Längd- och vikttråd

Ja alltså JAG tycker det är sjukt. Rider ju en del privatlektioner mm och då ofta på d-ponnys av olika modeller, tom en maxad C av grövre modell ibland. Känns sjukt att bli klassad som fet och "för tung" för en häst, hur överlevde militärens hästar i krig förr? Och just som det är så godtyckligt tycker väl jag det är bättre om ägare som anser att deras älsklingar bara klarar flugvikt skriver i kg vad de tycker är acceptabel istället för att få frispel. Snart ger jag upp hoppet om en medis :-/
 
Alltså vart går gränsen för en häst på 165cm? En maxad D? Människor skriver med stora bokstäver "inte viktbärande" och blir sedan sura för att jag inte läst annonsen. Jag är numer (försöker gå ner mer) 72kg till 175cm. När blir du en "vikt" som inte orkas? Jag är inte nybörjare men heller inte avancerad.

Jag tycker du är för stor och tung för en d-ponny och har de skrivit ej viktbärande så borde du inte svara på annonsen. En d-ponny som ej är viktbärande dvs ej en rejäl biffig sak bör inte bära mer än 60 kg.
Forsking visar att om ryttaren väger mer än 15% börjar hästen visa tecken på att det är för tungt. Sen kommer utrustning i tillägg och den väger ca 10 kg.

Men halvblod kan du givetvis rida!
 
Själv tycker jag att man bör gå lite efter 20%-regeln, dvs att man inte ska väga mer än vad 20% av vad hästens gör. Sen ska man självklart ta alla "regler" med en nypa salt och fundera på hur viktbärande och stark hästen är eftersom det skiljer sig från varje häst. Vad gäller längden tycker jag inte att det spelar roll så länge man känner att man själv och hästen har balans, även här är ju "regeln" att fötterna inte ska gå under hästen knän (utan stigbyglar).
 
Hej!

Jag är en tjej som är 160 centimeter lång (ganska precist) och väger runt 60-65 kilo, den vikten är dock en del benmuskler. Min fråga är vilken sorts häst som skulle passa mig bäst? Är inte särskilt förtjust i ponnyer och gillar stora hästar bättre i allmänhet (dock inte araber).

Så fråga 1. Vilken häst skulle vara optimal för just mig?

Fråga 2. Jag och mor min ska låna en häst och sedan köpa honom om han är bra, han är drygt 167 centimeter hög och ett svenskt halvblod. Är han för hög för mig?

Tacksam för svar
 
Jag tycker du är för stor och tung för en d-ponny och har de skrivit ej viktbärande så borde du inte svara på annonsen. En d-ponny som ej är viktbärande dvs ej en rejäl biffig sak bör inte bära mer än 60 kg.
Forsking visar att om ryttaren väger mer än 15% börjar hästen visa tecken på att det är för tungt. Sen kommer utrustning i tillägg och den väger ca 10 kg.

Men halvblod kan du givetvis rida!
Hur ska jag och andra veta vilken viktklass som ägaren tycker? Jag säger inte att du har fel och jag rätt men många här tycker som du läst att jag kan rida d-ponny. Hur vet jag ens från en annons vilken modell ponnyn har? Menar jag ser de som väger säkert 20kg och mer på vissa av ridskolas d-ponnys, den ene är en kompis som jag VET väger 97cm, han är 182 och nybörjare så pass att han testade galopp för fösta gången för 2v sedan. Mina kilon är lättplätta i jämförelse.
 
Hej!

Jag är en tjej som är 160 centimeter lång (ganska precist) och väger runt 60-65 kilo, den vikten är dock en del benmuskler. Min fråga är vilken sorts häst som skulle passa mig bäst? Är inte särskilt förtjust i ponnyer och gillar stora hästar bättre i allmänhet (dock inte araber).

Så fråga 1. Vilken häst skulle vara optimal för just mig?

Fråga 2. Jag och mor min ska låna en häst och sedan köpa honom om han är bra, han är drygt 167 centimeter hög och ett svenskt halvblod. Är han för hög för mig?

Tacksam för svar


Menar du vilken hästras? En SWB kanske?
 
Hur ska jag och andra veta vilken viktklass som ägaren tycker? Jag säger inte att du har fel och jag rätt men många här tycker som du läst att jag kan rida d-ponny. Hur vet jag ens från en annons vilken modell ponnyn har? Menar jag ser de som väger säkert 20kg och mer på vissa av ridskolas d-ponnys, den ene är en kompis som jag VET väger 97cm, han är 182 och nybörjare så pass att han testade galopp för fösta gången för 2v sedan. Mina kilon är lättplätta i jämförelse.

Som sagt så bär många hästar och ponnyar runt på för tunga ryttare, det är bevisad att hästen påverkas negativt av vikten när ryttarens vikt är mer än 15% av hästens vikt (förutsätter häst i normalt hull).
Att hästen inte bryter ryggen och faller ihop betyder inte att det är BRA för dem att bära för tungt! Vissa exempel i den här tråden ligger runt 20% vilket är jämförbart med att jag som är ca 175 lång skulle kunne träna min b-ponny varje dag. Ditt exempel med mannen på 100 kg på en d-ponny är helt sjukt och ingen seriös ridskola skulle tillåta det. En stor d-ponny väger oftast max 400-450 kg (om det inte är ett kallblod). Det blir över 20%, sen kommer utrustning i tillägg...
Förstår ni inte hur tokigt det är? Det blir ett enormt slitage på ponnyn när den tvingas bära så tungt. Jag blir uppriktigt ledsen när jag ser en liten ponny med en alldeles för tung ryttare. :(

Din vikt är precis gränsfall för en maxad d-ponny. Är det en grövre typ funkar det, är det en ädlare typ är du för tung. Det ser du på bilden i annonsen, eller utifrån rasen. Och står det ej viktbärande på en ponny så kan jag nästan garantera dig att de kommer tycka att 72 kg är för mycket. Är det ett stort halvblod kan 72 vara okej även om det står ej viktbärande.
 
Som sagt så bär många hästar och ponnyar runt på för tunga ryttare, det är bevisad att hästen påverkas negativt av vikten när ryttarens vikt är mer än 15% av hästens vikt (förutsätter häst i normalt hull).
Att hästen inte bryter ryggen och faller ihop betyder inte att det är BRA för dem att bära för tungt! Vissa exempel i den här tråden ligger runt 20% vilket är jämförbart med att jag som är ca 175 lång skulle kunne träna min b-ponny varje dag. Ditt exempel med mannen på 100 kg på en d-ponny är helt sjukt och ingen seriös ridskola skulle tillåta det. En stor d-ponny väger oftast max 400-450 kg (om det inte är ett kallblod). Det blir över 20%, sen kommer utrustning i tillägg...
Förstår ni inte hur tokigt det är? Det blir ett enormt slitage på ponnyn när den tvingas bära så tungt. Jag blir uppriktigt ledsen när jag ser en liten ponny med en alldeles för tung ryttare. :(

Din vikt är precis gränsfall för en maxad d-ponny. Är det en grövre typ funkar det, är det en ädlare typ är du för tung. Det ser du på bilden i annonsen, eller utifrån rasen. Och står det ej viktbärande på en ponny så kan jag nästan garantera dig att de kommer tycka att 72 kg är för mycket. Är det ett stort halvblod kan 72 vara okej även om det står ej viktbärande.
Så du menar ärligt att 72kg är förmycket för vissa hästar? Alltså kan några män rida? Jag är lång, närmare manlig genomsnittslängd än kvinnlig. Det känns kanske inte rimligt att 100kg rider d-ponny dagligen men jag på 72 bör väl ändå kunna köra lite dressyr och markarbete 2-3dagar/v på en välmående häst/ponny. Och tyvärr rätt ofta finns inga bilder så jag vet inte om det är smäcker fjording eller klassisk osv.
 
Jag tycker du är för stor och tung för en d-ponny och har de skrivit ej viktbärande så borde du inte svara på annonsen. En d-ponny som ej är viktbärande dvs ej en rejäl biffig sak bör inte bära mer än 60 kg.
Forsking visar att om ryttaren väger mer än 15% börjar hästen visa tecken på att det är för tungt. Sen kommer utrustning i tillägg och den väger ca 10 kg.

Men halvblod kan du givetvis rida!

Trodde senaste forskningen visade på betydligt högre vikt innan det 'blev för tungt'. Senaste jag såg var det runt 23% av hästens vikt som man kunde se en ökad mängd mjölksyra hos testhästarna. Dock skall det tilläggas att en ökad mängd mjölksyra innebär en mätbar ökad belastning, inte på att det automatiskt skadar hästen.

Tycker också det var intressant att de hittade att ryggens utseende påverkar hästens förmåga att bära vikt, en rundare rygg bär vikt bättre än en takformad.

Orkar man läsa finns artikeln här http://pub.epsilon.slu.se/12538/
 
Hej!

Jag har skrivit detta tidigare men fick då inget ordentligt svar.

Jag tror jag har motsatt problem till de flesta här; jag är nämligen 160 centimeter lång och väger ungefär 60 kilo och jag ska låna (och köpa om han är bra) en ganska otränad halvblodsvalack på sju år. Han är drygt 167 centimeter hög och jag vet inte om han kanske är för stor? Om det kan bli svårt för mig att jobba honom osv.
 
Jag tror jag har motsatt problem till de flesta här; jag är nämligen 160 centimeter lång och väger ungefär 60 kilo och jag ska låna (och köpa om han är bra) en ganska otränad halvblodsvalack på sju år. Han är drygt 167 centimeter hög och jag vet inte om han kanske är för stor? Om det kan bli svårt för mig att jobba honom osv.

Det finns tidigare svar i tråden om detta, men för att ge dig ett direkt svar:

Det är svårt att säga om hästen blir för svår för dig utifrån enbart mankhöjd. Det beror ganska lite på hästens mkh skulle jag säga och snarare mer på hur den är byggd och hur den är riden. Jag är 156cm och kan säga att jag ridit hästar på 185cm i mkh som varit enklare att rida ihop än vissa små ponnysar på typ 130-140cm i mkh (däremot mkt jobbigare att sadla:p). Så det bästa du kan göra är att provrida hästen ifråga och känna efter, kanske ta med en tränare/ridlärare som kan ge dig en andra åsikt om hästens storlek passar dig. Lycka till :)
 
Hej!

Jag har skrivit detta tidigare men fick då inget ordentligt svar.

Jag tror jag har motsatt problem till de flesta här; jag är nämligen 160 centimeter lång och väger ungefär 60 kilo och jag ska låna (och köpa om han är bra) en ganska otränad halvblodsvalack på sju år. Han är drygt 167 centimeter hög och jag vet inte om han kanske är för stor? Om det kan bli svårt för mig att jobba honom osv.


Nej - enbart baserat på höjden är han inte för stor för dig.

Jag är 157 cm, min nuvarande häst är 170 cm. Det är inga problem. Jag hopp- och dressyrtävlade med en på 176 cm, inga problem det heller.

Det handlar om bålstabilitet och vana. Inte mkh.

Håller också med @lillaP i att exempelvis en pansarvagn till ponny på 145 kan vara betydligt mer svårriden än ett halvblod på 175.
 
Som sagt så bär många hästar och ponnyar runt på för tunga ryttare, det är bevisad att hästen påverkas negativt av vikten när ryttarens vikt är mer än 15% av hästens vikt (förutsätter häst i normalt hull).
Att hästen inte bryter ryggen och faller ihop betyder inte att det är BRA för dem att bära för tungt! Vissa exempel i den här tråden ligger runt 20% vilket är jämförbart med att jag som är ca 175 lång skulle kunne träna min b-ponny varje dag. Ditt exempel med mannen på 100 kg på en d-ponny är helt sjukt och ingen seriös ridskola skulle tillåta det. En stor d-ponny väger oftast max 400-450 kg (om det inte är ett kallblod). Det blir över 20%, sen kommer utrustning i tillägg...
Förstår ni inte hur tokigt det är? Det blir ett enormt slitage på ponnyn när den tvingas bära så tungt. Jag blir uppriktigt ledsen när jag ser en liten ponny med en alldeles för tung ryttare. :(

Din vikt är precis gränsfall för en maxad d-ponny. Är det en grövre typ funkar det, är det en ädlare typ är du för tung. Det ser du på bilden i annonsen, eller utifrån rasen. Och står det ej viktbärande på en ponny så kan jag nästan garantera dig att de kommer tycka att 72 kg är för mycket. Är det ett stort halvblod kan 72 vara okej även om det står ej viktbärande.

Den senaste studien jag läste så visade ingen av hästarna obehag vid 20% däremot vid högre vikt blev det negativa effekter.

Sen är det såklart individuellt.
Min häst är tex helt oberörd av sambo + utrustning. Hästen väger 500 kg och skulle då alltså kunna bära 75 kg vilket känns fånigt med tanke på hur han ser ut. Kort stark rygg och inga pinnben.
Skulle det vara så snålt taget med vikten skulle många manliga fälttävlansryttare få problem. Deras hästar är rätt små och lätta och flera av ryttarna är bra långa.
 
Den senaste studien jag läste så visade ingen av hästarna obehag vid 20% däremot vid högre vikt blev det negativa effekter.

Jag har läst flertalet olika studier och om man ska dra ett snitt verkar just 20 % vara den "bästa" tumregeln och funkar bra på de flesta hästar som är vuxna och i kondition. Jag har själv ridit hästar där jag har legat på 20% i vikt, och det har aldrig varit problem.

Jag har hört talas om en studie som går upp mot 33 % innan hästen får problem (har ingen källa), men det tycker jag personligen låter på tok för mycket. Men man behöver ju inte använda sig av 10%-regeln heller, för den delen, för det tycker jag är att dalta för mycket.
 
Alltså vart går gränsen för en häst på 165cm? En maxad D? Människor skriver med stora bokstäver "inte viktbärande" och blir sedan sura för att jag inte läst annonsen. Jag är numer (försöker gå ner mer) 72kg till 175cm. När blir du en "vikt" som inte orkas? Jag är inte nybörjare men heller inte avancerad.
Jag är ungefär samma storlek, några cm kortare och några kg lättare. Jag rider ner till C-ponnyer enstaka gånger, men då främst i utbildningssyfte, det är inte så bekvämt att rida för små hästar och du är ju ganska lång. Jag tror du har mest glädje av en stor d-ponny eller en stor häst. Helst stor häst om det ska vara en tid framöver, tycker man börjar bli för lång för ponnyer 170.

Fråga vad de har för viktgräns när du svarar på annonser?
 
Hej!

Jag har skrivit detta tidigare men fick då inget ordentligt svar.

Jag tror jag har motsatt problem till de flesta här; jag är nämligen 160 centimeter lång och väger ungefär 60 kilo och jag ska låna (och köpa om han är bra) en ganska otränad halvblodsvalack på sju år. Han är drygt 167 centimeter hög och jag vet inte om han kanske är för stor? Om det kan bli svårt för mig att jobba honom osv.

Det handlar inte om styrka, utan teknik, kvickhet och känsla :)
Min pålle, 800 kg aka mina 50 kg:
14712641_10154545555546067_9173429679375588407_o.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 319
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 057
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 482
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 006
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc
  • Aktivering/leksaker

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp