Bukefalos 28 år!

Lämna tillbaka häst??

Sv: Lämna tillbaka häst??

Jag ska ringa imorgon igen och prata vidare.
Hon har förmodligen bara araber att sälja, och jag vet inte det är en häst för mig. De hon hade sist är sålda, vet att hon hade en ponny också, vilket inte är något för mig.. :angel: Vet inte om hon har fler att sälja..

Helst vill jag bara lämna tillbaka honom, men ja.. kan ev tänka mig att byta. ska kolla det imorgon..

men för att återgå till scenariot om hon inte har stallplats.. vad gör jag :crazy:



Varför tror du att araber inte är något för dig:confused:
Jag hade en jättetrevlig arabvallack förut, han var verkligen jättesnäll och lugn, båda att rida och hantera!:) Många säger att araber är lite nervösare, men det var absolut inte denna häst :love:
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Dem är.. för små :o :angel:
Vill ha nåt bredare, maffigare.. sen är jag ju van vid nordisen också, men så bred häst vill jag inte ha.
Har haft egen arab tidigare som jag tävlade hoppning med lite grann, han va jättelugn och fin, inte alls nervig. så visst kan de vara lugna och fina, men inte den här killen tyvärr :crazy:
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Klart du inte är en dålig människa, tycker att du gör helt rätt! Det fungerar uppenbarligen inte och du har gjort vad du kunnat för att försöka få det att fungera.... Bättre då att lämna tillbaka hästen så att någon som kanske har mer rutin av sådana hästar får chansen än att stånga sig själv blodig i pannan och inte må bra. Det ska vara kul att jobba med sin häst.
Hoppas att det går bättre med nästa häst!!!
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Tack så mycket! Ja, det ska vara kul!

Men usch, jag kommer lipa när han åker.. :(

Jag vet att nästa häst säkerligen kommer testa mig också, men är iaf bättre förhoppningsvis. Ska ut o provrida massor innan jag bestämmer mig!
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Varför tror du att araber inte är något för dig:confused:
Jag hade en jättetrevlig arabvallack förut, han var verkligen jättesnäll och lugn, båda att rida och hantera!:) Många säger att araber är lite nervösare, men det var absolut inte denna häst :love:

detta är ont förtal...araber är inte mer nervösa än andra!!:mad:
visst de finns dom som är de men halåååå...titta på alla andra raser så ser du att de finns såna individer överallt...

catten
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

såg din försäljningsannons på han nu, men där står det att han bara är 3 år!??
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

inte jag som lagt ut den, men då har hon gjort fel :angel: ska genast åtgärda problemet :o
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Ska du sälja honom själv nu?? Gick det inte att lämna tillbaka?

Vad har du för köpekontrakt på hästen, vad står det att hästen ska kunna användas som??

Några bekanta till mig köpte en ponny i ett försäljningsstall i Skåne. I kontraktet stod det att dom hade "bytesrätt", det fungerade verkligen inte med ponnyn. Jag följde med dom till försäljningsstallet och dom tog fram en massa ponnies som vi fick prova, men det var helt enkelt inte några som passade tjejen. Efter att ha varit där 2-3 gånger och provat nya hästar så gick försäljaren med på att häva köpet då de kom fram till att den typen av ponnyer han importerade inte var den typen som vi sökte efter! Hyggligt tycker jag, men dom hade ju iallafall bytesrätt i sitt kontrakt.....
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Jag har, i samförstånd med (fd) ägaren lagt ut annons för att se om det finns intresse. Och om någon är intresserad så går pengarna till henne.
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

detta är ont förtal...araber är inte mer nervösa än andra!!:mad:
visst de finns dom som är de men halåååå...titta på alla andra raser så ser du att de finns såna individer överallt...

catten

Jo, faktiskt.Inte alla men rätt många. Om man har tio sycken araber och tio stycken kallblod,och ska jämföra tempramentet. Så Utklassar kallbloden araber i lugnhet iaf ^^
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Jo, faktiskt.Inte alla men rätt många. Om man har tio sycken araber och tio stycken kallblod,och ska jämföra tempramentet. Så Utklassar kallbloden araber i lugnhet iaf ^^


där håller jag inte med...men precis som jag sa så finns det individer vilken ras det än är...detta att araber bara är vackra nervösa och endast går att ha i hagen å titta på är såååå fel så fel....

om tex alla halvblodsmänniskor skulle börja göra släktforsning på sina pållar så skulle dom bli mkt tysta efter en liten stund då dom ser hur mkt arab dom har i sina hästar...

araber är mkt hållbara, mkt allsidiga och mkt trofasta...och med hållbarhet så förutsätter jag att man behandlar hästen väl utan detta går vilken häst som helst sönder...:smirk:

nä de e tur vi alla har olika smak för annars skulle de ju bli trist...eller???

catten
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Jag är bara lite nyfiken, får din arab havre? Om den får det, har du provat att ta byta ut det mot nåt annat? Min arab var jättenervig när jag köpte honom och det tog ett tag innan jag kom på att jag skulle prova att ta bort all havre och ersätta det med korn i stället, och på några veckor fick jag den lugnaste och trevligaste häst man bara kan tänka sig.
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Jag är bara lite nyfiken, får din arab havre? Om den får det, har du provat att ta byta ut det mot nåt annat? Min arab var jättenervig när jag köpte honom och det tog ett tag innan jag kom på att jag skulle prova att ta bort all havre och ersätta det med korn i stället, och på några veckor fick jag den lugnaste och trevligaste häst man bara kan tänka sig.

Samma här! Min arab fungerar itne alls på havre. Han blir helt galen och det går inte att rida honom alls!
Utan havren är han som en helt annan häst - världens coolaste och lugnaste och helt underbar att rida och pyssla med!

Prova det! /Fanny.
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Han har aldrig fått havre, han får en näve korn. Och en och annan morot.

Men det är bestämt att han ska tillbaka, det funkar tyvärr inte :(
Han kommer få det bättre hos någon annan som kan ge honom den tid han behöver, och som passar bättre med hans temperament.
Så jag ska satsa på en större mer rejäl häst.
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Jag provred inte eftersom han inte vart riden sedan förra hösten.
Han skulle kunna ridas i skritt och trav, men det har gått lite i skritt men så fort man nuddar honom med fötterna skenar han iväg och kastar sig. Vi har även kollat om han har ont.

Till er andra.. Säljaren är jättetrevig och vill säkert lösa detta.
men om hon inte har stallplats då? ska jag bli stående med honom över hela vintern?? vad kan jag göra :crazy:

Hej! Vill bara göra ett litet inlägg här .. "Han skulle kunna ridas i skritt och trav" .. Menar du att han inte är påbörjad galopp, eller att kondisen säger stopp? Och du har bara haft honom i 1½ månad om jag fattat det rätt? Ger du upp redan? Jag har en arab som va 12 när ja köpte henne och dt tog nästan 3-4 månader innan hon anpassat sig riktigt .. Och när man rider så kan man inte skänkla för då rusar hon, men det är inget fel på henne, rygg, ben etc utan hon är helt enkelt bara stressad i ridningen .. Jag tycker du ska ge din häst en chans. Han kan ha blivit skrämd vid inridningen.. Ge honom tid att komma tillrätta, rid honom inte utan börja med att gå promenader, tömkör, löshoppa, longera osv.. Och sen framåt våren så kan du börja rida honom .. Skritta ut barbacka i vartannat med att ha sadel .. Gör mysiga utflykter med din häst! Ta med fika till er båda .. Sen när du märker att han har förtroende och känner sig trygg i sig själv så kan du börja kräva lite försiktigt ... För tänk om han skickas runt bland folk för att de ger upp direkt, han blir missförstådd gång på gång och kanske aldrig får chansen att visa vilken underbar individ han egentligen är!! Tänk på det innan du gör ett slutgiltigt beslut .. :)
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

där håller jag inte med...men precis som jag sa så finns det individer vilken ras det än är...detta att araber bara är vackra nervösa och endast går att ha i hagen å titta på är såååå fel så fel....

om tex alla halvblodsmänniskor skulle börja göra släktforsning på sina pållar så skulle dom bli mkt tysta efter en liten stund då dom ser hur mkt arab dom har i sina hästar...

araber är mkt hållbara, mkt allsidiga och mkt trofasta...och med hållbarhet så förutsätter jag att man behandlar hästen väl utan detta går vilken häst som helst sönder...:smirk:

nä de e tur vi alla har olika smak för annars skulle de ju bli trist...eller???

catten


Håller med dig .. Men visst, kallblod är lugnare och varmblod/fullblod har mer nerver .. Men jag har upplevt fjordhästar som är spralliga och fräser runt som dårar och jag har upplevt araber som varit feta och helt totalt "matglada" så när man skulle leda dem till hagen så dök de på gräset direkt med mulen, precis som mina fjordingar, och inte ens en bomb hade fått dem därifrån :p Sen så beror det ju oxå på hur man behandlar hästen .. Hur den präglas som föl och vilken omgivning det är.. :cool:
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Jag tycker du gör rätt, om du inte känner att du orkar rida in en till häst så kommer han säkrt märka det, att han är oönskad eller vad man kan säga. Då är det ju bättre att han får komma till någon som verkligen kan och har tid med honom när han inte är så lätt. Du sa ju även att förra ägaren inte tänkte sälja honom till vem som helst utan att vara mycket noga, så kommer han nog hamna rätt till sist, så både du och han blir nöjda. Lycka till!
Kram julia
 
Sv: Lämna tillbaka häst??

Hej! Vill bara göra ett litet inlägg här .. "Han skulle kunna ridas i skritt och trav" .. Menar du att han inte är påbörjad galopp, eller att kondisen säger stopp? Och du har bara haft honom i 1½ månad om jag fattat det rätt? Ger du upp redan? Jag har en arab som va 12 när ja köpte henne och dt tog nästan 3-4 månader innan hon anpassat sig riktigt .. Och när man rider så kan man inte skänkla för då rusar hon, men det är inget fel på henne, rygg, ben etc utan hon är helt enkelt bara stressad i ridningen .. Jag tycker du ska ge din häst en chans. Han kan ha blivit skrämd vid inridningen.. Ge honom tid att komma tillrätta, rid honom inte utan börja med att gå promenader, tömkör, löshoppa, longera osv.. Och sen framåt våren så kan du börja rida honom .. Skritta ut barbacka i vartannat med att ha sadel .. Gör mysiga utflykter med din häst! Ta med fika till er båda .. Sen när du märker att han har förtroende och känner sig trygg i sig själv så kan du börja kräva lite försiktigt ... För tänk om han skickas runt bland folk för att de ger upp direkt, han blir missförstådd gång på gång och kanske aldrig får chansen att visa vilken underbar individ han egentligen är!! Tänk på det innan du gör ett slutgiltigt beslut .. :)

Jag skulle ALDRIG sätta mig barbacka på den hästen som han beter sig, ingen sätter sig med sadel på honom nu heller. Han är stenhård i sitt temperament, han skyddar min nordis som han går med med livet som insats, mot andra hästar. Jag har inte tid att pengar att lägga på en häst som KANSKE går att rida till våren.. Tyvärr, men det är så. Mitt hjärta brinner för ridning och att tävla, och det finns inte tid till en sådan här unghäst just nu. Längre fram kommer jag köpa mig en unghäst, men då en jag vet är riden osv.
Han kommer få det bättre hos nån annan!

Jag tycker du gör rätt, om du inte känner att du orkar rida in en till häst så kommer han säkrt märka det, att han är oönskad eller vad man kan säga. Då är det ju bättre att han får komma till någon som verkligen kan och har tid med honom när han inte är så lätt. Du sa ju även att förra ägaren inte tänkte sälja honom till vem som helst utan att vara mycket noga, så kommer han nog hamna rätt till sist, så både du och han blir nöjda. Lycka till!
Kram julia

Tack! :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
926
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp