Längtar efter barn men får inte skaffa

violin

Trådstartare
Jag är 33 år, har en jättefin pojkvän sedan 9 månader och en stabil livssituation i övrigt. Jag har en stark barnlängtan och trots den korta relationen hade jag gärna skaffat barn redan nu. Dessvärre står jag på en medicinsk behandling som är fosterskadande och som kommer att fortgå i 1,5 år till. Jag skriver väl här mest för att höra om någon har liknande erfarenhet. Min största rädsla är förstås att min fertilitet sjunker påtagligt innan jag ens kan börja försöka skaffa barn. Någon här som har fått sitt första barn vid 35+?
 
Jag är 33 år, har en jättefin pojkvän sedan 9 månader och en stabil livssituation i övrigt. Jag har en stark barnlängtan och trots den korta relationen hade jag gärna skaffat barn redan nu. Dessvärre står jag på en medicinsk behandling som är fosterskadande och som kommer att fortgå i 1,5 år till. Jag skriver väl här mest för att höra om någon har liknande erfarenhet. Min största rädsla är förstås att min fertilitet sjunker påtagligt innan jag ens kan börja försöka skaffa barn. Någon här som har fått sitt första barn vid 35+?
Har du möjlighet att frysa ägg?
 
Jag har två kvinnliga, relativt närstående familjemedlemmar/släktingar som fick sitt första barn vid 36 respektive 38.
 
Jag är 33 år, har en jättefin pojkvän sedan 9 månader och en stabil livssituation i övrigt. Jag har en stark barnlängtan och trots den korta relationen hade jag gärna skaffat barn redan nu. Dessvärre står jag på en medicinsk behandling som är fosterskadande och som kommer att fortgå i 1,5 år till. Jag skriver väl här mest för att höra om någon har liknande erfarenhet. Min största rädsla är förstås att min fertilitet sjunker påtagligt innan jag ens kan börja försöka skaffa barn. Någon här som har fått sitt första barn vid 35+?
Ja och det gick bra :)
(35 var jag)
(gick snabbt, men det kan ju variera. Ett tidigt missfall men det är ju ganska vanligt. Sedan gick snabbt igen.)
 
Jag är 33 år, har en jättefin pojkvän sedan 9 månader och en stabil livssituation i övrigt. Jag har en stark barnlängtan och trots den korta relationen hade jag gärna skaffat barn redan nu. Dessvärre står jag på en medicinsk behandling som är fosterskadande och som kommer att fortgå i 1,5 år till. Jag skriver väl här mest för att höra om någon har liknande erfarenhet. Min största rädsla är förstås att min fertilitet sjunker påtagligt innan jag ens kan börja försöka skaffa barn. Någon här som har fått sitt första barn vid 35+?
Jag var 37 när jag fick första och enda barnet. Förutom att jag mådde illa varenda dag under hela graviditeten så gick allt jättebra; blev gravid snabbt, hade inte foglossningar eller andra krämpor och hade världens enklaste förlossning (hade lätt kunnat sitta upp och rida ett par timmar efter förlossningen :D).
 
Jag är 33 år, har en jättefin pojkvän sedan 9 månader och en stabil livssituation i övrigt. Jag har en stark barnlängtan och trots den korta relationen hade jag gärna skaffat barn redan nu. Dessvärre står jag på en medicinsk behandling som är fosterskadande och som kommer att fortgå i 1,5 år till. Jag skriver väl här mest för att höra om någon har liknande erfarenhet. Min största rädsla är förstås att min fertilitet sjunker påtagligt innan jag ens kan börja försöka skaffa barn. Någon här som har fått sitt första barn vid 35+?
Jag skulle i ditt fall kolla med vården om du kan få hjälp tex att undersöka möjlighten att frysa ner ägg samt att undersöka hur din fertilitet ser ut.
Vissa kan få barn efter 35+ medan andra tyvärr inte kan utan har fått nedsatt fertilitet långt tidigare eller medfött. Det är ju väldigt orättvist det där.
Så om jag var du hade jag kollat upp det. :heart
 
Jag var yngre (31) när jag fick första,
Men åt dessförinnan cellhämmande medicin och fick absolut inte bli gravid(dvs det var en fosterskadande medicin det också) efter avslutad medicinering fick jag vänta några månader innan medicinen verkligen gått ur kroppen också.

Känner också flera som fått barn i 35årsåldern, det har gått finfint ❤️
 
Jag skulle i ditt fall kolla med vården om du kan få hjälp tex att undersöka möjlighten att frysa ner ägg samt att undersöka hur din fertilitet ser ut.
Vissa kan få barn efter 35+ medan andra tyvärr inte kan utan har fått nedsatt fertilitet långt tidigare eller medfött. Det är ju väldigt orättvist det där.
Så om jag var du hade jag kollat upp det. :heart
Just så jag med tänker; kolla hur fertiliteten ser ut; är den upp i "högre" ålder tidigare i släkten brukar det generellt vara så och då hade inte jag oroat mig men är den lägre hade jag kollat möjligheterna till att frysa ägg.
 
Jag är 33 år, har en jättefin pojkvän sedan 9 månader och en stabil livssituation i övrigt. Jag har en stark barnlängtan och trots den korta relationen hade jag gärna skaffat barn redan nu. Dessvärre står jag på en medicinsk behandling som är fosterskadande och som kommer att fortgå i 1,5 år till. Jag skriver väl här mest för att höra om någon har liknande erfarenhet. Min största rädsla är förstås att min fertilitet sjunker påtagligt innan jag ens kan börja försöka skaffa barn. Någon här som har fått sitt första barn vid 35+?
Jag har fått mina barn vid 36, 38 och 40. Har inte haft några större problem någon av graviditeterna.
 
Jag är 33 år, har en jättefin pojkvän sedan 9 månader och en stabil livssituation i övrigt. Jag har en stark barnlängtan och trots den korta relationen hade jag gärna skaffat barn redan nu. Dessvärre står jag på en medicinsk behandling som är fosterskadande och som kommer att fortgå i 1,5 år till. Jag skriver väl här mest för att höra om någon har liknande erfarenhet. Min största rädsla är förstås att min fertilitet sjunker påtagligt innan jag ens kan börja försöka skaffa barn. Någon här som har fått sitt första barn vid 35+?
Jag var 35 när jag fick vårt första barn, tyvärr föddes hon stilla i v41 till familjens stora sorg. Men 1år senare föddes lillebror, då var jag 36 när jag var 37,5 föddes nästa lillebror.
Hade det inte varit för att vi inte har någon större möjlighet till avlastning/hjälp med barnpassning då och då så hade vi nog absolut övervägt 1liten till trots att jag nu är 41.
Jag har haft otroligt lätt att bli gravid. Efter att vår dotter föddes blev jag gravid efter 3mån, när vi blev med lillebror två hann vi knappt säga att vi skulle försöka förrän jag va gravid igen.
 
Angående frysa ägg så vet jag inte hur det fungerar när TS äter sån stark medicin att den är fosterskadande, men det kanske man kan?
det brukar vara påverkan vid celldelningen som räknas som fosterskadande
äggen är ju redan klara, om jag inte missminner mig så har man alla sina ägganlag redan i ung ålder. (hur det nu funkar, har inte orkat läsa in mig på det...)
 
det brukar vara påverkan vid celldelningen som räknas som fosterskadande
äggen är ju redan klara, om jag inte missminner mig så har man alla sina ägganlag redan i ung ålder. (hur det nu funkar, har inte orkat läsa in mig på det...)
Jag har förstått att ägganlagen bildas redan under fosterstadiet.

Så om min dotter får biologiska barn så kommer de från ett ägg vars anlag har funnits i min kropp. Det är lite häftigt att tänka på.
 
Ja, jag fick mitt första (och troligtvis enda) barn när jag var lite drygt 39. Blev gravid på första ”försöket”, som inte var ett medvetet försök (första oskyddade vid ägglossning ska sägas).
 
Jag blev gravid vid 34, plockat ut spiralen direkt innan och fått besked om att det var väldigt osannolikt att jag skulle bli gravid på något halvår.

Jag tänker att man ska upp i 40 + innan fertiliteten sjunker påtagligt? Men också då är det ju vanligt att folk blir gravida. Jag känner till flera. Syrran var 40 när hon blev gravid med senaste, gick hur fint som helst trots att första barnet är resultatet av mycket hjälp från sjukvården (annan pappa till 2:an). Äldst födde när hon var 47 (oplanerat gravid). Mormors mamma ska också ha varit i den åldern när hon fick sitt sista.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för det anonyma nicket igen. OBS för långt och utlämnande inlägg. Jag vet inte heller om tråden ska ligga på förälder, men om så är...
Svar
11
· Visningar
2 021
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Känner mig så otroligt förvirrad och ensam just nu, och funderar på om det alltid kommer vara så här eller finner man ro någon gång i...
Svar
6
· Visningar
1 501
Senast: Borttaget konto
·
K
  • Låst
Övr. Barn Oj tänk att jag vågar mig in i detta forum! Jo så här är det. Jag om min man (gifte oss i maj :love: ) - firar 5 år på torsdag...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 382
Senast: Cillavan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?
  • Vad är detta?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp