Bukefalos 28 år!

Längtan till Norrland.

Narcissa

Trådstartare
Jag bor och har alltid bott i den sydligaste delen av Skåne. Jag trivs bra här och älskar blandningen mellan öppna vidder och skog. Men jag har i säkert tio år haft en enorm längtan till landskapet i norr. Jag vet inte alls var den kommer från men den finns där, ständigt pockande på uppmärksamhet.

Jag längtar efter orörda vidder, djupa skogar och fjäll. Jag längtar efter att kunna gå och gå utan att möta en människa eller att springa på en större väg. Jag längtar så efter vildmarken och alla dess djur. Att få göra upp eld och grilla korv medan snön faller. Jag längtar efter en enskilt belägen gård.

Finns det någon bot på denna längtan? :D

Tyvärr kan jag inte heller flytta. Bor på hästgård med sambo och massor av djur. Jag skulle antagligen längta fruktansvärt efter min familj och vänner.

Någon som känner likadant?
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jag har viss förståelse för de positiva saker du tar upp, men för mig som urskånska finns det två enorma NEJ med Norrland, som effektivt kväver alla eventuella tankar på att bosätta sig där permanent:

1) Mörkret under halva året skulle driva mig till komplett vansinne eller åtminstone djup depression (jag vet att det sägs att snön gör mörkret annorlunda och kanske något lindrigare, men det räcker inte för mig)
2) De gigantiska avstånden när man någon gång faktiskt vill/behöver ta sig någonstans utanför den egna gården.

Och sedan är det ju kul med snö i lagom mängder cirka en vecka om året, eller längre där det finns längdskidspår, men i övrigt är jag hellre utan sånt helt och hållet. Jag tar skånsk lera sju dagar i veckan om jag måste välja...

Så nej, jag flytt´int´ från mitt älskade Skåne!
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jag har ingen längtan till norrland, men som du bor jag i skåne, men jag har alltid längtat bort härifrån. Jag har sedan jag var riktigt liten sagt att jag skulle flytta härifrån, och förhoppningsvis sker det snart. Jag tror att den enda boten är att faktiskt flytta.

Sommarstuga i norrland kanske vore något att testa?
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jag är född i Dalarna och jag älskar att bo här, mitt hjärta hör hemma här...

MEN min själ bor i Oviksfjällen:



Jag älskar Norrland och fjällen, plus att min bättre hälft bor i Norrland. :)
 
Sv: Längtan till Norrland.

Har också norrlandslängtan! Har iofs bott i Sundsvall, Östersund och Åre. Ångrar så mycket att jag flyttade ned igen. Jag drömmer mig alltid dit. När jag rör mig i naturen där njuter jag. Här nere tänker jag mest "fan vad platt och fult det är" :D Sen älskar jag vintern och skidåkning också så långa vintrar, mörker och kyla avskräcker mig inte.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jag har viss förståelse för de positiva saker du tar upp, men för mig som urskånska finns det två enorma NEJ med Norrland, som effektivt kväver alla eventuella tankar på att bosätta sig där permanent:

1) Mörkret under halva året skulle driva mig till komplett vansinne eller åtminstone djup depression (jag vet att det sägs att snön gör mörkret annorlunda och kanske något lindrigare, men det räcker inte för mig)
2) De gigantiska avstånden när man någon gång faktiskt vill/behöver ta sig någonstans utanför den egna gården.

Och sedan är det ju kul med snö i lagom mängder cirka en vecka om året, eller längre där det finns längdskidspår, men i övrigt är jag hellre utan sånt helt och hållet. Jag tar skånsk lera sju dagar i veckan om jag måste välja...

Så nej, jag flytt´int´ från mitt älskade Skåne!

Vi i Norrland förstår inte hur ni klarar mörkret på SOMMAREN?
Vi har ju ljust nästan hela dygnet, och runt midsommar är det inte ovanligt att man målar huset klockan 23....;)
Det där med den mörka vintern är klart missuppfattad. Visst... Mellan lucia och trettondagen kan det kännas mörkt, men sedan blir dagarna längre och längre, och med vårsol och massor av snö får man en energikick som håller i sig hela året.
Men jag är glad att vi väljer att bo på olika ställen i Sverige, det skulle bli trångt i Norrland om alla kom på hur underbart det är här.;)

* Jenny *
 
Sv: Längtan till Norrland.

Är tillsammans med en norrlänning så jag kommer snart att åka upp och se mig omkring, och det ser verkligen jättefint ut. Jag är även införstådd med att det eventuellt blir aktuellt med en flytt dit i framtiden, men det skrämmer skiten ur mig att den veterinärmedicinska kompetensen är gles och långt borta. Ibland kan man ju läsa på Buke om folk som har 50 mil till närmsta djurklinik (som då har öppet kontorstider) - DET skrämmer mig.

Älskar Skåne, här finns allt. Slätter, hav, skog, åsar. Veterinärer, djurkliniker i överflöd.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jag bodde i Norrland ett par år och jag upplevde det som ljusare än västkusten. Dels är ju sommaren ljus på riktigt men även vintern upplevde jag som ljusare. Vinter i Göteborg är grå och - mörk! Men i Norrland kunde man ge sig ut på en skogstur även efter det att solen gått ner eftersom det ändå fanns tillräckligt med ljus.

Så jag kan sakna Norrland ibland just för ljusets skull. Och förstås för skogarna som aldrig tar slut. Och för tillgången på lingon om hösten.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Har också norrlandslängtan! Har iofs bott i Sundsvall, Östersund och Åre. Ångrar så mycket att jag flyttade ned igen. Jag drömmer mig alltid dit. När jag rör mig i naturen där njuter jag. Här nere tänker jag mest "fan vad platt och fult det är" :D Sen älskar jag vintern och skidåkning också så långa vintrar, mörker och kyla avskräcker mig inte.

Och det kallar jag inte ens för Norrland ;-) Det är ju södra Sverige!
 
Sv: Längtan till Norrland.

Ett tips, ta en vecka uppe i vackra norrland varje vinter och varje sommar. Hyr någon stuga och låt ditt behov av norrland mättas.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jag bodde i Norrland ett par år och jag upplevde det som ljusare än västkusten. Dels är ju sommaren ljus på riktigt men även vintern upplevde jag som ljusare. Vinter i Göteborg är grå och - mörk!

Just så är det. När jag bodde i Småland så sa alltid folk till mig att det var ju bra att det var ljusare på vintern. Men när det bara är jämngrått hela tiden, skymmning även på dagen så upplever jag också att det är ljusare i norra Norrland. i December hade vi 20 minuter! sol. Då är det aldrig ljust.

Tänk även på att Norrland är ett väldigt vitt begrepp - ni pratar om att ni bor i Skåne men längtar till Norrland. Då borde det ju mer korrekt vara att ni bor i Götaland men längtar till Norrland. ;)
 
Sv: Längtan till Norrland.

Du är inte ensam om att längta till norrland :love: Som tur är har vi stuga däruppe som vi åker till varje sommar och påsk. Så det stillar min värsta längtan men jag önskar man kunde vara där mer än vad vi är.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Din bild av norrland är lite romantisk ;)
Det här är en mer sann bild av Norrland
5011799969_0fde8cfbb6.jpg


Fast jag ska väll inte säga så mycket, själv längtar jag till Nordnorge...:D
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jag är född och uppvuxen i norra Västerbotten, men bor i Skåne sedan 10 år tillbaka. Min längtan norrut tar aldrig slut.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jag längtar efter orörda vidder, djupa skogar och fjäll. Jag längtar efter att kunna gå och gå utan att möta en människa eller att springa på en större väg. Jag längtar så efter vildmarken och alla dess djur. Att få göra upp eld och grilla korv medan snön faller. Jag längtar efter en enskilt belägen gård.

Du har inte funderat på att vandra? Vandringssemester?
 
Sv: Längtan till Norrland.

Nu vet jag ju inte vad du menar med norrland;) Norrland för mig är Norrbotten+västerbotten +lappland:p

Ska det vara så ska det vara! Ska det vara vinter ska det vara kallt & snö. Ska det vara sommar ska det vara LÅÅÅÅNGA sommarnätter med midnattssol.

Herregud - jag bor i Ångermanland nu & det är för långt söderut. :meh:JA, jag längtar till mitt norrland.

Å har ni inte varit där uppe? Ta er en tur dit till norrlandsrivieran Pite så vet ni vad jag pratar om! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp