Bukefalos 28 år!

Lädervård

Sv: Lädervård

Nu har han hört av sig saderprovarn :D Så nu är sadeln min :love:

Jag frågade ang skötseln och fick till svar att svabba av den med tvål och vatten efter varje ridtur för att ta bort ev svett och smuts så det inte ligger salter kvar på lädret. Sedan att smörja den med lädercreme en gång i månaden. Alla vita cremer gick bra sa han, men den han rekommenderade var Butet Akene. Den kunde jag använda var som helst på sadeln och den blev inte kladdig eller fet av det.

Vad säger ni som kan, var det ett bra råd som jag kan följa?? :)
 
Sv: Lädervård

Har köpt ett par nya Dyon chaps, hur ska jag sköta om dessa så att de håller? Lädret är av typen full grain, alltså inte ytbehandlat. Ska jag ändå smörja med skokräm eller funkar vanligt fett? :)
 
Sv: Lädervård

Vilken modell av dem är det?

Jag skulle torka av dem med en fuktig trasa efter användning. Samma behandling som skor - dvs. inget fett alls. Största problemet om man använder läderfett på chapsen skulle jag se det som, inte är att de skulle börja krackelera som stövlar kan göra utan att skinnet blir så pass mjukt att det töjer sig och det är ju inte kul om de blir för stora.

Så jag skulle nog bara använda vatten och sen finns det ju quickshine produkter hos nästan alla skovårdsmärken som är en svamp med glansmedel man kan smörja på vid behov.

Om du skulle vilja putsa ordentligt någon gång tror jag att jag skulle satsat på att sparsamt torka med Horsemans OneStep.
 
Sv: Lädervård

tvättar me såpa, vid behov lite hamanolfett.
mina kvalitetsgrejer glänser då av sig självt.

till tävling kan ja putsa till med "kiwi" på nosgrimman.
 
Sv: Lädervård

Hej.
Om man söker riktig kvalité så vänder man sig till en sadelmakare eller liknande, så tillverkar de det som du söker! Det kommer med stor säkerhet kosta mer än i butik men det håller också BRA mycket längre. Kolla runt med lite olika sadelmakare, jämför vad de säger, kolla priser mm!! // Ulf
 
Sv: Lädervård

KL Hänger på här :)

Igår köpte jag ett par nya lädertyglar med stoppare av Hubertus. Fint läder som är mukt och smidigt, men dock har jag ett jätteproblem, de är enormt hala!!

Igår smorde jag in dem i vanligt Stübben glycerintvål ett par gånger och idag gled tygeln ur handen. (har dock en ponny som kan ligga i handen en aning, men efter den bakgrunden han har är jag faschinerad att han kan gå i form :crazy:)

Rider med läderhandskar som smörjs med glycerintvålen regelbundet.

Hur ska jag göra för att få bättre grepp i mina tyglar?
 
Sv: Lädervård

KL Hänger på här :)

Igår köpte jag ett par nya lädertyglar med stoppare av Hubertus. Fint läder som är mukt och smidigt, men dock har jag ett jätteproblem, de är enormt hala!!

Igår smorde jag in dem i vanligt Stübben glycerintvål ett par gånger och idag gled tygeln ur handen. (har dock en ponny som kan ligga i handen en aning, men efter den bakgrunden han har är jag faschinerad att han kan gå i form :crazy:)

Rider med läderhandskar som smörjs med glycerintvålen regelbundet.

Hur ska jag göra för att få bättre grepp i mina tyglar?

jag använder effax läderbalsam efter tvålen. tycker inte mina blir hala...kanske värt att prova
 
Sv: Lädervård

KL

är det bra att smörja läder med grönsåpa? tänkte om nån brukar göra det, är lite nyfiken. återfuktar det lädret också?
 
Sv: Lädervård

Jag har använt mig av Grumme såpa till läder o persedelvård i ca 10 år. Både när jag jobbat i dressyrstall och på min privata utrustning.
Det är endast sadeln som får sin egen tvål (childeric)

Kvalitetsutrustning mår toppen av grumme:idea:
 
Sv: Lädervård

Nu blev jag nyfiken :d
Har aldrig hört det.
Tvättar eller smörjer ni lädret med det?
Berätta gärna! :laugh:
 
Sv: Lädervård

Att tvätta läder med såpa är inget konstigt.
Man gör precis som med vilken tvål som helst... dvs fuktad svamp och såpa i rimlig mängd. gnugga och stryk bort smutsen. Klart.
Inte ett dugg konstigar än många utav de tvåla och såpor som säljs i ridsportbutik för de dubbla eller mer priset.
 
Sv: Lädervård

Det har jag också funderat på.
Har en del slitna grejjor som jag ska putsa upp.
För ett par år sen provade jag nåt som hette "Glossy Leather" men gillade det
Inget vidare. Konsistensen var lite som lim, och lämnade iof en blank hinna på lädret. En det tipsar om att polera med nylonstrumpor, ska testa det men är skeptisk. :p
Hårspray har jag också hört att en del använder, är ändå mer skeptisk till det!
 
Sv: Lädervård

Jag smörjer in mina stövlar med Kiwi skokräm och låter först det torka in något. Därefter tar jag en nylonstrumpa och putsar upp glansen med dem. Funkar alldeles utmärkt!

Dock har jag hört vissa som sprayar dem med hårspray, men tror inte det är så bra för lädret...
 
Sv: Lädervård

Jag smörjer mina läder-grejor efter varje användning. Jag har någon konstig idé och jämför smutsiga och stela strumpor med ett osmörjt, skitigt och hårt träns :)
Jag använder Stübbens-lädertvål, den är jättebra!
Mitt ena träns är ett brunt, lite dyrare från Chetak, I love da shit! Jag har haft det i snart 5 år, ingen rem har gått sönder...(hitills)
Det andra är ett svart från GK's, köpte det för 99 kr (!) kvalitén sög när jag köpte det men efter ett halvårs smörjning är det super!
Jag tycker inte det är kul och smörja, men jag blir ordningsam på alla plan när jag smörjer, när jag slutar smörja fallerar stallets ordning ;) Så jag är tvungen! Sedan har man ju en jäkla massa läder-skit-grejor också som bara hänger, så jag kommer på lustiga anledningar till att använda dem så att jag blir tvungen att smörja dem då och då! :) HAHA! Allt för mej, hej! :)
 
Sv: Lädervård

*KL

Min ena sadel knarrar ganska mycket, ett oljud jag vill bli av med. Någon hade skrivit att de knarrar när man smörjt dem för mycket, men det är nog inte fallet med min. Tror inte det blivit mer än 3-4 gånger under de 2,5 år jag haft den :o (och då har det någon gång bara varit ovansidan)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
8 967
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
64 840
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 168
Senast: Roadster
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 220
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp