Längd- och vikttråd

Vad tror ni? Jag är 164 och väger 60 kg. Min tränare säger att jag är på gränsen för lång på D-ponnysar och att jag borde börja rida mer storhäst, men jag har dock lite kortare ben. Just nu rider jag en större D-ponny i kraftig modell och det är den storleken jag helst föredrar. Vill bara höra vad andra har att säga :)

Störtlöjligt! Finns folk på upp till 170-175 som rider D-ponny. Tycker du låter passa perfekt med D-ponny:)
 
Vad tror ni? Jag är 164 och väger 60 kg. Min tränare säger att jag är på gränsen för lång på D-ponnysar och att jag borde börja rida mer storhäst, men jag har dock lite kortare ben. Just nu rider jag en större D-ponny i kraftig modell och det är den storleken jag helst föredrar. Vill bara höra vad andra har att säga :)

Jag tror att den häst du rider nu är helt perfekt för dig :) Om det känns bra så fortsätt att rida den!
 
Vad tror ni? Tar hon illa vid att bli inriden av en långskånk som mig? (Tyglarna sitter inte i bettet utan i grimman. :))

36cdfc89-6759-484c-8a5f-ed5fac7ef2a4_zps2eee5a31.jpg
 
Nej, det ser helt ok tycker jag. Du är ju nätt och har en bra balans, så det där blir nog kanon :)


Tack! Har ju jobbat med att rida in unghästar så lite balans har jag förhoppningsvis kvar :). 169 cm och 55-56 kg väger jag. Hon var runt 136-138 cm när jag mätte henne för två månader sedan.
 
Vad tror ni? Jag är 164 och väger 60 kg. Min tränare säger att jag är på gränsen för lång på D-ponnysar och att jag borde börja rida mer storhäst, men jag har dock lite kortare ben. Just nu rider jag en större D-ponny i kraftig modell och det är den storleken jag helst föredrar. Vill bara höra vad andra har att säga :)
Inte är du för lång inte.
Jag är lika lång men tyngre och jag rider d ponny utan problem :) visst jag skulle inte sätta mig på en smäcker liten d ponny men det beror mer på vikten än längden. :)
 
Jag är 173 cm ("proportionerlig", inte långa ben/överkropp) och väger 53 kg, rider just nu en (liten) nordsvensk som är ca 150. Hur stor häst ska jag "egentligen" ha? Tänker inte direkt skaffa ny häst bara för det jag e bara nyfiken :D
 
Jag är 173 cm ("proportionerlig", inte långa ben/överkropp) och väger 53 kg, rider just nu en (liten) nordsvensk som är ca 150. Hur stor häst ska jag "egentligen" ha? Tänker inte direkt skaffa ny häst bara för det jag e bara nyfiken :D

Allt som passar dig längdmässigt, vikten kan ju en B-ponny klara av så det är ju en ickefråga;)
Rent generellt säger man väl max ca 20 cm längre än hästens mankhöjd, men den tabellen är jäkligt luddig då det finns hästar som bär upp längre ryttare. De kanske är bredare som i ditt fall med din nordis, eller så har de ett annat båldjup, osv. Annars skulle det inte finnas så många i din längd som fortfarande rider D-ponny utan att det ser helt galet ut.
 
Allt som passar dig längdmässigt, vikten kan ju en B-ponny klara av så det är ju en ickefråga;)
Rent generellt säger man väl max ca 20 cm längre än hästens mankhöjd, men den tabellen är jäkligt luddig då det finns hästar som bär upp längre ryttare. De kanske är bredare som i ditt fall med din nordis, eller så har de ett annat båldjup, osv. Annars skulle det inte finnas så många i din längd som fortfarande rider D-ponny utan att det ser helt galet ut.

Jag rider ju mycket islandshäst , är det problem längdmässigt?
 
Nej, inte när du är "bara" är 173, islänningar sväljer längd, bär upp på ett annat sätt och ridningen är annorlunda. Jag är 174 och rider islänning emellanåt, har aldrig varit några problem. De har varit 135 och uppåt.

Gud vad bra att höra! Jag älskar verkligen islänningarna och trivs inte med stora hästar, så det här är underbara nyheter för mig:D
 
Såklart kan du rida isis om du vill. Du behöver ju inte välja en lite speta om du vill ha en som sväljer ben sas. Välj en knubbig bastant variant. De är ändå de snyggaste. ;P
 
Såklart kan du rida isis om du vill. Du behöver ju inte välja en lite speta om du vill ha en som sväljer ben sas. Välj en knubbig bastant variant. De är ändå de snyggaste. ;P

Jag gillar också de rejälare islandshästarna :D Även om jag vore smal (lätt) nog att kunna rida de mindre sportmodellerna så skulle jag ändå föredra de kraftiga, men då är jag ju också heller inte så invigd i islandsvärlden och tycker fortfarande att det känns knepigt att rida isis, som "stor brun"-ryttare.
 
Jag sköter en smäcker d-ponny på ca 145 cm. Jag funderar på att köpa honom och ha han detta året tills jag skaffar storhäst och då tar mina småsyskon över honom!

Är jag för lång för honom eller klarar jag ett år till?
Jag är 17 år och 167 cm lång, och växer nog inte mer! Väger inte så mycket heller! :)

suneoja_zpsfd3bf8b1.jpg
 
Varför inte köpa en storhäst nu istället? Förlåt för att jag frågar, men är det inte tråkigt att bara köpa en häst för att ha i ett år innan man måste börja om med hästletandet?
Jag letade själv häst när jag var 16 och istället för att skaffa en D-ponny (jag som är en ponny människa dessutom) så valde jag att leta storhäst eftersom jag ville kunna spendera en lång tid med samma häst. Ett år är inte lång tid alls.
 
Varför inte köpa en storhäst nu istället? Förlåt för att jag frågar, men är det inte tråkigt att bara köpa en häst för att ha i ett år innan man måste börja om med hästletandet?
Jag letade själv häst när jag var 16 och istället för att skaffa en D-ponny (jag som är en ponny människa dessutom) så valde jag att leta storhäst eftersom jag ville kunna spendera en lång tid med samma häst. Ett år är inte lång tid alls.

Jag har precis tagit bort min c-ponny och då var d-ponnyn som ett stöd för mig och det är jag som satte igång han från att bara ha stått och fått ett sådant band, jag kommer självklart att träna och tävla honom även efter ett år men min lillasyster kommer göra det mer än mig eftersom jag har en unghäst som jag inte kan rida än, och den ponnyn har jag så länge. Jag har haft han nu i över 1 år som skötponny.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 214
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 050
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 473
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 999
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp