Bukefalos 28 år!

Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

IngelaH

Trådstartare
Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den.

Nu startar jag en ny sån här tråd och kommer stänga alla andra. :bow: Jag släpper ner den andra och stänger den under morgondagen.

***************************************************

Här har ni en tråd där alla frågor och svar om ryttarens vikt och längd kan läggas så slipper vi en massa trådar som går ut på samma sak. :idea:

När är man för tung och lång? vad är för tungt eller långt för:

A ponny
B ponny
C ponny
D ponny
stora hästar från 148
grova kallblod
grova varmblod

Personligen tycker jag, IngelaH, att denna fråga är väldigt individuell och svår att svara exakt på. Hästar är olika höga, olika kraftiga, olika musklade, i olika kondition. Ryttare är olika långa, tunga, olika musklade, olika balanserade med mera, med mera. Det ÄR svårt att svara entydigt på en fråga om Hulda som är 1.75 lång, väger 93 kg, bara kan rida Mr Kyoto, Shirevalack på 1.80, lätt riden och körd i skogen... eller om hon lika gärna kan rida Banzai, korsning fullblod/varmblodig travare på 1.68, mkt riden för tränare och riden i mening att tävla lättare fälttävlan, exempelvis. OBSERVERA, Hulda, Mr Kyoto och Banzai, är HELT fiktiva individer, tagna ur luften och finns inte i verkligheten.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

:( jaha det var ju synd att allt e borta, jag har inte hunnit läsa allt som stod där :crazy:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Tråden är inte borta i sig. Den är bara låst och ligger än så länge ett par rader ner, här i ridforumet. Med tiden, kommer den längre och längre bak, men den kommer alltid gå att söka efter om man söker efter Längd, vikt... och så vidare.

Mvh

IngelaH
moderator
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Om hon väger 93 kilo så tycker jag att hon kan rida de flesta stora hästar över 165 ungefär, vet många som har vägt så mycket och ridit på d-ponnys :S dock inga jättelånga pass
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

det beror väl helt på hur hästen är byggd och på hur bra hon är på att rida..
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

det märks om är för tung för sin häst
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

*raderat blev fel*
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag rider en hel del på en fjording:love: som inte är så värst hög... eller ja, han är väl liten D-ponny skulle jag tro... jag är över 1.70 och väger runt 70 kg. men, han verkar trivas jättebra, och så länge han är nöjd så är jag nöjd:)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

förresten, jag tror att hulda utan problem kan rida båda hästarna :)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Nej det tycker jag inte.

Väger mer än så och rider en fd. travare på 163cm utan problem... Hans matte är väl i samma viktklass som jag också, dock lite kortare o knubbigare.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Oki, vad bra =) Jag har ju ridit honom i fyra år utan problem, men jag vill mest höra vad andra tycker då det finns EN person som inte ger sig och säger att jag är förstor. Och ändå så säger hon att hon måste ha sandsäckar på ryggen på sin häst när hon rider sin häst, för hon är för lätt för honom annars :crazy:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Oki, vad bra =) Jag har ju ridit honom i fyra år utan problem, men jag vill mest höra vad andra tycker då det finns EN person som inte ger sig och säger att jag är förstor. Och ändå så säger hon att hon måste ha sandsäckar på ryggen på sin häst när hon rider sin häst, för hon är för lätt för honom annars :crazy:

:eek: Visste inte att man kunde vara för lätt för en häst. Jaja man lär sig alltid något nytt!
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Inte jag heller :angel: Men det var ju en hästviskare som hade sagt det till henne förstår du! :smirk: :rofl:

*asg*
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

kl

Vad är ok att väga när man rider in en B-ponny (WM) ?? Ganska liten och tunn. Ca 115 cm hög.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag är 165cm, och väger 45-46kg.
Vad tycker är ni är den minst resp. största hästen jag kan rida?

Då menar jag alltså rida inte typ skritta i skogen.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Min vän har en nätt ponny som av nån anledning blivit otroligt tanig och spinkig.Det är en c-ponny på 1,38 och ryttaren är alldeles för stor men medans hon letar ny häst rider hon den ändå..hon är 1,70 och väger 60 kg det vet jag är för mycket och hästen orkar knappt hoppa och galoppera (hyfsat)längre...Men min fråga är vad kan det ha för skador på hästen??är väldigt orolig över den:crazy:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Ägaren borde ju kolla upp var för den är så tanig och spinkig.

Det som tar mest skada är väl ryggen och benen. Är ryttaren för lång så blir det svårt för hästen att hålla balansen, vilket påfrestar benen väldigt mycket. Att för tung ryttare skadar ryggen är väl kanske ganska självklart.

Hoppas att hon hittar en större häst snart och att hon ser till att ponnyn går upp i vikt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 295
Ridning Jag kanske är ovanligt dålig på att googla, men jag har sökt svar utan att finna. Det verkar finnas många studier kring ryttarens...
Svar
10
· Visningar
3 415
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 150
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp