Lägga om skor

Ja, ser man en dressyrhäst i ökad tölt så är det en "snärt" i sträckmomentet, det kan jag hålla med om. Och visst blir påfrestningen i det momentet då aningen större med en tyngre sko. Jag har dock inte tidigare hört någon säga att det skulle spela stor roll för t.ex. belastning och hållbarhet. Men något litet påverkar det säkert.
Jag har som sagt inte koll på det här alls, kanske är något som min hovis snöat in på men det lät helt rimligt när han förklarade:D
När han sa att han råkat beställa tjockare skor än han egentligen vill använda trodde jag att han tyckte att de tjocka var tyngre att justera för hans del, men det var då han sa det där med snärten och att han därför la de felbeställda bak och de vanliga fram.
 
Samma här. Jag betalar för det material min hovslagare använder. Slå på tappskor ingår dock i priset 😊
Min häst tappar i princip aldrig skor så jag har inte ens koll på om min hovslagare tar extra betalt eller inte för den tjänsten ;)
Tror hon har tappat totalt 3 eller 4 skor på 4 år, och då har det nog alltid varit i nära anslutning till nästa inbokade skoning så vi inte behövt fixa extra.
 
Min häst tappar i princip aldrig skor så jag har inte ens koll på om min hovslagare tar extra betalt eller inte för den tjänsten ;)
Tror hon har tappat totalt 3 eller 4 skor på 4 år, och då har det nog alltid varit i nära anslutning till nästa inbokade skoning så vi inte behövt fixa extra.
Samma här, har typ haft 2 eller 3 tappskor senaste 15 åren 😅
Men ponnyn lyckades dra av sig en sko i våras när hon sprang i blöt djupsnö. Blev typ som en sugklocka som sög fast skon och drog den rakt av. Så därför vet jag att han inte tar betalt för tappskor 😄
 
Jag har som sagt inte koll på det här alls, kanske är något som min hovis snöat in på men det lät helt rimligt när han förklarade:D
När han sa att han råkat beställa tjockare skor än han egentligen vill använda trodde jag att han tyckte att de tjocka var tyngre att justera för hans del, men det var då han sa det där med snärten och att han därför la de felbeställda bak och de vanliga fram.
Okej, det är säkert olika på olika typer av hästar också. Jag hade ju aldrig accepterat att min hovslagare la tyngre skor bak än fram "bara sådär" eftersom det sannolikt skulle påverka takten i gångarterna (till det sämre, eftersom hästen är balanserad nu med lika tunga skor runtom).
 
Okej, det är säkert olika på olika typer av hästar också. Jag hade ju aldrig accepterat att min hovslagare la tyngre skor bak än fram "bara sådär" eftersom det sannolikt skulle påverka takten i gångarterna (till det sämre, eftersom hästen är balanserad nu med lika tunga skor runtom).
Ja jag tror det skiljer en hel del på det sättet :)
 
Min irländare hade extra tjocka skor, annars var de slut alldeles för fort.

Lite förundrad över att det är så många som kan lägga om skor annat än vintertid med mycket snö.
Vad rider ni på för underlag?
Jag rider ut flera dagar i veckan, mycket grusväg men även en hel del gräsvägar och skogsstigar. Blir många mil på en skoperiod ute och skorna slits rejält.
Hagar med bara gräs, och sen rider jag mest på gräs :) vi har tyvärr inga grusvägar att rida på utan uteritter är också på gräs (eller skritt på asfalt). Enda gruset hemma har varit i rundcorallen och där nöter man ju inte direkt.

När skorna lagts om som mest har det dock varit viloperiod.
 
Hagar med bara gräs, och sen rider jag mest på gräs :) vi har tyvärr inga grusvägar att rida på utan uteritter är också på gräs (eller skritt på asfalt). Enda gruset hemma har varit i rundcorallen och där nöter man ju inte direkt.

När skorna lagts om som mest har det dock varit viloperiod.

Ja, då sliter man såklart inte så mycket skor. Men blir väldigt dålig variation av underlag.
 
Ja jag tror det skiljer en hel del på det sättet :)
Ja, tittar man på dressyr till exempel och jämför med islandshästtävlingar på ovalbana så är rörelsemönstret verkligen olika även i samma gångarter. Kan mycket väl tänka mig att både positiva och negativa effekter av olika sorters skoning, inklusive tyngd på skorna, blir väldigt olika på en dressyrhäst och en islandshäst. (vet inte om du rider just dressyr, se det som ett exempel bara)
 
På min kan vi bara använda iaf utan brodd skorna i 6-8 veckor sen är det sopslut. Han sliter skor som fanken. När han går med guldskor med fasta brodd på vintern så håller det oftast två gånger.
 
Ja, ser man en dressyrhäst i ökad tölt så är det en "snärt" i sträckmomentet, det kan jag hålla med om. Och visst blir påfrestningen i det momentet då aningen större med en tyngre sko. Jag har dock inte tidigare hört någon säga att det skulle spela stor roll för t.ex. belastning och hållbarhet. Men något litet påverkar det säkert.
Hahaha - ser nu att jag skrev ökad tölt, menade såklart ökad TRAV! :rofl:
 
Min irländare hade extra tjocka skor, annars var de slut alldeles för fort.

Lite förundrad över att det är så många som kan lägga om skor annat än vintertid med mycket snö.
Vad rider ni på för underlag?
Jag rider ut flera dagar i veckan, mycket grusväg men även en hel del gräsvägar och skogsstigar. Blir många mil på en skoperiod ute och skorna slits rejält.
Rider i ridhus/utebana varierat med uteritter på grus/asfalt. Kan lägga om skorna vissa gånger. Kanske har jag ridit mer på bana än ut de gångerna. :)
 
Ja och för mig blir det lite olika i olika perioder beroende på underlaget ute. Har en gammal häst så är väldigt försiktig med honom om det är hårt ute t ex.

Ja, är det hårt så är det lugnt tempo såklart.
Som tur är brukar det inte vara många dagar per år.
Brukar ha vintervila under sämsta perioden.
 
Två, max tre omgångar har mina fått ha sina skor. Rider inte jättemycket och då till 80% i skogen, så skorna slits inte så mycket.
 
Sommartid får vi byta skor varje skoning då dom är lövtunna efter 6-7 veckor.
Rider på väldigt varierande underlag, asfalt, grus, sand och gräs oftast på samma tur.
Vintertid med snö och brodd används samma skor, men är det dåligt med snö kan man få byta nötta broddar istället.
 
Båda mina går med överrullningsskor under sommarskoningen och de slits väldigt mycket i fronten. Så går aldrig att lägga om. Senaste vintern gick de med samma skor hela perioden och samma snösulor. Vi har såpass mycket snö och de är fullbroddade med fyra brodd så skorna slits knappt.

Betalar och köper själv skor/sulor/brodd. Det var nytt för mig här uppe men tycker det är rätt smidigt. Går att köpa hel låda med skor så blir det billigare i längden.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
989
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
687
Senast: valy
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 166
Senast: super
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 939
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp