Bukefalos 28 år!

Kyrkoval=politik?

Sv: Kyrkoval=politik?

När TS försöker få det att låta som att bara KD som parti har något engagemang i kyrkovalet verkar han/hon helt ha missat den traditionellt mycket viktiga roll som t ex Broderskapsrörelsen haft inom Socialdemokraterna. (Sedan 2011 heter man dock "Socialdemokrater för tro och solidaritet" eftersom man inte längre är en rent kristen rörelse utan vänder sig till socialdemokrater av olika religiös tro.)

Och när TS hävdar att kyrkovalet inte skulle vara viktigt för SD så är det ju definitivt inte en åsikt som delas av SD själva... Förstår du inte varför kan det vara ett tips att läsa på om hur mandatsystemet fungerar...!

:confused: Nu har du nog blandat ihop äpplen och päron va?!
Det här har jag inte påstått/känner igen mig i :crazy:

Det är jag som är TS...
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Jag tror att du blandar ihop TS (som är Scata) med lost_in_translation.

Oooops! Ja, det gjorde jag visst i hastigheten. Sorry, TS!!! :o

Däremot var det TS fråga "När blev kyrkan politik?" jag försökte svara på tidigare i samma inlägg. D v s att det egentligen är tvärt om - att vi har börjat gå från ett läge där kyrkan = politik till att detta börjat luckras upp allt mer. En process som inleddes i o m "skilsmässan" mellan kyrkan och staten år 2000.
 
Senast ändrad:
Sv: Kyrkoval=politik?

kl

Jag håller inte alls med de som anser att man måste vara troende för att vara med i kyrkan. Jag har ingen bestämd trosuppfattning åt något håll, närmast agnostiker. Jag har ändå valt att fortsätta som medlem tills vidare. Jag stöttar gärna kyrkan i mycket de gör.

Som exempel besöker jag gärna kyrkan och kyrkogården där min familj ligger begravd. Det är en tröst för mig att de ligger på en så vacker plats.
Har man stött på människor som blivit skadade eller drabbade på annat sätt i utlandet så vet man att det inte är sällan som svenska kyrkan är på plats före eventuella anhöriga hunnit ta sig iväg, om de ens kan. Då, i kris och i främmande land, kan de från kyrkan ge mycket stöd även om man inte är troende.
Dert faktum att kyrkan hjälper papperslösa, hemlösa m fl svaga grupper tilltalar mig också.
Dessutom träffar jag då och då på patienter som haft väldigt stor nytta av kyrkan i sin rehabilitering (de erbjuder på vissa håll möjligheten att jobba lite extra hos dem och som ersättning ordnar de bussresor etc.. kraven de har är ofta väldigt låga men bra för den som inte platsar någon annanstans, kanske pga ångest eller andra problem där de flesta arbetsplatser innebär för stor belastning, stress mm). De jag stött på från kyrkan när det gäller sjukskrivningar har även tenderat att ta väldigt god hand om sin personal, till skillnad från många andra arbetsplatser där den sjuka är en belastning och inget annat.

Så tja, jag är kvar. Trots att jag inte läser Bibeln eller tror på den kristna läran som sådan. Det är mycket möjligt att jag ångrar mig, men av det jag vet och upplever nu så är det trots allt en organisation jag som helhet väljer att stötta. Hade någon frågat när jag var tonåring hade jag sagt något helt annat..
 
Sv: Kyrkoval=politik?

+ tanten

Men varför är du med ifall du inte är troende?

Det är ju som att vara kommunist och vara medlem i Moderaterna.
Eller vara emot homosexuellas rättigheter och samtidigt vara medlem i RFSU.
Eller tycka att mänskliga rättigheter är larvigt, men vara medlem i Amnesty.

Dålig jämförelse. Jag tycker kyrkan gör mycket gott för många människor, och stöttar det. Jag har sett det på nära håll. Jag själv är inte intresserad av att delta/engagera mig på något sätt (de gånger jag närmar mig kyrkan är som nu för att rösta, vid begravningar och bröllop samt någon midnattsmässa för att sällskapet skulle dit). Vad spelar det för roll att jag inte tror på någon Gud?

I dina exempel är man ju emot det organisationen arbetar för. Eller menar du att Svenska kyrkan arbetar för att hela svenska folket ska bli kristna? Jag har aldrig upplevt det så, utan att de finns för de som vill, typ.

Har dock övervägt att gå ur Svenska kyrkan för jag är så trött på attityden att jag inte borde vara medlem.
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Fast man är nog lite naiv ifall man tror att svenska kyrkan först och främst är någon typ av välgörenhetsorganisation. Så är verkligen inte fallet. Det är ett religiöst samfund som vilket annat som helst - pingstkyrkan, missionskyrkan, Livets Ord, Jehovas Vittnen, katolska kyrkan etc, etc, etc.

Hade du gått med i pingstkyrkan pga deras välgörenhetsprogram? Eller Frälsningsarmén?

Svenska kyrkan är ingen oberoende organisation. Det är en förlegad och konservativ organisation som i mångt och mycket jobbar emot en hållbar utveckling och människors lika värde i samhället. Det är en organisation som sätter guds ord främst och sen ser världen utefter det. Det är en organisation som har långa debatter fyllda med att kvinnor inte ska få vara präster, att homosexuella inte ska få viga sig etc.
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Fast man är nog lite naiv ifall man tror att svenska kyrkan först och främst är någon typ av välgörenhetsorganisation. Så är verkligen inte fallet. Det är ett religiöst samfund som vilket annat som helst - pingstkyrkan, missionskyrkan, Livets Ord, Jehovas Vittnen, katolska kyrkan etc, etc, etc.

Det tror jag inte. Sen tycker jag inte att det är som Livets Ord.

Hade du gått med i pingstkyrkan pga deras välgörenhetsprogram? Eller Frälsningsarmén?

Hur många religiösa samfund måste man vara med i egentligen, tycker du?

Svenska kyrkan är ingen oberoende organisation. Det är en förlegad och konservativ organisation som i mångt och mycket jobbar emot en hållbar utveckling och människors lika värde i samhället. Det är en organisation som sätter guds ord främst och sen ser världen utefter det. Det är en organisation som har långa debatter fyllda med att kvinnor inte ska få vara präster, att homosexuella inte ska få viga sig etc.
Det finns många inom Svenska kyrkan som arbetar för människors lika värde. Det är ju tur att det finns många medlemmar som t.ex. visst tycker att homosexuella ska få viga sig i kyrkan och därmed röstat fram representanter som arbetar för det :idea:
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Dessutom vore det väl konstigt om det inte är viktigt för sd, när de har stora kampanjer hos sina väljare och jobbar hårt för att få dem att gå och rösta Jag tror inte lost_in_translation har hängt med i media senaste dagarna.

SD har inte haft stora kyrkovalskampanjer, det saknas det pengar till. Däremot försökte de annonsera men fick inte in annonserna. En del tycks ha blandat ihop den mediala bevakningen och uppmärksamheten från andra partier med SDs egna engagemang.
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Jag lyssnar på radion idag och häpnar - det är prat om kykovalet, i en intervju så säger en människa att h*n röstar för att slippa SD... O_o
Vad??? undrar jag för mig själv. SD är ett politiskt parti, kyrkan är ju liksom kyrkan :crazy:
Vad har hänt??
När blev kyrkan politik? Är Gud politisk? Var Jesus Moderat?
Jag icke förstå kopplingen :nailbiting:

Självklart röstar man i kyrkovalet för att minska SD-s inflytande.

Klart att det finns politik i Kyrkan. Kvinnliga präster är en sån fråga. Könsneutrala äktenskap en annan. En introvert navelskådande kyrka till för relativt få engagerade, eller en öppen folkkyrka så som de flesta av oss medlemmar använder den. Till dop, bröllop, begravningar och sånt, med musik som vi gillar.

Gud är inte moderat, han är sosse, Jesus är vänsterpartist och Den Helige Ande trotskist.
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Fast man är nog lite naiv ifall man tror att svenska kyrkan först och främst är någon typ av välgörenhetsorganisation. Så är verkligen inte fallet. Det är ett religiöst samfund som vilket annat som helst - pingstkyrkan, missionskyrkan, Livets Ord, Jehovas Vittnen, katolska kyrkan etc, etc, etc.

Hade du gått med i pingstkyrkan pga deras välgörenhetsprogram? Eller Frälsningsarmén?

Svenska kyrkan är ingen oberoende organisation. Det är en förlegad och konservativ organisation som i mångt och mycket jobbar emot en hållbar utveckling och människors lika värde i samhället. Det är en organisation som sätter guds ord främst och sen ser världen utefter det. Det är en organisation som har långa debatter fyllda med att kvinnor inte ska få vara präster, att homosexuella inte ska få viga sig etc.

En av mina bästa vänner gick faktiskt med i Svenska Kyrkan av den anledningen. Är ateist och hade gått ur för många år sen, men då hon såg betydelsen av Svenska Kyrkans arbete för bland annat svenskar i fängelse i utlandet gick hon med igen.

Det är inte det vanligaste, men det finns de som går med på grund av det...
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Jag tycker de har satsat stenhårt, bl a genom att uppmuntra sina anhängare att samla in så många budröster som möjligt och bära dessa till vallokalerna. Den som fixade flest skulle få nöjet att äta middag med Jimmie Åkesson. Medlemmarna har också blivit uppringda och fått lyssna till ett förinspelat meddelande från Jimmie där han uppmanar dem att rösta. Jag har då aldrig hört något annat parti satsa på det viset tidigare?
http://www.expressen.se/nyheter/jimmie-akesson-lovar-middag-mot-budroster/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17469891.ab

De sa även själva att det var ett just viktigt val för dem, på sin hemsida: http://webcache.googleusercontent.c...raterna.se/?page_id=13024+&cd=5&hl=sv&ct=clnk.

Å andra sidan förstår jag om de ville tona ned detta utåt, inför valet.
 
Sv: Kyrkoval=politik?

?? Kyrkovalet uppfanns ju inte i år, och det har alltid handlat om politiska partier.

Jag förstår inte frågan
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Jag tycker de har satsat stenhårt, De sa även själva att det var ett just viktigt val för dem, på sin hemsida: http://webcache.googleusercontent.c...raterna.se/?page_id=13024+&cd=5&hl=sv&ct=clnk.

Å andra sidan förstår jag om de ville tona ned detta utåt, inför valet.


Du är fri att tycka. Insatsen var minimal men både den och SD har fått maximal uppmärksamhet.
Alla partier har alltid uttryckt att valet är viktigt men betydelsen är egentligen den motsatta. Samtliga partier vill självklart ha så många mandat som möjligt men det är inte viktigt.
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Du är fri att tycka. Insatsen var minimal men både den och SD har fått maximal uppmärksamhet.
Alla partier har alltid uttryckt att valet är viktigt men betydelsen är egentligen den motsatta. Samtliga partier vill självklart ha så många mandat som möjligt men det är inte viktigt.

Ologiskt och osammanhängande, helt enkelt som mycket annat från det partiet. Hur vet du vad sd tänker, om de inte tänker det de säger..? Och vad är viktigt för sd?
 
Sv: Kyrkoval=politik?

Ologiskt och osammanhängande, helt enkelt som mycket annat från det partiet. Hur vet du vad sd tänker, om de inte tänker det de säger..? Och vad är viktigt för sd?

det som alltid är viktigt för nya partier.
Att synas genom att vara med i de valda församlingarna.
skaffa fotfolket de erfarenheter o kontakter som krävs för vidare politiskt arbete och i sd;s fall, tvätta bort den smuts man dragit på sig historiskt sett.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp