Nässpray igen efter tidigare beroende?

MiniLi

Trådstartare
Oerhört viktig fråga 😅
Jag lyckades bli beroende av avsvällande nässpray förra vintern/våren och det tog ganska lång tid innan jag kunde sluta helt med nässpray. Minns inte exakt när det kan ha varit, kring sommaren kanske?
Är det någon som vet om man liksom har en högre risk för att bli beroende av nässpray på nytt nu eller om det är safe sålänge man håller sig till ett fåtal dagar?

Har lyckats klara mig från förkylningar länge men nu är det på gång och jag vet inte om jag vågar använda nässpray igen eller om jag ska försöka överleva utan:nailbiting:
 
Finns det inte en ny, fungerande, nässpray som INTE är vanebildande? Jag läste om den nyligen. Inget naturmedel eller dylikt. Ska se om jag hittar infot om den.
 
Oerhört viktig fråga 😅
Jag lyckades bli beroende av avsvällande nässpray förra vintern/våren och det tog ganska lång tid innan jag kunde sluta helt med nässpray. Minns inte exakt när det kan ha varit, kring sommaren kanske?
Är det någon som vet om man liksom har en högre risk för att bli beroende av nässpray på nytt nu eller om det är safe sålänge man håller sig till ett fåtal dagar?

Har lyckats klara mig från förkylningar länge men nu är det på gång och jag vet inte om jag vågar använda nässpray igen eller om jag ska försöka överleva utan:nailbiting:
Har du provat olja? Finns ju olja i ”nässprayförpackning”.
 
Jag som också varit fast tidigare använder det bara när jag verkligen behöver det, och då brukar jag ta i bara en näsborre i taget. Precis som när man ska avvänja sig.
 
Ta bara när det är absolut panik? Typ innan läggdags?
Ja jag kommer ju inte använda mer än nödvändigt, men det svarar inte riktigt på frågan. Det var väldigt jobbigt att bli av med beroendet så vill gärna veta om jag har ökad risk nu att trilla dit igen..
Har du provat saltvattensprej?
Ja men jag tycker inte det är särskilt effektivt. Kan inte använda den med hög salthalt, den blir jag av någon anledning jättetäppt av. Den vanliga gör inte någon enorm skillnad..
Finns det inte en ny, fungerande, nässpray som INTE är vanebildande? Jag läste om den nyligen. Inget naturmedel eller dylikt. Ska se om jag hittar infot om den.
Ingen aning, hojta gärna om du kommer på vad den heter.
Har du provat olja? Finns ju olja i ”nässprayförpackning”.
På vilket sätt hjälper det mot nästäppa?
Jag som också varit fast tidigare använder det bara när jag verkligen behöver det, och då brukar jag ta i bara en näsborre i taget. Precis som när man ska avvänja sig.
Mitt problem är nog att jag pga en skada redan är trång i framförallt ena näsgången så minsta lilla svullnad eller snorkråka gör att det blir totalstopp. Men smart att bara ta en näsborre!
 
Oerhört viktig fråga 😅
Jag lyckades bli beroende av avsvällande nässpray förra vintern/våren och det tog ganska lång tid innan jag kunde sluta helt med nässpray. Minns inte exakt när det kan ha varit, kring sommaren kanske?
Är det någon som vet om man liksom har en högre risk för att bli beroende av nässpray på nytt nu eller om det är safe sålänge man håller sig till ett fåtal dagar?

Har lyckats klara mig från förkylningar länge men nu är det på gång och jag vet inte om jag vågar använda nässpray igen eller om jag ska försöka överleva utan:nailbiting:
Har för mig att den ÖNH läkare jag frågade sa att de rekommenderade helt att avstå efter beroende, för att det var lättare att bli beroende igen och att det var svårare att vänja av för varje gång.

Eventuellt att du kan prova en som är helt utan de avsvällande ämnen och bara har steroid som säljs för allergi? De är inte lika effektiva för förkylningstäppa och verkar inte direkt, men kan hjälpa en del om man tar dagligen och är inte vanebildande. Tog sån när jag hade bihåleinflammation som gravid, eftersom man ska undvika de avsvällande då just iom beroenderisken
 
Har för mig att den ÖNH läkare jag frågade sa att de rekommenderade helt att avstå efter beroende, för att det var lättare att bli beroende igen och att det var svårare att vänja av för varje gång.

Eventuellt att du kan prova en som är helt utan de avsvällande ämnen och bara har steroid som säljs för allergi? De är inte lika effektiva för förkylningstäppa och verkar inte direkt, men kan hjälpa en del om man tar dagligen och är inte vanebildande. Tog sån när jag hade bihåleinflammation som gravid, eftersom man ska undvika de avsvällande då just iom beroenderisken
Tack för info!
Ja jag använde kortisonnässpray i en övergångsperiod efter att jag kunnat sluta med avsvällande nässpray. Kanske ska satsa på det igen vid behov!
 
Jag blev beroende av nässpray för några år sedan och efter det använder jag bara nässpray för barn och kortisonspray, och bara till natten så jag kan sova.
Tycker det fungerar bra och jag har inte blivit beroende igen.
 
Jag slår ett rejält slag för nässköljning.
Ffa om man har ont av pollen. Bort med både snor och små killande pollenfrön ur bihålorna :)
 
Jag som varit svårt beroende i många många år lyckades till slut sluta. Sen har jag åkt dit igen ett par gånger och upplever absolut att detr mycket enklare att fastna än vad jag trodde. Den svagaste barnnässprayen är i absolut absolut nödfall för mig men inte ens då vill jag egentligen ta för jag vet var det kommer sluta.

Den här tar jag i första hand om det är kris (men vill egentligen inte eftersom jag är så van vid snabb lindring i och med själva handlingen att ta nässpray, vilket denna ju inte ger riktigt);

https://www.apotekhjartat.se/varumarken/nezefri/

En annan sak som hjälpt mig mycket är att jag lärt mig massera bihålorna under näsan så att det lättar lite.
 
Jag kommer nog bara prova nässpray för barn om jag behöver nässpray igen, och bara i ena näsborren. Blev beroende nu när jag var sjuk i två månader, men tog som tur var bara 2-3 dagar att bli av med det, men vill inte att det ska hända igen. :nailbiting:
 
Oerhört viktig fråga 😅
Jag lyckades bli beroende av avsvällande nässpray förra vintern/våren och det tog ganska lång tid innan jag kunde sluta helt med nässpray. Minns inte exakt när det kan ha varit, kring sommaren kanske?
Är det någon som vet om man liksom har en högre risk för att bli beroende av nässpray på nytt nu eller om det är safe sålänge man håller sig till ett fåtal dagar?

Har lyckats klara mig från förkylningar länge men nu är det på gång och jag vet inte om jag vågar använda nässpray igen eller om jag ska försöka överleva utan:nailbiting:
Huuur blev du av med beroendet? Jag har varit beroende i sjukt många år.
 
Jag blev också av med mitt beroende för ett tag sen, har fastnat då och då igen men tycker det är enklare att vänja sig av med det nu. Jag tar fortfarande nässpray i perioder när jag är förkyld men har nu lyckats sluta när det blir bättre igen. Försöker att undvika den om det inte känns akut nu för tiden.
 
Oerhört viktig fråga 😅
Jag lyckades bli beroende av avsvällande nässpray förra vintern/våren och det tog ganska lång tid innan jag kunde sluta helt med nässpray. Minns inte exakt när det kan ha varit, kring sommaren kanske?
Är det någon som vet om man liksom har en högre risk för att bli beroende av nässpray på nytt nu eller om det är safe sålänge man håller sig till ett fåtal dagar?

Har lyckats klara mig från förkylningar länge men nu är det på gång och jag vet inte om jag vågar använda nässpray igen eller om jag ska försöka överleva utan:nailbiting:
Undvik om du kan. Många år sedan jag var beroende (7+ år) och min näsa beter sig som om den vore beroende efter en spray…

Tar bara när jag absolut är helt täppt, enbart barnnässpray och 1 spray per näsborre och dag (uppdelat en spray på morgon, och andra näsborren på kvällen om det verkligen är tvunget ). Det gör att jag kan andas genom förkylningen - men jag vet också att när förkylningen är över så kommer näsan vara svullen 5-7 dagar till. Och tar man en ny spray så börjar man om från 0 igen…

Så, eftersom det är så kort tid sedan du blev av med beroendet så skulle jag säga låt bli. Hitta nya sätt att andas genom förkylningen. Ingen kommer vara lika effektiv som nässpray - men det räcker faktiskt att det blir liiite bättre för att det ska bli lättare att andas, vilket man får lära om sig till att vara tillräckligt. Du är ju trots alls sjuk 🙂
 
Försök undvika nässpray är mitt råd. Har också varit beroende i flera år. Med hjälp av kortisonnässpray blev jag kvitt det. Har tagit någon enstaka sprayning om det varit tvärstopp i bägge näsborrarna vid en förkyldning. Annars inget…
 
Jag som tycker nässpray är vedervärdigt, tycker faktiskt att sunipret hjälper riktigt bra mot svullna slemhinnor i bihålorna.

Dock ger det inte omedelbar effekt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 291
Senast: Calmiche
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 728
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp