Bukefalos 28 år!

Längd- och vikttråd

Sv: Längd- och vikttråd

Du är absolut inre för stor, i så fall är jag på tok för stor för min häst. Är ca 168 lång och väger 75kg
Hästen är 167 i mkh och är ett halvblod.
375853_10151185744623847_1711837878_n.jpg

383570_10151602540658847_1275522258_n.jpg


Alla ser dock stora ut när de fotats i fågel perspektiv :p,

Be kamera mannen stå i samma nivå som du eller lägre nästa gång ni tar bilder :D
 
Sv: Längd- och vikttråd

KL

Vilken mkh/storlek ska jag titta på när jag letar efter min blivande vän?
Är 176 cm, väger runt 75-80. Gillar kblstravarna.
Gammelman (gick bort 24/5-2012) var kblstravare, 158 hög, mkt grov (vägde mindre då.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Gillar du kallblodstravare så kör på och leta efter en sådan :) Din vikt är absolut inga problem! Mankhöjdsmässigt så borde du väl leta efter en som är högre än 155, men det beror ju på hur grov den är. Breda hästar sväljer mer längd.
 
Sv: Längd- och vikttråd

KL

Vilken mkh/storlek ska jag titta på när jag letar efter min blivande vän?
Är 176 cm, väger runt 75-80. Gillar kblstravarna.
Gammelman (gick bort 24/5-2012) var kblstravare, 158 hög, mkt grov (vägde mindre då.
Välj vilken häst som helst som är över ponnyhöjd - eller, som du själv inte känner dig för lång på. Jag kan inte tänka mig någon enda frisk häst, över ponnyhöjd, som du skulle vara för tung på.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hmm, om du är "för stor" då undrar jag vad jag är - en jätte? :eek:

1391789_639100406120809_1103603631_n.jpg


Hästen på bilden är 167cm i manken och själv är jag 176cm lång och väger runt 64kg, har dock lite för långa hoppläder på bilden också. ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hej! Rider en ponny på 140. Russ, rejält grov och muskulös. Själv är jag 169 och väger 50 kg. Hon är väldigt het och har man inget att "sätta imot" så drar hon bara iväg, spelar ingen roll hur skicklig ryttaren är.. ;)

MEN för att komma till saken, tycker ni att jag ser för lång ut för denna ungponny? rider för olika tränare och ingen tycker att min längd påverkar henne på något negativt sätt. kram

189_5238a028e087c378d07fc45a.jpg


216_52389fc2ddf2b372dbfa07c4.jpg


019_5238a2a09606ee69c3e60253.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Om din längd inte påverkar så anser inte jag att du är för lång. Det finns faktiskt en fördel att vara lång på ponny har jag märkt, och det är att man kommer åt dom bättre. ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hej! Min favorithäst är en fjording på 135 cm ungefär. Själv är jag 159 cm och väger 54 kg kanske, är jag för stor för han?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nej, du är absolut inte för stor. Jag är 176 cm och kan ofta rida fjordingarna på 145 cm utan problem. De är ju lite grövre och sväljer ofta mycket längd. :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

KL

Vilken mkh/storlek ska jag titta på när jag letar efter min blivande vän?
Är 176 cm, väger runt 75-80. Gillar kblstravarna.
Gammelman (gick bort 24/5-2012) var kblstravare, 158 hög, mkt grov (vägde mindre då.

Jag har en Welsh Cob, 148 cm mkh. Själv är jag 174 cm, 76 kg + 20 kg sadel. Inga problem. Så kör på bara!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hur lång kan en ryttare till en ponny som är ca 130 cm i mankhöjd vara?

Har nämligen en medryttare som vi befarar börjar bli för lång, men man vänjer sig ju vid att se henne på ponnyn under tiden hon växer så man kanske inte ser är hon är för lång.

Själv rider jag en häst på ca 140 cm i mankhöjd och är ca 170 cm lång, men det är en islandshäst så vet inte om man kan tänka på samma sätt med en "vanlig" ponny av rasen new forest.
 
Sv: Längd- och vikttråd

En till fråga som jag kom på, vikt, vilken vikt är lämpligt till vilken häst?

Anledningen till den frågan är att en grabb jag känner vill lära sig rida, han är 170 cm lång och väger 55 kg. Men han ser verkligen inte för lång ut när han står bredvid hästen. Men han har aldrig någonsin suttit på en häst tidigare så balans kan han knappast ha och hästen är inte överdrivet välmusklad, men hon är envis som synden och älskar att bli riden. Jag har tänkt att helt enkelt prova att låta honom rida och se vad ponnyn tycker. Men hur vet jag om det är skadligt för ponnyn? Hon kanske är så envis att hon itne bryr sig om att hon får ont eller vad vet jag.

Själv är jag för stor för ponnyn, anser jag, men 170 cm men betydligt mera vikt än grabben som vill rida. Jag väger närmare 70 kg och vad jag förstått så går ryggraden i princip av på små hästar då. (Vad folk har sagt till mig för att få mig att skaffa storhäst)

Tacksam för svar, jag är himla osäker och känner att råd skulle vara jättebra.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Är mest skogsmulle, i både ridning och körning;) Men lite träning/tävling i dressyr, hopp, western och WE kanske?
 
Sv: Längd- och vikttråd

En till fråga som jag kom på, vikt, vilken vikt är lämpligt till vilken häst?

Anledningen till den frågan är att en grabb jag känner vill lära sig rida, han är 170 cm lång och väger 55 kg. Men han ser verkligen inte för lång ut när han står bredvid hästen. Men han har aldrig någonsin suttit på en häst tidigare så balans kan han knappast ha och hästen är inte överdrivet välmusklad, men hon är envis som synden och älskar att bli riden. Jag har tänkt att helt enkelt prova att låta honom rida och se vad ponnyn tycker. Men hur vet jag om det är skadligt för ponnyn? Hon kanske är så envis att hon itne bryr sig om att hon får ont eller vad vet jag.

Själv är jag för stor för ponnyn, anser jag, men 170 cm men betydligt mera vikt än grabben som vill rida. Jag väger närmare 70 kg och vad jag förstått så går ryggraden i princip av på små hästar då. (Vad folk har sagt till mig för att få mig att skaffa storhäst)

Tacksam för svar, jag är himla osäker och känner att råd skulle vara jättebra.

Hur stor är ponnyn? Viktmässigt är det inga problem med C och uppåt, även om hästen inte är överdrivet musklad. För om jag förstått det rätt ska han bara få prova en kort liten stund?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ponnyn är faktiskt inte slutmätt trots att hon är vuxen sedan länge, för hon hade sönder tre mätstickor. Men hon är skriven som maxad B-ponny. Men hon är större än min kompis häst som är 130 cm. Så jag antar att hon är stor B- eller liten C-ponny.

Tanken är att killen ska få sitta lite på henne, bli runtledd och följa med på skrittrundor i skogen när han kan grunderna.
Mest är det för hästens skull, för hon blir just nu enbart ledd, longerad och går som handhäst. Hon älskar att bli riden så jag tycker synd om henne och försöker få till en bra lösning. Men om han är för lång så är det ju bättre att hon bara får gå som handhäst i stället och han få lära sig rida på någon annan häst.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag skulle nog säga att han är för stor för en B-ponny, även om den är maxad. Speciellt med tanke på att han är nybörjare, då kan det bli vingligt och bara bli ännu svårare för honom.

Prova att sitta lite och bli runtledd något varv i skritt är inga problem, men inte att följa med ut på ridturer även om det är i skritt.

Hoppas du hittar en lösning :) Du kan ju leta efter medryttare till B-ponnyn?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 644
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 328
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 564
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 540
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp