Bukefalos 28 år!

Längd- och vikttråd

Sv: Längd- och vikttråd

KL

jag har nu inte plöjt genom alla inlägg så de är några stycken..

men har bara en kort fråga egentligen..

hur mycket vikt tycker ni att en viktbärande islandshäst klarar? (självklart vet jag att de är individuellt åxå men på ett ungefär) vad tycker ni är gränsen på en stor islandshäst.?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har sett väldigt olika maxvikter och åsikter om just Islandshästar. En del säger runt 100 om det är en stor, kraftig som rids av rutinerad ryttare. En annan säger absolut max 80, även för viktbärande.

Jag arbetstränar på ett turridningsstall och de har 90 som riktlinje generellt, men vissa hästar kan bära mer, även ovana, men då brukar de planera in så att det inte blir för ofta för dem, alltså inte flera gånger i veckan utan kanske någon gång i månaden. Sen går det åt andra hållet också, de mindre hästarna har lägre maxvikt. Det verkar vara vanligast med en maxvikt på 80-90, iaf hos turridningsstall.
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

knapplån

Alltså man får ju tävla ponny som storhäst om man blivit för gammal, på villkoret att man ser proportionerlig ut. Löper jag risk att bli hemskickad från lokala/reg dressyr och hoppningar?

100_528f4c83e087c32833435d0a.jpg


Lyckades tydligen inte ha bättre dressyrbild på datorn (woho merit) men vad tror ni? Hästen är 147, jag är dryga 170. Får jag tävla som storhäst eller är dom mer "förlåtande" med längd om jag startar avd B på ponny?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hej vilken ponny skulle passa bra till mig? Är 157-158 cm och väger 52-55 kg kanske. Tänkte tävla i hoppning.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hur gammal är du?
En C- eller D-ponny skulle förmodligen passa dig utmärkt just nu. Har du många år kvar att växa så hade jag valt den större för att slippa byta. Din vikt är inget bekymmer oavsett vilken storlek på häst du skulle välja.
 
Sv: Längd- och vikttråd

*kl*

Hur mycket skulle ni sätta som maxgräns för regelbunden ridning på en maxad c-ponny? Normalkraftig och normalmusklad men exteriören hade kunnat vara en liten aning bättre. Är min tanke på 60 kg för snål, för generös eller ganska lagom?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är generellt emot viktgränser i kilo.
Låt ryttaren sitta upp på ponnyn och se hur proportionerligt det ser ut och om ponnyn bär ryttaren med lätthet eller det ser ansträngt ut, kanske svårt att hålla balansen.
de flesta hästar bär mycket mer än vad ägaren tror... ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

D ponny grövre med cob i sig
Ca 142 hög .
3 år grundriden

Ryttare
Längd kanske 162 eller så .
Vikt 84 kg

Gå det bra att rida 2-3 dagar i veckan ca 30-40 min i skogen .

Ha fått lära mig innan i alla år att hästen säger i från om det är för tungt och jobbigt .
Men nu så är det ju annulunda när det gäller ridning .
Folk snackar och lägger sig i .
Hästfolk är ju speciella :)

Men i mina ögon så skulle inte detta va något problem , men vad tycker resten av världens hästfolk ?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag svarade i din andra tråd, Ja jag tycker att nästan 90 kg är på tok för tungt för en D-ponny - närapå en C-ponny som nyligen är inriden.
Säger hästen ifrån att det är för tungt så har det gått alldeles för långt.
 
Sv: Längd- och vikttråd

*kl*

Jag köpte i somras en D-ponny på ca 143 cm (arabkorsning) som sällskapshäst åt min ridhäst, hon har gått på ridskola men inte fungerat. Jag tömkör henne och går promenader i skogen, dels för att jag vill bygga upp muskler på henne och för att hon ska få motion.

Har funderat på om jag vågar rida henne när hon fått mer muskler eller om jag ska hålla mig till markarbeten.

Jag är 170 cm lång och väger 79 kilo (jag är väldigt muskulös).
Så egentligen vill jag väl bara få min misstanke bekräftad, att jag är för tung, men vad tycker ni här?

Tillägg, den eventuella ridning jag tänker på är alltså bara promenadridning max en gång i veckan
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Förstår inte varför frågorna går igen? Titta på hästen, är den väl förberedd för att bära? Jag red in min Welsh Cob när jag vägde 90 kg+20kg utrustning. Hon är 10 år nu och inte det minsta påverkad av detta. Hon är 148 cm i mkh.:meh:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag vill mest ha input till mina egna funderingar, det kan faktiskt vara skönt att få andras syn på saken också.

Jag har ridit henne två gånger för att känna efter, jag känner mig inte jättestor och hon verkar inte tycka det är jobbigt. Hon har musklat sig bra sen jag tog henne i somras, men hon är rätt så ädel så ja, jag tvekar faktiskt.

Men så är jag måhända lite hönsmamma.
 
Sv: Längd- och vikttråd

:o Jo, jag kan förstå det även om det är så att tråden är full av diverse åsikter. Menade inte att snäsa av dig. Dock är det genomgående att folk är rädda för att belasta hästarna men med bra träning så fixar de flesta hästarna mycket mer än vi tror. Jag är stark motståndare till att överbelasta och jag anser att det inte är en rättighet att rida. Någonstans måste det sunda förnuftet råda...O_o
 
Sv: Längd- och vikttråd

knapp

Det vore intressant att höra vad ni skulle säga att jag passar bäst på för häst. Äntligen ska jag börja se mig om efter en ny kompis och behöver lite tips och råd angående storlek/ras.

Jag är ca 156cm lång och väger runt 67kg. Planerar på att gå ner i vikt.
Vad skulle ni säga att jag i dagsläget passar på för häst?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är inte ute efter att tävla, men träningar/kurser rätt regelbundet. Är mer dressyrinriktad än hopp, men några skutt ibland är ju kul. Men mycket uteritter/dressyr är väl främst det jag är ute efter. Finns det på rak arm någon hästras/storlek som skulle kunna passa mig? Är det uteslutet med ponny (pga min vikt då främst)?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 506
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 361
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 322
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 516
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp