvisso lustigt. Kyrkan har väl aldrig haft så många besökare som idag:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dagens-kyrkoval-inte-langre-viktigt-for-sd_8519326.svd

Jag har inte hört någon som röstat för att valet är viktigt för SD. Dock vet jag många som röstat för att de inte vill att SD (eller andra rasistiska eller homofobiska grupper) ska ha makt i kyrkan. Hur menar du att det är effektlöst att rösta? Märkligt resonemang.
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Jag har inte hört någon som röstat för att valet är viktigt för SD. Dock vet jag många som röstat för att de inte vill att SD (eller andra rasistiska eller homofobiska grupper) ska ha makt i kyrkan. Hur menar du att det är effektlöst att rösta? Märkligt resonemang.


Effektlöst om man röstar för att minska SDs utbreddning inom kyrkan eftersom valet ändå inte är viktigt för SD. Kyrkovalet är inte viktigt för något parti mer än möjligen KD.
 
Sv: Kyrkoval=politik?

En god vän som är kyrkopolitiskt aktiv sa att många tror, att bara för att en sammanslutning inte är partipolitisk så saknar de agenda.
Så är det inte.

De partier som ställer upp i kyrkovalet är åtminstone ärliga med sitt program.

Jag är inte med i kyrkan så jag har inte röstat. Men jag har uppmanat dem som är med att göra det.

Jag kan inte få ihop min egen övertygelse med medlemskap men de som är medlemmar bör rösta. Om så bara för att stärka de vettiga alternativen.
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Det är väl en något grund analys. Jämfört med nästa års riksdagsval är kyrkovalet förstås inte särskilt viktigt för de stora partierna - men återigen, det betyder inte att det är oviktigt. Ju färre som röstar i ett val, desto större chans har extremister att komma till makten. Därför är det viktigt för SD-motståndare att rösta.

Det finns en lång tradition av kyrklighet inom fler partier än KD. Det finns kristna sammanslutningar inom flera av de stora partierna. Och jag skulle tro att den absoluta majoriteten av politiker inom riksdagspartierna vill motverka ett främlingsfientligt maktövertagande i kyrkan.
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Det är väl en något grund analys. Jämfört med nästa års riksdagsval är kyrkovalet förstås inte särskilt viktigt för de stora partierna - men återigen, det betyder inte att det är oviktigt. Ju färre som röstar i ett val, desto större chans har extremister att komma till makten. Därför är det viktigt för SD-motståndare att rösta.

Det finns en lång tradition av kyrklighet inom fler partier än KD. Det finns kristna sammanslutningar inom flera av de stora partierna. Och jag skulle tro att den absoluta majoriteten av politiker inom riksdagspartierna vill motverka ett främlingsfientligt maktövertagande i kyrkan.

Bra formulerat!

Minett - som självklart röstat
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Effektlöst om man röstar för att minska SDs utbreddning inom kyrkan eftersom valet ändå inte är viktigt för SD. Kyrkovalet är inte viktigt för något parti mer än möjligen KD.

Du måste ha missat något.

Fler som röstar på SD och färre som röstar på andra partier = fler mandat för SD. Alltså får SD mer makt inom kyrkan då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp