Bukefalos 28 år!

Längtan till Norrland.

Sv: Längtan till Norrland.

Jag bor vidunderligt fint, i ett nästan arkadiskt landskap där hav och land möts i allra sydligaste Skåne, trots det längtar och drömmer jag mig också norrut - till vildmarken och äventyret.
 
Sv: Längtan till Norrland.

kl
Bara fortsätter lite med bilderna som ramlar in.
Detta är från södra Norrland dvs Jämtland mot Västernorrland/Ångermanland
969905_10151434419592544_1548513951_n.jpg

21119_10151383175867544_2000605766_n.jpg
 
Sv: Längtan till Norrland.

kl

Det enda jag verkligen saknar sen tiden i götaland ;) är våren med allt som blommar. Här (Norrbottens kustland) försvinner snön efter påsk och sen när första värmen kommer så smäller det till och blir grönt och det var den våren.
Däremot har vi ju den underbara vårvintern med allt den bär med sig.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jättefint :love:

Men bara så du vet så är det inte RIKTIGA Norrland och då är det icke välkommet i tråden (tydligen...).
 
Sv: Längtan till Norrland.

Intressant, jag diskvalificerar allt som inte är fjällregionen. Kust finns ju liksom överallt. Inte Norrland på riktigt!
 
Sv: Längtan till Norrland.

Å jag ska odla lite majs i Uppsala! Det märks att du aldrig tagit dig längre än låtsas Norrland :-P

Nä jag har ju aldrig varit längre norrut än Åre/Östersund... suck. Jag skrev att det är där jag bott.

Jag fattar inte varför vissa "riktiga norrlänningar" ska tala om att det minsann inte är riktiga Norrland så fort man talar om att man gillar södra/mellersta Norrland. Det är liksom en viss skillnad på naturen i Mälardalen jämfört med Jämtland.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Riktiga norrland skulle jag inte vilja säga men tycker att det är inte rätt att dra en tredjedel av Sverige över samma kam. Jag menar bara att på samma sätt som ts beskriver att hon bor i Skåne och inte i Götaland så bor jag i Norrbotten och inte i norrland.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Fast tråden handlar ju om Norrland. Vad som räknas som Norrland är det inte jag som bestämt. Visst är det en viss skillnad på Jämtland och Norrbotten, men jag älskar typ allt norr om Dalarna. Fattar inte tramset med att folk ska börja "hör att du aldrig varit i riktiga Norrland höhö" bara för att man råkar gilla Jämtland liksom. Det är rätt tröttsamt.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Och riktiga Norrland är ett uttryck jag inte använder. Jag försöker undvika att tala om norrland som en helhet då det är så stort och skiljer sig så otroligt mycket beroende på vilken del man menar.
 
Sv: Längtan till Norrland.

*kl

Norrland är hela Norrland, såklart. Men hemmakänslan får jag inte ordentligt förrän jag passerat Härnösand/Ö-vik längs E4 på väg upp, då har jag drygt 40 mil kvar.

Jag tycker om hela Norrland, bodde ett tag i Hälsingland och det var underbart vackert. Likaså Östersund med omnejd, gillar närheten mellan stad och fjäll. Hade jag haft mer anknytning dit hade jag gärna bott där, men jag har numera ingen bekant bosatt därikring. I Ö-vik har jag en väninna och jag tycker verkligen om att vara där.

Jag bor i Mälardalen nu, och jag tycker att det har sin charm också. Men jag får aldrig den där uppfyllda känslan i kroppen av att se ut över landskapet, som jag får av skogar, älvar, tallhedar och framförallt tystnaden...
 
Sv: Längtan till Norrland.

Norrland har väl, precis som allt, sina för och nackdelar.
Själv bor jag en rätt bra bit norr om Umeå.
Som många andra sagt så är det inte så fasligt mörkt under vintern som folk brukar tro. Det värsta med vintern är väl inte att den är mörk, snarare att den blir lång! Nästan halva året är vinter. (Sen så kan man ju diskutera länge vad vår är för något, för mig är det när man kan se lite gräs hehe)
Men frukta icke!
Den mycket ljusa och behagliga sommaren väger upp, absolut :)

Att det är glest har ju både för och nackdelar.

Eftersom att Norrland är enormt så beror ju mycket också på VAR i Norrland man beger sig. Om jag själv skulle välja en plats i Norrland att bo på så skulle jag, som ett par andra här, dra mig mot Jämtland och oviksfjällen. OFANTLIGT vackert och bara... Ljuvligt :)

Oh well... Jag tycker att du ska fundera på att skaffa dig en stuga någonstans :)
(Familjen har en stuga långt uppe i fjällen där telefoner och datorer bara är att glömma! Jätteskönt att åka upp en vecka då och då och glömma precis alla bekymmer)
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jättefint :love:

Men bara så du vet så är det inte RIKTIGA Norrland och då är det icke välkommet i tråden (tydligen...).

jo jag har ju som förstått de ja också :banghead:

Jag anser mig då vara stolt norrlänning med bred norrländsk dialekt (Åre-borna tror att jag måste vara väldigt långt norrifrån pga hur jag talar men ja är bara född väldigt långt ut i skogen där dialekten lever kvar mer än i tex östersund).

Norrland är hela Norrland(PUNKT!) men det finns ju anledningar till att man talar om södra,mellersta och norra Norrland då Norrland enligt kartan täcker mer än halva Sverige. Tråkigt att det finns Norrlänningar som talar om vad som är riktiga Norrland när Norrland oftast benämns i meningar med den döende delen av Sverige. Ska vi överleva måste vi alla hålla ihop inte diskutera vad som är riktiga Norrland!
 
Sv: Längtan till Norrland.

Håller med dig!
Norrland är Norrland.
Finns inget riktigt eller icke-riktigt Norrland, även fast det såklart finns platser som råkar vara sydligare än andra. Ligger det inom Norrlands jävla gränser så ska väl det vara nog? :)
 
Sv: Längtan till Norrland.

Älskar Norrland, har släkt i Vindeln (Västerbotten) och har fjällvandrat både i Sarek,Padjelanta,Stora Sjöfallet och lite andra stället.
Funderar på att aktivt börja vandra igen, så att jag kan få min dos av norrland igen.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jag fattar inte varför vissa "riktiga norrlänningar" ska tala om att det minsann inte är riktiga Norrland så fort man talar om att man gillar södra/mellersta Norrland
Reagerar ofta på samma sak och fattar inte attityden vissa har när man läser såna här trådar! Herregud, det ska ju vara vi nollåttor som är dryga, inte norrlänningarna ;)
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jag bor i Österrike men kommer från Norrbotten. Speciellt nu under sommaren längtar jag hem extra mycket till norr, till jusa, svala sommarnätter. Och att höra norrbottniska. Lyckan är lika stor varje gång jag sitter vid gaten för flyget till Luleå på Arlanda och hör folk prata :love:
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jag bor i Österrike men kommer från Norrbotten. Speciellt nu under sommaren längtar jag hem extra mycket till norr, till jusa, svala sommarnätter. Och att höra norrbottniska. Lyckan är lika stor varje gång jag sitter vid gaten för flyget till Luleå på Arlanda och hör folk prata :love:
Jag tankte pa det senaste gangen jag akte upp, horde folk prata med dialekt vid gaten och det kandes liksom sa roingivande.

Och ja, norrlandska sommarnatter ar underbara.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Kl

Den här förklaringen med att det är ljusare i norr än i söder pga snön har jag aldrig begripit mig på. Det är ju inte att man inte ser vart man går som är problemet, för det är ju klart att snön lyser upp. Nej det är ju bristen på sol och bristen på dagsljus som är så fruktansvärd. Illa nog i södra Sverige.

Jag gillar naturen i "Norrland" (eller ja min del av Norrland) och jag älskar att vara här, men aldrig att jag skulle stå ut med att bo här på riktigt. Men det är väl tur att man är olika! (Även om det hade varit bra med fler som gillade Norrland så befolkningstrenden vänder, men men :p)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Forl kostnad?
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp