Bukefalos 28 år!

Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

F

Fitness

Jag vet inte riktigt hur en fin musklad överlinje ser ut? Lägg gärna ut bilder som visar skillnader mellan omusklad och musklad överlinje! :bow:
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Omusklad:
7498735.jpg




Musklad:
16064204.jpg


Den svarta är tio år. Fuxen är 26 år och på bilden pyttelite överviktig.
Tydlig bild på musklerna i halsen här
Fuxens rygg kan se lite missvisande ut eftersom han är gammal och står och sover när jag fotograferade :angel: På en välmusklad ung häst ser man oftast ryggfiléerna mycket tydligare.

Hjälpte det nåt? :)
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Jag såg tydligt skillnaden på halsen!
Men jag kan inte se ngn skillnad på ryggen, vet inte hur jag ska titta?

Har alltid tyckt att de ser ut som om hästar med hög manke ser omusklade ut och tvärtom. det kanske förklarar hur okunnig jag är :angel:
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

fast den undre bilden tycker i varje fall inte jag är så väldigt bra för att besrkiva en välmusklad överlinje, korset ser toppigt ut och ryggraden syns tydligt, halsen ser ok ut, men det går inte heller att avgöra helt pga manen.
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Kanske min fråga kan få smita in här; Har alltid undrat vad som menas med Överlinje? :p
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Har du ngn bild att bidra med som visar bättre?
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Tyvärr har jag ingen bättre bild från sidan på min förra ponny som har/hade en väldigt musklad överlinje.
Men man kan tydligt se att han har en rund rumpa, och ryggraden sticker inte upp. En välmusklad ponny:

http://i256.photobucket.com/albums/hh174/EmmaPrahl/Sommar2007060.jpg?t=1211827605


Här är min ponny som jag har nu. Hon har en extremt omusklad överlinje. ryggraden sticker upp och rumpan är nästan trekantig. Dessutom är hon överbyggd pga att hon inte har behövt trampa under sig med bakbenen. men vi är på god väg att bygga upp hennes muskler.


http://i256.photobucket.com/albums/hh174/EmmaPrahl/SL380822.jpg?t=1211827934
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Min ponny har en helt ok överlinje.
Ryggen är lite tråkig, och allt ska byggas upp ännu mer.

stella-3.jpg

Här är hon lite omusklad, men endå helt ok. - Varför har man aldrig kort från när de är som finast :p

CarinaTrning2007-11-25006.jpg

Här hade hon en fin rumpa och hals :d
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Här har vi dock en bild som visar att ryggen inte är så pjåkig endå

rygg.jpg
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Här kommer några bilder som visar samma häst först med dålig överlinje, och sedan med bra.
Dom första med dålig överlinje:



Och här har hon en bra överlinje:




Ursäkta bildbomben..
Hoppas att du ser skillnaden :) Den är ganska stor :grin:
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

häst nr 1
uppställd som unghäst:
muskelfattig på hela kroppen
870932.jpg

Bättre överlinje
15863465.jpg


häst nr 2
inet så bra överlinje
IMG_0012.jpg


bättre
IMG_6207.jpg


Mycket bättre
DSC_0618.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Jag tycker att min Maximus har en ganska fin överlinje



Det här är äldre bilder, relativt omusklad.



Jag tycker alltid att det är lättast att se överlinjen på ridbilder. Då syns det tydligt om hästen är tunn i hals och nacke eller om den har muskler.
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Angående överlinje:
Huruvida ryggen är rund eller inte kan också ha en hel del med foder att göra, och gener. Huruvida bakre delen av halsen är välutvecklad eller inte tycker jag är ett bättre kvitto, vill att övre konturen på halsen ska vara "rund" och så bred(på höjden) som möjligt utifrån hästens förutsättningar (ston får ju t ex sällan lika bred hals som hingstar/valacker, fullblod/varmblodstravare får sällan lika grov som bruksnordisar osv) tycker det är vanligt att de inte är tillräckligt utvecklade i övre delen av halsen innan de blivit riktigt starka och välskolade.
Ska man vara riktigt kräsen (vilket jag är, men ta det inte negativt utan bara som en objektiv bedömning i inlärningssyfte!) så tycker jag den enda av dessa bilder som har en riktigt fin bakre/övre del av halsen Lancet´s sista bild (ev. även den övre hästen på efter-bilden men jag vet inte om det är hennes skickliga ridning som kompenserar! ;) ).
Sen brukar jag titta på om musklerna vid manken är utfyllda, ibland är det t o m urgröpt bredvid/under manken (brukar tyda på spänningar) och hur rund rumpan ser ut upptill.

Det kan vara svårt att avgöra vad som beror på träning, gener, foder eller spänningar, men detta är alltså mina kriterier för "fin överlinje". Sen skulle jag inte ta det alltför hårt om en häst inte har riktigt utvecklad överlinje än utan helt enkelt försöka ge den så bra förutsättningar som möjligt och hoppas att förr eller senare få kvitto på att det gett resultat.

Om man vänder på det så är ju inte fin överlinje någon garanti för att man rider toppenbra heller.
Som ett varmblod jag hade som bara fick motion 2-3 gånger i veckan (och då oftast väldigt lätt motion, typ släppas lös i ridhuset eller skrittjobbas 20-30 minuter...) men ändå växte en hel del i överlinjen tack vare att den blev mer spänningsfri och fick bra foder.
Och tjockisen jag har nu som har fått rejält mycket biffigare överlinje (och som jag skulle säga har fin överlinje) trots att jag inte skulle våga påstå att det är träningens förtjänst, halsen har växt med 1-1½dm i höjd( :eek: ) senaste året, bomvidden ökat med ca 2 storlekar och ryggen/övre delen av rumpan har fyllts ut rejält.
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

y1pM6zf7o3q1q0WfYeUTTGtMrYGz7Rb__jJNvJyTgAI3LR9mCMyeacu8WTIgswVbuKuDTgb94r3eEM

y1pM6zf7o3q1q3kXX7gytBteQvX0rN5mPRnpRs5MfC6ENiEPJN8rn-wrZYQBX-alPGCBgEGJhNy4F0


Tycker att min har fått en riktigt fin överlinje nu speciellt med tanke på att hon naturligt är både ngt svankig och kantig.
Ska se om jag hittar några gamla bilder nån stans att jämföra med....
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Angående överlinje:
Huruvida ryggen är rund eller inte kan också ha en hel del med foder att göra, och gener. Huruvida bakre delen av halsen är välutvecklad eller inte tycker jag är ett bättre kvitto, vill att övre konturen på halsen ska vara "rund" och så bred(på höjden) som möjligt utifrån hästens förutsättningar (ston får ju t ex sällan lika bred hals som hingstar/valacker, fullblod/varmblodstravare får sällan lika grov som bruksnordisar osv) tycker det är vanligt att de inte är tillräckligt utvecklade i övre delen av halsen innan de blivit riktigt starka och välskolade.
Ska man vara riktigt kräsen (vilket jag är, men ta det inte negativt utan bara som en objektiv bedömning i inlärningssyfte!) så tycker jag den enda av dessa bilder som har en riktigt fin bakre/övre del av halsen Lancet´s sista bild (ev. även den övre hästen på efter-bilden men jag vet inte om det är hennes skickliga ridning som kompenserar! ;) ).
Sen brukar jag titta på om musklerna vid manken är utfyllda, ibland är det t o m urgröpt bredvid/under manken (brukar tyda på spänningar) och hur rund rumpan ser ut upptill.

Det kan vara svårt att avgöra vad som beror på träning, gener, foder eller spänningar, men detta är alltså mina kriterier för "fin överlinje". Sen skulle jag inte ta det alltför hårt om en häst inte har riktigt utvecklad överlinje än utan helt enkelt försöka ge den så bra förutsättningar som möjligt och hoppas att förr eller senare få kvitto på att det gett resultat.

Mycket bra inlägg! Jag håller med hela vägen.

Kan ju bidra med en bild där halva överlinjen är bra iaf:

Kullen015.jpg


Man ser att han behöver lägga på sig mer vid manke och hela halsen, visserligen hänger han lite i bogarna på bilden men halsen är ändå tunn. Vid ridning så ser man två stora tydliga "filéer" bakom sadeln och bak mot svansen.
När han har varit fullt musklad hela vägen så har han inte haft någon manke överhuvudtaget.
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Samma kuse...

Före:
linamaj2005.jpg


ds_DSC02438.jpg


Efter:
DSC06048.jpg


DSC05200.jpg


(Tyvärr inga bilder som visar ryggen bättre "efter", men ni får ta mitt ord på att den var mer musklad ;))
 
Sv: Lägg ut bilder på hästar som har musklad resp. omusklad överlinje!!

Dåligt hull och dåliga muskler ca jan/feb 07





Normalhull, sätter fortfarande en del muskler. början maj 08, tydlig skillnad på halsens linje.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag hittade en hel bunt roliga bilder med hästar som jag kände inte skulle passa läggas upp i den allmänna tråden utan i en egen tråd...
2
Svar
24
· Visningar
1 729
Senast: co-SMAD4
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 435
Senast: Mia_R
·
Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
9
· Visningar
740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp