Bukefalos 28 år!

Labrador Retriever eller Golden Retriever?

Sv: Labrador Retriever eller Golden Retriever?

167000_1833797890363_1402890454_32135246_7905557_n.jpg

Neeeej! :love: Inte såna oemotståndliga bruna ögon...! GOSH vad fina de är, det blir ju onekligen snyggt med en gul labbe och en svart labbe också :p

Men det är just det att omplaceringshundar kan ha dolda problem får mig att tveka för hunden kommer att vara min första hund och då vill jag gärna ha en "enkel" hund.
 
Sv: Labrador Retriever eller Golden Retriever?

Visst är de gulliga:love: den svarte är den 9åriga hanen och den lilla gula är 19månader. Mattes gullesvin:love:

Det finns ju alltid en risk att ta en äldre, det va därför jag tänkte att det kanske är bättre att ta ifrån uppfödare som kanske kan låta dej ta på foder eller nån annan smidig lösning.

LL
 
Sv: Labrador Retriever eller Golden Retriever?

/.../
Lager, tack för tipsen om hemsidorna! Jag är inte så bra med att kolla på rasdata men jag ska kolla upp det.
Jag är också nyfiken på varför du tror att en dp-labbe skulle passa mig bäst?

Mfl som frågade. :D


Jag tycker dp är smidigast som lätt arbetshund, jag skrev också att du ska tala med en vettig uppfödare och förklara dina önskemål tydligt - för att lämna över till dem att föreslå hund. De känner ju sina egna linjer så att säga.

Jag tänker inte enbart utställning = låg aktivitetsnivå, dp = lite högre, jakt = ännu högre. Snarare går linjerna ibland in i varandra, och du ska leta efter en (frisk) och lättfokuserad individ. Det enda du ska akta dig för en renavlad jaktlabbe - en sådan som ligger här i soffan. Henne kan du föressten få gratis just nu om du vill, eller iaf jävligt billigt. :devil:

Måste rusa nu. Vad spännande att följa ditt hundköp!
 
Senast ändrad:
Sv: Labrador Retriever eller Golden Retriever?

Aha, då förstår jag! Om man skulle klippa dem kan man lära sig att göra det på egen hand? Kanske en lite dum fråga, men jag har bara hört om att man kan lära sig att använda en trimmer. Med en sax blir det väl lättare lite fult..? :crazy:

Nu kunde jag inte låta bli att kolla in din kennels hemsida ... Vilka fina hundar du har! Precis den färg jag har tänkt mig också!

Lazy Lady Tack, nu känner jag mig mera säker på att den "vanlig" hund skulle passa mig bättre.


Kanske lite KL men har ni några tankar på vilket sätt skulle vara bäst för att få köpa en äldre golden/labbe som förstahund - en foderhund eller en omplaceringshund?

Självklart kan du lära dig att klippa själv. Jag visar mina valpköpare hur man klipper och så hjälps vi åt att klippa hunden. Vardagsklippning är lätt att lära sig. :) Vad roligt att du gillar mina hundar. Jag planerar äntligen för en valpkull nu igen. :bump: Det är jätteskoj att träffa alla blivande valpköpare och sen följa dem under valpträffar och andra aktiviteter när de fått hem sin hund. :)

Foderhund är inte samma som en foderhäst. En foderhund tar man när den är valp (i allmänhet i alla fall finns undantag). Enkelt kan man säga att man står för alla kostnader att äga hunden och uppfödaren får ta två valpkullar om det är en tik och ett antal parningar om det är en hane. Omplacering skulle jag kolla på rasklubbarnas sidor i första hand.
 
Senast ändrad:
Sv: Labrador Retriever eller Golden Retriever?

Nu är jag inte så erfaren utan bara en glad och nöjd hundägare till en golden retriever. (utställningsvarianten)

Vår Fanny kom till oss som omplacering för nåt år sen från kenneln. Vi letade hund lite smått men inget kändes riktigt rätt förrän då jag fick mail från den kenneln. De tyckte att vi lät som rätt familj för Fanny, och det är jag så glad för. :D

Hon är den absolut lättaste hund jag varit med om. Jag tror hon skällt till 4 gånger på de här åren, hon skulle aldrig hitta på ofog, hon är superväluppfostrad (nja...tills det kommer korv i bilden eller om någon uppmärksammar henne mycket när vi är ute, då blir hon lite väl överlycklig) och är kolugn i de flesta situationer.
Faran däremot är att folk som träffar henne lätt får för sig att de ska skaffa hund eftersom det verkar så himla lätt.
Så det kan finnas guldkorn även bland omplaceringar. I det här fallet har vår fröken för ljusa ögon och för ljus nos så till utställning var hon ju inte optimal. + att de tyckte hon hade för lugnt temperament för deras smak så hon var inget att avla på. (obegripligt för mig för jag vill ju ha lugna hundar)

Vi är glada för det, vi har fått en underbar familjemedlem som är lika glad att ligga och slappa på sängen som hänga med mig och hästen i skogen, bada, apportera i vatten, spåra upp lillmatte och vara mitt i lillmattes lek. Helst utklädd till prinsessa eller nåt liggandes hur nöjd som helst mitt bland hästar och barbies.

Ibland kan hon vara lite 'mattegris' om hon känner sig osäker, annars är det absolut inga konstigheter. :)
CIMG0017-1.jpg
 
Sv: Labrador Retriever eller Golden Retriever?

Fy på er alla, jag bor för tillfället på ett ställe där husdjur inte är tillåtna och det är inte shysst att vifta med bruna ögon och valpar framför mig just nu :laugh:

Appropå att ha en hund på foder, uppfödaren får alltså ta ett antal parningar/kullar på hunden - det jag oroar mig för i de fallen (förutom att vi skulle kunna oöverens) är det möjligt att uppfödaren skulle på något vis kunna ta tillbaka hunden om de sa att de inte är nöjda med mig som ägare?

Men tack för tipsen, när tiden kommer så ska jag se till att ta kontakt med flera uppfödare och se om det finns någon snäll omplacering eller linjer som passar just mig.

Och angelwings din Fanny har jag sett lite här och där på forumet :D Hon verkar så underbart snäll!

Men får jag fråga om alla utställningsvarianter är vita nu för tiden? :o Det är bara det att jaktvarianten verkar ha orange och slanka hundar medan utställningsvarianten verkar ha stora/"bredare" vita hundar nu för tiden.
Jag som gärna vill ha en medelting mellan orange och vit (som dina hundar Fanzia) och en slank/mindre form.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 753
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 655
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 186
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 110
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp