Bukefalos 28 år!

Lämna tillbaka häst??

Sv: Lämna tillbaka häst??

Men varför köpte du en unghäst då?:confused: Om du bara vill träna och tävla?
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Det var inte det här tråden handlade om och jag vill helst inte ta den diskussionen.

Jag har inga problem med en unghäst, men jag förväntade mig en ridbar sådan! Inte en som behöver såpass mycket tid så han kanske blir ridbar till sommaren.... Jag vet att det inte alltid går som planerat, men jag vill iaf ha vad jag betalar för.
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Det är ju väldigt vanligt att hästar beter sig annorlunda efter en flytt!

Min köpte jag som jättelugn och kan ridas av alla, utbildad LB och helt okomplicerad.... Jo tjena... :smirk:

Han verkade knapt inriden, rädd för allt och stod mest på bakbenen. Men han VAR ju lugn hos uppfödaren..

Tycker inte du har nån rätt att lämna tillbaks, du har väl provridit den?
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Du tycker alltså på allvar att hon ska rida ut barbacka på en häst som är farlig?! (Ja, jag såg att du skrev framåt våren). Och med fika? Skulle hon bara hoppa av vid någon lämplig stubbe och bjuda pållen på en morot medan hon drack sin caffe latte eller?

Verkar livsfarligt om jag får säga vad jag tycker.

Till trådskaparen: Det var kanske ett lite förhastat köp men klarar du inte av hästen är det självklart att du inte kan ha kvar den.
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Och som vanligt ska TS hoppas på och få höra alla fel men gjort....
suck... inte lätt att våga be om råd här inte...
Snälla lägg ner om ni inte kan följa tråden, sluta predika och se efter om ni själva är så perfekta!!!!
Är det inte BRA om man som osäker FRÅGAR andra som är mer erfarna utan att för den skull bli påhoppad och anklagad???
Är dte inte bättre om vi stöttar de som inte vet och kan lika mycket som oss själva (?)???
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Det är ju väldigt vanligt att hästar beter sig annorlunda efter en flytt!

Min köpte jag som jättelugn och kan ridas av alla, utbildad LB och helt okomplicerad.... Jo tjena... :smirk:

Han verkade knapt inriden, rädd för allt och stod mest på bakbenen. Men han VAR ju lugn hos uppfödaren..

Tycker inte du har nån rätt att lämna tillbaks, du har väl provridit den?

Att hästar förändras vid miljöombyte, jodå det kan jag gå ed på. Våran gemmelpålle hemma blir ett mentalfall när han åker på kurs, stoet jag köpte för 7 år sedan blev minst sagt snudd på oridbar i början. Rädd för allt, hade bara en växel utan broms med full fart framåt. Stoppa henne fick man göra genom att rida upp i väggar, träd, stora stenar osv. Hon hade heller aldrig uppvisat något speciell brunst hos upp födaren, hos oss började damen megabrunsta.
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Tack så mycket! Det är tråkigt att och skrämmande att be om råd ibland.. Även om folk inte menar illa

Jag har inget problem med unghästar,
Jag har ridit in hästar tidigare (min egen och två tävlingshästar jag sedan sålt samt på jobbet high chaparral), men hans temperament :o så jag klarar av honom, men det skulle kräva mycket tid, och mycket markarbete innan det går att närma sig hans rygg.. Och att det va ett överpris för den här hästen, njae
JUST NU har jag inte möjlighet för att göra det bästa han behöver
Därför låter jag någon annan ge honom den tid han behöver, rättvist för hans del också
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

När jag köpte min arabkorsning sa dem att hon också var riden i skritt o trav. Hade oxå stora problem i början, stegra sig, gick inte att rida med benskydd eller martingal och så fort man använde skänklen så flög hon i luften. Så jag började rida på röstkommandon...och vips tillslut gick det bra med skänklarna...det handlar om att lita på varandra. Även fast hon var "galen" red jag mycket barbacka......

Träna mkt från marken och lär känna honom på det viset..så kommer han att acceptera dej.
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Håller med dig .. Men visst, kallblod är lugnare och varmblod/fullblod har mer nerver .. Men jag har upplevt fjordhästar som är spralliga och fräser runt som dårar och jag har upplevt araber som varit feta och helt totalt "matglada" så när man skulle leda dem till hagen så dök de på gräset direkt med mulen, precis som mina fjordingar, och inte ens en bomb hade fått dem därifrån :p Sen så beror det ju oxå på hur man behandlar hästen .. Hur den präglas som föl och vilken omgivning det är.. :cool:

:bow: :bow:
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Och det där tycker du är relevant HUR?

TS frågar ifall hon har Rätt att lämna tillbaks den. Det har hon Inte enligt nån lag. Att hästar ändrar beteende är nåt som man får ta och något man bör vara medveten om. Att hon själv inte råkat ut för det innan är bara tur.

Visst det är bra med stöd och hålla handen. Vilket det är gott om här.
Men frågar man nåt så får man ju räkna med att få sanningsenliga svar också...

Det handlar inte om att vara elak men att se verkligheten för vad den är.
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Men nu är det så att hästen inte är såpass riden som den skulle varit, förra stallägaren har efterforskat lite. och tränarna som tittat på honom är övertygade om detsamma.
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Hästen var ju uppenbarligen inte riden så som utlovats, hon har ju även kontaktat säljaren som förstod problemen och som var villig att ta tillbaka hästen. Varför ska då en massa bessewizzrar komma och hunsa här inne, hon försöker lösa sitt problem inte höra hur dumt hon har handlat!!!
Vi gör alla misstag och lär oss förhoppningsvis saker av dem, vissa försöker rätta till dem och det tycker jag är bra, att kunna erkänna att det här blev fel, hm hur ska jag nu göra.
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

det skulle dom varit om dom sett min häst med.... :angel:

det är ju mer regel än undantag att säljare pyntar på verkligheten och säger att hästen kan mer än vad den faktisk kan. det är därför man provrider.

nu löser det sig ju förhoppningsvis för dig, men du kunne råkat ut för en säljare som vägrade hjälpa dig. jag menar bara att man får tänka lite själv innan man köper en häst, inte bara lita på vad säljaren säger. och även vara beredd på att hästar förändras när dom byter miljö.
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Trist att det inte funkar med dig o hästen. Men - som någon skrev - det ska vara roligt att ha häst, och jag tycker det är stort av dig att erkänna att det helt enkelt inte blev som du hade hoppats. Tycker du gör rätt i att låta köpet gå tillbaka. Ibland blir saker inte som man har tänkt sig, och det värsta tänkbara är ju att "kämpa på" med något som kan bli både otäckt, farligt och som du innerst inne inte tror på.

Hoppas det löser sig både för dig och för hästen!
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Du tycker alltså på allvar att hon ska rida ut barbacka på en häst som är farlig?! (Ja, jag såg att du skrev framåt våren). Och med fika? Skulle hon bara hoppa av vid någon lämplig stubbe och bjuda pållen på en morot medan hon drack sin caffe latte eller?

Verkar livsfarligt om jag får säga vad jag tycker.

Till trådskaparen: Det var kanske ett lite förhastat köp men klarar du inte av hästen är det självklart att du inte kan ha kvar den.

Visst, varför inte? Varför måste man sitta på hästen under hela ridturen när den ridturen är i syfte av mental träning? Dock skulle jag nog rekomendera en kall dryck, om man nu ska ha med nåt drickbart över huvudtaget.. De flesta hästar jag fått hem under åren har varit de utan förtroende för människan! Det är underbart att se hur de växer i sin personlighet tack vare mitt tålamod och förtroende för dem. Att bege sig ut en liten runda i skogen med nåt gott att äta är jättemysigt!! Eller så kan man stanna till och äta harsyra, vilket jag å mina hästar brukar göra!! Vad är problemet med att rida barbacka? När man lagt ner massa tid på allt det andra och man märker att hästen är redo så finns det väl inget som hindrar? Kanske den trivs bättre utan sadel och då är ju det ett stort steg på vägen! :angel:
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Tack så mycket! Det är tråkigt att och skrämmande att be om råd ibland.. Även om folk inte menar illa

Jag har inget problem med unghästar,
Jag har ridit in hästar tidigare (min egen och två tävlingshästar jag sedan sålt samt på jobbet high chaparral), men hans temperament :o så jag klarar av honom, men det skulle kräva mycket tid, och mycket markarbete innan det går att närma sig hans rygg.. Och att det va ett överpris för den här hästen, njae
JUST NU har jag inte möjlighet för att göra det bästa han behöver
Därför låter jag någon annan ge honom den tid han behöver, rättvist för hans del också

Om det är så du känner så är det förstås så du ska göra! Tycker bara det är synd, både för dig och för hästen ...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
926
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp