Bukefalos 28 år!

Lämna referens vid jobbansökan

tavla

Trådstartare
Om man söker nya jobb och behöver lämna chefen på nuvarande jobb som referens (finns tyvärr inga andra att välja på) berättar du det för chefen? När och hur?
 
Jag skulle nog be dem vänta med referenserna in i det sista och sedan om jag gick vidare genom alla intervjuer och tester prata med chefen om att jag söker nytt jobb, förklara varför och fråga om hen kan ställa upp som referent.
 
Om man söker nya jobb och behöver lämna chefen på nuvarande jobb som referens (finns tyvärr inga andra att välja på) berättar du det för chefen? När och hur?
Naturligtvis måste den som lämnas ut som referens bli tillfrågad och acceptera att den är referens och därmed kan bli uppringd.
Jag tror ju på det där med ärlighet och kommunikation så jag hade nog pratat med chefen och sagt som det är att jag kommer ska andra jobb och frågat om chefen vill vara referens.
 
Ja, du berättar för chefen. Det är oerhört oproffsigt att lämna ut en människa som referens som du inte har pratat med om det hela. Sen är det också så att du själv hamnar i dålig dager om du lämnar ut en referens som inte är kontaktad innan och som blir uppringd av rekryterare.
 
Ja referenserna ska tillfrågas innan.
Skickade själv in 2 jobbansökningar igår och lämnade då min nuvarande chef som referens, passade på att fråga när sprang på varandra på jobbet, inga konstigheter alls.

Tycker om mitt jobb men är mycket osäkert om hur länge det finns jobb där jag är.
 
Jag lämnar inte referens i ansökan om det inte specifikt efterfrågas. Det tar jag vid en intervju.

Tillägg: Ja, jag skulle (och har gjort) pratat med chefen. Det ger inget bra intryck om någon ringer på en referens och mottagaren inte förstår vad de vill.
 
Om man söker nya jobb och behöver lämna chefen på nuvarande jobb som referens (finns tyvärr inga andra att välja på) berättar du det för chefen? När och hur?
Jag skulle inte lämna nuvarande chefen som referens, har du ingen kollega du kan använda dig av? Jag har varit referens flera gånger åt andra på mitt jobb som slutat, jag är då just kollega/sammarbetspartner.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 815
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 818
Samhälle Efter att en kompis var med om en grej frågade jag chefen om hjärtstartare idag och det visade sig att det inte finns någon på mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 518
Senast: lingonben
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 328
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp