Bukefalos 28 år!

Lägga till Lucern, eller låta bli..?

Liten

Trådstartare
Jag funderar på att lägga till lite Lucern i damens foder nu i vinter (när det ordinarie fodret är invant igen, hon får ej kraftfoder på sommaren - bete).
Har ingen koll på hur mycket och vad fodret egentligen innehåller :o

Ordinarie foderstat:
10-13kg hö
1½ kg korn (krossat)
1 skopa betfor (blöt) (hm måste mäta hur mycket den rymmer!)
En skvätt majsolja
Ett par morrötter

Morgon: ½ kg korn, 2 morrötter, 2kg hö.
Lunch: 3kg hö.
Eftermiddag: 2kg hö.
Kväll/natt: ca 6kg hö (eller lite mer), resten av kraftfodret.

Samma kraftfodermängd som när jag köpte henne, utom att jag ökat kornet lite och hömängden betydligt pga betydligt mer träning hos mig..
Hon har funkat fint med det och verkar trivas med högivorna (äter hö ganska långsamt, därför får hon större giva för natten).

Rids 3-6ggr/veckan. Olika långa pass, varierar så mycket som möjligt.

Vore det bra att lägga till lite Lucern-hack, kanske i morgongivan? Hon kastar gärna i sig morgon-kraften, för att hon vill ut i hagen.. :grin: Tar det lugnare med höet. har ofta liite hö kvar i boxen på morgonen, efter natten, så det är inte dt att hon är glupande hungrig..

Något annat som bör ändras..?

Vet ej om detta egentligen "ska" diskuteras här, behöver folk som kan att bolla med..
 
Sv: Lägga till Lucern, eller låta bli..?

om du inte har analys kan du ju lägga till lusern för att vara på säkra sidan, är ju snällt mot magen eftersom det räkans som grovfoder.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
1 974
Foder & Strö Min häst Har alltid varit lite tunn i kroppen. Efter att ha bytt stall i slutet av Aug.-13 så har han lagt på sig bra. Idag har han fri...
Svar
6
· Visningar
1 293
Senast: Dandylinn
·
Foder & Strö Mina hästar har tidigare fått ca 17kg hösilage om dagen, uppdelat på 4 gånger per dag: Morgon: 5kg. Lunch: 5kg. Insläpp: 2kg. Natt...
Svar
10
· Visningar
1 204
Senast: Houdinie
·
Foder & Strö Jag har precis fått hem 2 halvblod som får 10 kg hö var/dag + Senior müsli, lucern, betfor och foderjäst, betforen får dom för att de...
Svar
12
· Visningar
1 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp