Bukefalos 28 år!

Läggande under gång

Sv: Läggande under gång

Ja, det är just det! Man har så himla bråttom att lära in hela momentet på en gång. :D

Nu har jag ett papper där jag inför varje moment/trick jag ska lära in skriver upp varje steg bit för bit. Det brukar bli en ca 8-15 steg innan momentet sitter med ett kommando. Men stegen går många gånger ganska fort, speciellt om man kör med klickern
 
Sv: Läggande under gång

Precis så gör jag också. :) Jag har skrivit ut alla momenten och bredvid dem skriver jag hur jag ska göra steg för steg. Känns som att jag måste skriva ner det, annars har jag glömt det om några dagar.
 
Sv: Läggande under gång

När hunden är osäker så tränar jag bara ett moment åt gången. Jag växlar t.ex. inte ställande och läggande. Jag tar en period när jag barakör det ena. Sen växlar jag över till det andra och när man börjar att blanda så får man ju vara förlåtande och tydliga tills hunden hör efter.

Tränar man mycket snabba läggande så kommer ju hunden en period att lägga sig blixtsnabbt direkt den inte förstår vad man menar, eller viftar till med handen för den delen :D
 
Sv: Läggande under gång

Tror du inte man kan få hunden att skilja bättre på det genom att växla? Eller så blir det bara förvirrande. Kanske bättre att träna ordentligt var för sig först, som du säger.
 
Sv: Läggande under gång

Går ju inte att säga varken bu eller bä där tycker jag. Men jag ska kunna ha hunden 40 meter bort och säga ett ord och så ska hunden lägga sig, ställa sig, krypa, komma fot eller skälla. Jag vill ha varje ord befäst som ett ord, inte som en handling utifrån mitt agerande. Smaksak, men jag vill att hunden verkligen ska förstå vad jag menar utan att missuppfatta det.
 
Sv: Läggande under gång

Ja, det där får vi träna mer på.. Hon KAN ju orden egentligen, men hon lyssnar slarvigt. :p Om jag t.ex. säger "sitt" när hon redan sitter så lägger hon sig för hon verkar förvänta sig att det är det jag ska säga.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 435
Senast: Calmiche
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 188
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp