Bukefalos 28 år!

Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: För lång för tung?

Vikt kan jag ju alltid gå ner, fick barn för 10 mån sedan så ja har massa bebis fett kvar :)..

Men krympa är ju inte aktullt ännu vad jag vet, så förbannat synd för han är verkligen toppen och hade passat mig så förbaskat bra annars..
 
Sv: För lång för tung?

Tycker det låter förlångt och förtungt.
Det beror ju vad för ridning du har tänkt dig. Skritturer i skogen går kanske bra men inte hårdare arbete...

Skulle nog rekommendera tvärtom. Hårt arbete i rätt form som bygger och underhåller hästens bärighet - gynnar god hållbarhet. Detta varvat med trevliga skogsturer...
 
Sv: För lång för tung?

Jag är 1.75 och mitt lilla vbl är 151-152 cm och smäcker. Tycker det fungerar bra men kan känna att mitt överliv blir lite för långt. Denna hästen är så supertrevlig så jag skulle aldrig sälja henne för min längds skull.
 
Sv: För lång för tung?

Du har ingen bild på dig när du sitter på henne =) ?

Det känns så synd för jag ÄLSKAR denna hästen, och vi passar jättebra tillsammans, jag skall ju egentligen bara rida i skogen, men jag vill ju inte skada honom..
 
Sv: För lång för tung?

jag tycker det låter stort, har en welsh cob som är lika nhög o jag skulle inte sätta upp en så stor ryttare på honom.
 
Sv: För lång för tung?

Gud vad ledsen jag blir =/..
Jag får leta vidare då ..
 
Sv: För lång för tung?

För övrigt.. Kan ni hjälpa mig med vilken mankhöjd min blivande häst borde ha för att passa mig, häng inte upp er på min vikt utan tänk på min längd.. =)
 
Sv: För lång för tung?

För övrigt.. Kan ni hjälpa mig med vilken mankhöjd min blivande häst borde ha för att passa mig, häng inte upp er på min vikt utan tänk på min längd.. =)

Glöm att hästen bär med mankhöjden! Det är helheten som är viktigast. Jag är 174 cm och min Welsh Cob är 148 cm. Jag ser större ut på syrrans 156 cm höga varmblodsdam än jag gör på min då hon är mycket kraftig. Du ska trivas med hästen och den med dig. Grundarbetet jobbar för bärigheten.
 
Sv: För lång för tung?

Skulle nog rekommendera tvärtom. Hårt arbete i rätt form som bygger och underhåller hästens bärighet - gynnar god hållbarhet. Detta varvat med trevliga skogsturer...

Jag formulerade mig fel, menade eg. mer belastning. Tex galoppera mkt UTAN att den arbetar i rätt form, vilket jag tror blir svårt med en såpass stor ryttare.
 
Sv: För lång för tung?

Vikten och längden är inga problem. Herregud det är ingen porslinshäst... ;) Då måste jag vara minst djurplågare som rider min häst på 125 cm och är 162 cm lång och väger 55... Han bär mig utan problem. 77 kg är ingeting för en så pass stor häst. Längden tycker jag inte heller är någon fara. Men det är du som måste avgöra vad som känns lagomt för dig.
 
Sv: För lång för tung?

Vikt och längd har ringa betydelse om man kan rida i balans.
En tung och lång nybörjare utan balans till ryttare är betydligt svårare för hästen att både bära och balansera än en duktig ryttare i balans.
Och jag tycker inte du är varken för tung eller lång för den här hästen.
Och, man som någon tidigare skrivit, man jobbar för att hästen ska ha en stark rygg. Rider varierat i skog och mark och med hästen i rätt form.
 
Sv: För lång för tung?

Har ett varmblod 157 cm bara. Fast grov.. jag är 180 cm lång (vet jag borde bli modell) nej men skämt åt sido...

Jag känner inga problem med balansen och ser inte ett dugg för stor ut (har bild bevis) min läng är mest min långa ben...

muskla hästen så att den orkar.. känndes det bra så köp hästen..:D
 
Sv: För lång för tung?

spelar ingen roll, skulle inte sätta upp en så tung ryttare iaf, jag väger själv 10 kg mindre o tycker att jag är på gränsen., Flash är ingen stor luns utan lätt i typen, tycker inte han är särskilt viktbärande alls.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Hej på er! Intressant tråd. Vad tycker ni om det här då? På tok för stor?? Stoet är en welshponny av cobtyp, 7 år, exteriört väldigt korrekt. Suverän överlinje och toppenfina ben. Hon är strax under 130 cm. Jag är 162 cm och väger( med ca 8 kg "babyhull" efter yngsta dottern) 64 kg. Hon är under inridning och har hittat sin balans under ryttare, och känns definitivt inte så liten som hon är. Galoppen har vi inte börjat med än utan skyndar långsamt. Hon älskar att bli riden och är superpositiv när vi jobbar.
Nå, åter till frågan. Tycker ni att det ser helt galet ut?? Tanken är väl att jag ska vara tillbaka på matchvikten inom ett par månader, men längden kan man ju inte göra mkt åt.
PS. Jag är iaf inte riktigt så fet som jag ser ut på bilden. Det var MÅNGA lager tjocka kläder under jacka och täckbyxa:cool:
ru1.jpg
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag tycker inte det ser helt galet ut. Lite nättare i typen än mitt russ på 125. Jag tycker helt klart att det fungerar. Tyngden är okej så länge hästen tycker. ;) Man märker rätt snabbt om hästen tycker man är för tung.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag tycker det ser helt okej ut!Inga problem där i mina ögon.Varken längd eller viktmässigt! Man märker ju oxå själv om man vinglar runt på hästen, då emna nog förl ång, eller om hästen segar sig fram och sänker ryggen och är ovillig, då kanske man väger för mkt..


men ni ser fina ut tycker jag!
 
Sv: För lång för tung?

Nej, tyvärr inga bilder. Har haft hästen i 3 1/2 år och inte en enda uppsutten bild????
Mitt vbl är väldigt smäcker men har ett långt steg så därför uppfattar man henne som större. Tror jag väger 65-67 kg.
Svårt att gå bara efter mankhöjden för kroppsbyggnaden betyder en hel del. En grov häst uppfattas som större medans en smäcker häst känns mindre även om mankhöjden är högre.
Min dotter rider hästen ibland och hon är 1,77 men väger mindre än mig.

Så här ser lilla Jollan ut.

Som du ser är hon inte bred mellan frambenen och smal i bogarna.
Hur är den hästen byggd som du tittat på?
 
Sv: För lång för tung?

Tycke rinte du är för lång och tung. Titta på westernhästarna som bär på stora män och knappt mäter över ponnymåttet. Själv är jag 172 och väger 70 kg och har en arab på 157. Tycker verkligen inte att han är för stor för mig utan aldeles lagom! Gillar iofs inte stora hästar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 682
Ridning Jag kanske är ovanligt dålig på att googla, men jag har sökt svar utan att finna. Det verkar finnas många studier kring ryttarens...
Svar
10
· Visningar
3 443
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 510
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 336
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp