Bukefalos 28 år!

Längd & vikt

astridji

Trådstartare
Har sökt runt lite, men hittar inget "exakt" ang längd och vikt när det gäller galoppen.

Har hittat att 50-54 är en "normal" vikt inom sporten, men längden?

om man vill ha en chans inom sporten hur lång ska man max vara?
 
Sv: Längd & vikt

Hej.

Att proffsjockeys är relativt "små och lätta" vet ju de flesta.
jag har aldrig hört att det skulle finnas någon maxlängd, men tänk dig hur en jockey sitter i lopp... anledningen till att de sitter just så är ju egentligen för att göra så lite luftmotstånd som möjligt, alltså kan det vara en fördel (rent längdmässigt) att vara kort. Är man 1,60 är det troligen lättare att krypa ihop och bli liten än om man är 1,90.

Det finns dock en del duktiga jockeys som man nog skulle kunna se som ganska långa, så längden är inte allt...

Precis som vikten inte är allt (framför allt inte när man precis ska börja rida, även om det kanske inte är optimalt att väga 90 kg).
Du börjar ju aldrig rida proffessionellt på en gång, utan först är du amatör, sedan lärling och sedan proffs.
För att få rida amatörlopp måste du ta amatörlicens (googla för kurser/utbildningar för detta ;) )
Om du jämför ridvikterna i ett galoppprogram mellan ett proffslopp och ett amatörlopp ser du ofta ganska stor skillnad, inte sällan går en del med dryga 60 kilo på ryggen...

Så, det är svårt att svara på din fråga med exakta siffror. jag är dock säker på att Camilla Osterman här på Buke kommer svara här i tråden så småningom, och hon brukar kunna uttrycka sig lite mindre svamligt än jag :p
 
Sv: Längd & vikt

Mmm...
En av Skandinaviens bästa jockey's, Jacob Johansen är om jag inte mins fel 1.78 någonting. Men det är förmodligen tuffare att hålla ridvikten när man är längre än när man är kortare. Jacob hör väl till dem som är bland de bäst tränade. Men fysträningen är nog mycket sanningen bakom att han klarar vikten. De flesta andra klarar knappt tidsgänsen för fyskravet... *ler*

Alex McLarens grabb, Julian är 188 cm och var livrädd för hästar som liten. Han började "rida" på allvar först när han var 23. På sitt första amatörlöp i Göteborg härom året blev han trea. Och på sin fjärde start vann han med Go Figure på Täby.

Så det visar väl att det mycket mer handlar om vilja, intresse och bra förutsättningar än att man måste vara under 1.65 lång, väga mindre än 55 kg och ha börjat som lärling när man är 16 för att lyckas inom galoppen...
 
Sv: Längd & vikt

Vad skönt att du skrev just om Julian och Jacob. Jag vågar ju inte uppskatta deras längd eftersom jag är kort. (1,60)
Mimmi Ljungkvist är väl rätt lång också?
 
Sv: Längd & vikt

Vad skönt att du skrev just om Julian och Jacob. Jag vågar ju inte uppskatta deras längd eftersom jag är kort. (1,60)
Mimmi Ljungkvist är väl rätt lång också?

Vet inte hur lång hon är men visst är hon över 1.60. Jag är 1.72 och... *ler*

Jag har träckat för Jacob några gånger liksom Alex och Julian. Alex och jag höll på att tränsa och sadla en lite stökig häst i Göteborg härom året. Det kändes som att det kom in en hockeyspelare i boxen när Julian klev in. Julian var liksom huvudet högre än både Alex och jag. :angel:

Är man lång så kan man ju rida med lite längre läder. Svårare är det nog att kompensera den högre vikten. Men ibland är det bättre med muskler och kondition än dött bly under sadeln...
 
Sv: Längd & vikt

Om du bara skall tränings rida så är längden inget problem. Och inte tävlingsrida heller. Som dom tidigare har skrivit är det vikten det handlar om när man skall rida löp. För att kunna få då många ritter som möjligt när han har sin lärlings lättnad är det en fördel att inte väga mkt mer än 52kg. Amatör löpen är dock mycket högre vikter.
Själv är jag träningsryttare 173cm lång och 60kg. Och jag har jobbar i Sverige, England och nu Australien nu utan några problem :)
 
Sv: Längd & vikt

Minsta vikten i amatörlopp är 60 kg. (Professionella 52).
Jag är 1.97 och höll min vikt på 64 i många herrans år.
Jag red allt och gick snabbjobb. Jag fick vinkla ihop mig ordentligt och hitta min balanspunkt, så jag störde hästarna minst möjligt. Det går att göra.
När vikten så småningom ökade till 67 blev det inte fullt så många snabbjobb, men även i den viktklassen, fick jag rida ett enkelt lopp.
Ja, det var då, det. ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Oerhört viktig fråga 😅 Jag lyckades bli beroende av avsvällande nässpray förra vintern/våren och det tog ganska lång tid innan jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 152
Senast: Sirap
·
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
804
Senast: Mint
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
710
Senast: Piaff
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp