Bukefalos 28 år!

Längtan till Norrland.

Sv: Längtan till Norrland.

Flyttar vi norrut skulle jag vilja ha sommarställe i Ångermanland. Dels för att få lite mer sommar, men det är så fint med alla lupiner och höga kustensträckan!

Eh, är jag i rätt landskap då??
 
Sv: Längtan till Norrland.

Ja. du är i rätt landskap ;) Länet heter västernorrland.

*kl

Jag kommer från norrbotten, har bott i mälardalen sedan 2007. Jag slutar aldrig längta hem, och jag sitter bara och väntar på att det ska dyka upp ett jobb i mina hemtrakter så att jag äntligen kan flytta.
Den längtan jag har till "mitt" landskap samt att ha närhet till släkt, familj och vänner... den är enorm. Den är starkare än allt annat, tom kärleken. Jag skulle aldrig kunna bo kvar här för min pojkvän om jag tvingades välja.

Ang vart norrland börjar så för mig är det i västernorrland. Jag får "hemmakänslan" först när jag har kommit mig upp dit på vägen hem :o
 
Sv: Längtan till Norrland.

Men jag är glad att vi väljer att bo på olika ställen i Sverige, det skulle bli trångt i Norrland om alla kom på hur underbart det är här.;)

Jag brukar säga något liknande. "Jag älskar storstäder och södra Sverige eftersom de innebär att jag får ha 'mitt land' ifred" :p:o
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jag älskar norrland, tror inte att jag någonsin kommer att flytta härifrån. Tänk att kunna sitta ute vid midnatt och blicka ut över havet i det fantastiska nattljuset.
6198_10151508170793030_1677810936_n.jpg
 
Sv: Längtan till Norrland.

1) Mörkret under halva året skulle driva mig till komplett vansinne eller åtminstone djup depression (jag vet att det sägs att snön gör mörkret annorlunda och kanske något lindrigare, men det räcker inte för mig!

Detta kan omöjligt komma från någon som faktiskt tillbringat en vinter i Norrland för vintern här är bra mycket ljusare än i södra Sverige även om vi har mindre sol-ljus så gör all snö (speciellet då med mån -ljus) att det är ordentligt ljust . Som mörkast är väl oktober-november men två av tolv månader borde man ju överleva när man som plåster på såren får sol dygnet runt juni-juli
:)

Till TS håller jag med om dem som tipsar om sommarstuga eller liknande så du får njuta någon vecka per år iaf
 
Sv: Längtan till Norrland.

Och jag är en utflyttade Skåning och bor just med Oviksfjällen som vy på egen gård med familj och vuxna barn.
Jag har stuga i Arådalen (I Oviksfjällen) och kommer aldrig att flytta till Skåne igen.
Visserligen längtar jag ibland hem till bokskogen och den familj jag har där, men Norrland för mig är mer hemma efter 30 år här.

Jag skulle avsky att inte kunna se Oviksfjällen varje morgon när jag dricker mitt kaffe :crazy:
 
Sv: Längtan till Norrland.

Instämmer att mörkret inte heller stör mig så mycket, snön ljusar upp så mycket.
Däremot har jag problem med att det är ljust på natten, rullgardinen åker ner och då svär gubben förstås, han vill ju ha ljust :)
 
Sv: Längtan till Norrland.

För fyra år sedan fick jag jobb i Östersund. Hade besökt staden ett par gånger tidigare och tyckte den var vacker och att det verkade trevligt. Jag kände en del trevliga hundmänniskor i trakten och var lite trött på Uppsala så jag tackade jag och flyttade dit. Det förändrade helt min inställning till livet.

Fyra månader senare var jag hemma igen. Fast besluten att aldrig mer sätta min fot norr om Gävle (det har hittills hänt vid två tillfällen). Jag fullständigt avskydde att bo i Östersund. Aldrig har jag känt mig så totalt udda, totalt utanför hur man "ska" vara. Man ska gilla natur. Man ska gilla vinter. Man ska gilla ensamhet. Man ska gilla travet. Man ska gilla att vandra. Och så vidare (självklart gäller denna generalisering inte alla, den beskriver hur jag kände). Jag insåg att jag faktiskt hatar natur, att jag är en stadsmänniska.

Jag kommer aldrig mer att vilja bo på landet. Om någon föreslår att man skall åka någonstans för att det är så vacker natur så är det mer eller mindre avskräckande på mig. Nu för tiden, när jag funderar vart jag skulle ta vägen om jag fick för mig att lämna Uppsala är det Stockholm som kommer upp som första tanke. Eller New York.

Så kan det gå. :D
 
Sv: Längtan till Norrland.

kl

Jag flyttade till norrland från alingsåsområdet och har inte ångrat mig en sekund :)
Det är otroligt vackert där jag bor.

Ridvägarna tar aldrig slut och går över berg, dalar och skogar.

536645_10152152575050001_373192795_n.jpg


Jag tycker också att all snö ljusar upp faktiskt :)
Jag älskar den riktiga vintern här uppe. Inte massa blask.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Då har du i alla fall fått reda på hur du tycker. Det är inte alla som vet det.

Då inte helt säkert att du skulle ha fått den känslan någon annanstans i norrland - norrland är stort....
I tex en norrländsk kuststad kan du ha fått ett helt annat intryck.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jag förstår dig.
Norrland = mäktig natur. Själsligt och så underbart oförstört.

Jag skulle behöva en stuga i Norrland för rekreation 2 veckor per år samt en bungalow i Thailand för rekreation 6 månader per år.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Då inte helt säkert att du skulle ha fått den känslan någon annanstans i norrland - norrland är stort....
I tex en norrländsk kuststad kan du ha fått ett helt annat intryck.

Jag fick ganska exakt samma känsla då jag under ett år bodde en bit väster om Sundsvall.

Sedan dess, när någon visar mig en vacker vy och är stolt och lycklig över att ha den utsikten från sitt fönster, känner jag en omedelbar inre tomhet. Frånvaron av människor, skrämmer mig nästan.

Jag upplevde min norrländska vinter som väldigt mörk, och så all jäkla snö som omöjliggjorde all vettig utevistelse. Just det året låg snön från 10/10 till 25/5. Och sen var jag i fjällen under augusti, och då snöade det så klart till och från. I praktiken 8 månader med snö av 12 möjliga.

Men jag vet ju att många gillar det, det där handlar bara om mig.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jag tycker mörkret här nere redan vid midsommar är deprimerande, midsommarnatten i Sthlmsområdet är mörkare än en augustinatt i norr, det gör fysiskt ont i hjärtetrakten att se eländet. :yuck:

För att inte tala om hur hemskt mörkt det är under vinterhalvåret när det är blött, grått och lerigt, allt ljus från lyktorna drunknar i sörjan, i norr är det rent, vitt och ljust. :love:

Trots avsaknaden av ljuset här nere i becksvarta söder så tycker jag om den långa sommaren, men jag kan sakna att det är riktig vinter när det är vinter. Jag var väl en av få som verklgien stormtrivdes när snön lade sig i november och låg in i mars för två vintrar sedan, med som vanligt snökaos i Sthlm och stillastående lokaltrafik. :D
 
Sv: Längtan till Norrland.

Nu vet jag ju inte vad du menar med norrland;) Norrland för mig är Norrbotten+västerbotten +lappland:p

WORD :bow: Det är äkta Norrland! :p

Jag bor numer i Torsby pga jobb men jag längtar verkligen tillbaka hem. Mörkret på vintrarna tycker jag är drygt men det är överkomligt.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Hav och de ljusa sommarnätterna är något jag absolut inte kan avstå, jag älskar verkligen Norrland!:love: Det enda jag kan sakna är att jag önskar att våren var längre (men i såfall hade jag ju missat vårvintern som är en favorit bland årstiderna). Här blir det ju sommar pang bom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp