Bukefalos 28 år!

Lär man inte ut eftergift på ridskolor numera?

(Min förra tråd blev borttagen, jag visste inte att man inte fick fråga explicit efter ridskolor. Jag håller frågan mer allmän.)

Jag har ridit på massa olika ställen, haft medryttarhästar och egen häst, men nu när jag vill testa ridskola igen så verkar det som mkt har ändrats. Är det så?

1. Lär man inte längre ut om eftergiftens betydelse för bärighet och samling? Jag får höra att jag ska sitta och hålla i hästens mun hela tiden och att tygeln aldrig får "glappa". Jag lättar av i tygeln ibland för att testa om hästen är bärig, samt mjuknar när den gör rätt, och gör den fel sen så får man helt enkelt ta en ny förhållning. Detta får jag inte göra för ridläraren.

2. Det verkar också som att man inte lär ut skalan med förstärkta hjälper, utan att alla sitter och rider med samma styrka på hjälper hela tiden? Jag börjar alltid med det minsta möjliga (vikt, muskelspänning) och om det inte fungerar så ökar jag ett snäpp (krama i tygeln, trycka med skänkeln) men fungerar inte det heller så ökar jag mer, i tygeln först genom tygeltag och sedan genom ett snabbt ryck uppåt om inget annat har fungerat, och ett tryck med sporre samt lägga till spö om inget annat ger reaktion. Och så beröm när hästen gör rätt. Sen börja om med lättaste hjälperna igen. Så fort jag använder nåt annat än medelhårda hjälper får jag kritik för att jag gör för lite eller för mkt.

Är dessa enkla principer borta från ridskolorna numera?

På vissa verkar det vara så. Har varit med min kusins dotter på ridskola ett antal ggr och har fått höra dom mest dumma kommentarerna.
"Piska hårdare!"
"Håll fast ordentligt i tygeln"
"Skänkla på hårdare" och det värsta
"Hästar är dumma, dom fattar inget"
Detta till barn i åldern 7-10!!
 
Fast nja... Nu drar du alla ridskolor över en kam. Vad då kvar blir de tåliga och vad får de utstå? Hur tror du att ridskoleelever rider egentligen? Vad har du jobbat med på de tio ridskolor i landet du varit på? Varför har du jobbat på så många? Många ridskolor har flertalet känsliga hästar som är väldigt ridbara.

För att en ridskola ska få sina skyltar från ridsportförbundet som kvalitetssäkrar ridskolan krävs en hel del. Bland annat ska en viss % av ridlärarna vara minst SRL II. Och för att bli SRL krävs ett godkänt yrkesprov där en massa delar testas.

Precis som du hävdar att det inte är en fördel att vara ridskolehäst avseende utrustning hävdar jag det motsatta. Tror du inte att ridskolorna vill ha hållbara hästar som gillar sitt jobb? På en ridskola finns det många kunniga människor till skillnad från många privtryttare som sätter på starka bett och flertalet tyglar och flyger omkring på hoppbanorna.

Jag undrar verkligen vilka ridskolor du har varit på med dina dåliga intryck.

Jag tror givetvis inte att ridskoleryttare plågar hästar. Men det här beteendet som vi har skrivit om i tråden, att hästarna "sorterar" och stänger av, det beror ju just på att de rids på ett otillfredsställande sätt. Otydligt och ur balans, därför väljer de att inte lyssna för mycket. Både hoppning och dressyr ur form och med en ryttare utan rätt balans är tufft att utsätta en häst för flera dagar i veckan. Helt oberoende av hur bra de rids är det heller inte ett naturligt val för hästen att ha så många ryttare och sociala kontakter.

De flesta ridskolor jag varit på har varit "bra" sådana. Kvalitetshästar som fått god skötsel efter förhållandena. Jag är uppvuxen i Stockholms norra förorter (fina ridskolor i Täby, Djursholm och Vallentuna) jobbade som yngre med hästar uppe i Hälsningland och bor sedan ganska många år i Skåne. Har varit på ett antal ridskolor här nere då jag gick naturbruksgymnasium och även jobbat med människor på ett sådant sätt att vi varit viss tid på olika ridskolor. Varför undrade du om antalet egentligen? Nuförtiden jobbar jag inte med hästar alls. Har bara min islandsprinsessa som nöje.
 
På vissa verkar det vara så. Har varit med min kusins dotter på ridskola ett antal ggr och har fått höra dom mest dumma kommentarerna.
"Piska hårdare!"
"Håll fast ordentligt i tygeln"
"Skänkla på hårdare" och det värsta
"Hästar är dumma, dom fattar inget"
Detta till barn i åldern 7-10!!

Eller hur, jag tycker det lär ut en allmän taskig syn på de som inte har ett språk. Dålig attityd mot djur ---> dålig attityd mot alla som är i beroendeställning till en själv, och en acceptans av att någon en är beroende gör så mot en själv. Ingen bra lektion i mitt tycke.

Bättre med kärlek och respekt åt alla håll :heart.
 
Fast alltså nä, om man måste ha handskar för att man får blåsor i händerna annars så håller man alldelens för hårt i tyglarna.

Det kanske beror på hur man är lärd? Och hur varmt ridhus man rider i och hur lätt man har att få blåsor. Jag rider aldrig utan handskar, är inte värt blåsrisken att rida utan.
 
På vissa verkar det vara så. Har varit med min kusins dotter på ridskola ett antal ggr och har fått höra dom mest dumma kommentarerna.
"Piska hårdare!"
"Håll fast ordentligt i tygeln"
"Skänkla på hårdare" och det värsta
"Hästar är dumma, dom fattar inget"
Detta till barn i åldern 7-10!!


Klaga till ridskolechefen - så ska det inte gå till på en seriös ridskola godkänd av ridsportförbundet. :mad: Filma och klaga, får du ingen respons så hoppas jag du kan övertala kusinen att låta dottern byta klubb.

Blir så upprörd när jag hör att yrkesmänniskor har den tonen emot lektionshästarna! :rage:
 
Det kanske beror på hur man är lärd? Och hur varmt ridhus man rider i och hur lätt man har att få blåsor. Jag rider aldrig utan handskar, är inte värt blåsrisken att rida utan.

Fast du kan omöjligt få blåsor i händerna när du bara har tyglarnas egen vikt i dom, och endast använder dem som signalgivare, inte med tryck.

Mvh lätt-för-att-få-blåsor-på-ridskolan
 
Jag måste säga att ju mer du skriver om dina eftergifter desto märkligare låter det för mig... Om hästen slår sig fri när hjälperna lättar har ni missförstått varandra.

Ridning handlar om tajming på tiondels sekund, man kan liksom inte ha en generell skala från 1-10 på hur mycket man tar i och så skifta statiskt inom denna skala beroende på hur hästen reagerar på det du kallar en eftergift. Man måste hela tiden rida i samspel och balans där hjälperna varierar beroende på hästens svar. Jag förstår inte riktigt heller målet att hästen ska gå "av sig själv". Även när man nått lösgjordhet är ridningen ett samspel där ryttaren inverkar och jobbar och jag tror inte att särskilt många ridskolehästar kan gå "av sig själv" i en korrekt form, det låter mer som något man kan glida fram en stund på om man lånar någon fin häst som är riktigt välriden och stark.

Det är just åsikter som dessa som jag inte riktigt kan förstå att man kan ha om man jobbar med att lära ut ridning. Jag ska förklara vad jag menar. Men först, för att undvika missförstånd, när jag ger en eftergift och mjuknar slår sig inte hästen fri. Det kan komma först senare, kanske för att den inte är tillräckligt stark etc.

Ok. Om hästen ger efter och blir följsam, bär sig själv, gör det den ska, så ger vi hästen eftergift genom att mjukna. Så långt alla överens. Det är efter detta som jag tycker många återgår till relativt hårda tygeltag och skänkeltryck, bara för att det var så de red innan. Jag återgår till de lättast möjliga hjälperna, vikt osv, även om jag misstänker att detta är för lite för hästen i längden. Hästen måste få välja själv om den vill lyda de lätta hjälperna. Det går bra kanske 10 sekunder, innan jag får öka hjälperna igen pga att hästen blir för stark och lägger sig på, på de flesta ridskolehästar i början av lektionen. Men i slutet av lektionen kan jag rida runt i flera minuter på denna superlätta kontakt och hästen har börjat lyssna mer på små hjälper. Och jag vet hur bra det kan bli efter några månader, från egen häst samt medryttarhästar, man får en sjukt känslig häst som lyssnar på ryttaren.

Att inte efter en eftergift börja använda de minsta hjälperna anser jag vara ett generalfel i ridning som gör att det blir väldigt svårt när du ska börja med riktig samling senare. Det blir en återvändsgränd och man får lära om.
 
Fast du kan omöjligt få blåsor i händerna när du bara har tyglarnas egen vikt i dom, och endast använder dem som signalgivare, inte med tryck.

Mvh lätt-för-att-få-blåsor-på-ridskolan

Nej, men jag rider inte så, varken privat eller på ridskolan. Jag vill ha lite stöd/tryck i tygeln. Sen finns det ju hästar som inte riktigt vill gå fram till bettet, då behövs inga handskar, men det är inte där jag vill ha hästen.
 
@Bambi m.fl. som inte förstod vad jag menade förut

Inget svar på mitt senaste inlägg? Håller ni med eller låter det fortfarande konstigt det jag säger?
 
Det är just åsikter som dessa som jag inte riktigt kan förstå att man kan ha om man jobbar med att lära ut ridning. Jag ska förklara vad jag menar. Men först, för att undvika missförstånd, när jag ger en eftergift och mjuknar slår sig inte hästen fri. Det kan komma först senare, kanske för att den inte är tillräckligt stark etc.

Ok. Om hästen ger efter och blir följsam, bär sig själv, gör det den ska, så ger vi hästen eftergift genom att mjukna. Så långt alla överens. Det är efter detta som jag tycker många återgår till relativt hårda tygeltag och skänkeltryck, bara för att det var så de red innan. Jag återgår till de lättast möjliga hjälperna, vikt osv, även om jag misstänker att detta är för lite för hästen i längden. Hästen måste få välja själv om den vill lyda de lätta hjälperna. Det går bra kanske 10 sekunder, innan jag får öka hjälperna igen pga att hästen blir för stark och lägger sig på, på de flesta ridskolehästar i början av lektionen. Men i slutet av lektionen kan jag rida runt i flera minuter på denna superlätta kontakt och hästen har börjat lyssna mer på små hjälper. Och jag vet hur bra det kan bli efter några månader, från egen häst samt medryttarhästar, man får en sjukt känslig häst som lyssnar på ryttaren.

Att inte efter en eftergift börja använda de minsta hjälperna anser jag vara ett generalfel i ridning som gör att det blir väldigt svårt när du ska börja med riktig samling senare. Det blir en återvändsgränd och man får lära om.

Okej. Om jag har fattat rätt nu då, så pratar du inte om en specifik eftergift utan mer att rida för lätta hjälper när hästen gör rätt?

För mig är det en självklarhet att hela tiden rida för så lätta hjälper som möjligt. Jag förstår fortfarande inte din tanke om att komma till en "punkt" där man lättar på hjälperna. Jag ser heller inte logiken i att hästen skulle slå sig fri för att hjälperna är för "lätta", då tror jag det finns fler problem.
 
Nej, men jag rider inte så, varken privat eller på ridskolan. Jag vill ha lite stöd/tryck i tygeln. Sen finns det ju hästar som inte riktigt vill gå fram till bettet, då behövs inga handskar, men det är inte där jag vill ha hästen.

Det är det jag menar. Men det finns andra discipliner där du jobbar med signal istället för tryck, och det kan passa den som inte uppskattar att det faktum att man måste ha handskar för att inte få blåsor när man håller i något så känsligt som en hästmun.
 
För mig är det en självklarhet att hela tiden rida för så lätta hjälper som möjligt. Jag förstår fortfarande inte din tanke om att komma till en "punkt" där man lättar på hjälperna.

Jag tror att jag förstår precis vad ts menar. Sitter man på en ridskolehäst som är van vid att sålla bort merparten av "hjälperna" (eftersom de väldigt ofta ändå inte är några hjälper dom får utan bara okontrollerade rörelser från ovana ryttare) så behöver man ofta vara väldigt tydlig och konsekvent till en början. När hästen väl har förstått att, aha, här har vi en ryttare som inte ger tusen olika signaler som inte betyder något utan ger hjälper när det behövs och då verkligen menar det, det är då man kan börja finlira med dom små, lätta hjälperna.

Det är ju naturligtvis en helt annan sak med en egen häst som man bara rider själv. Den är ju precis så känslig som man själv har gjort den.
 
Jag tror givetvis inte att ridskoleryttare plågar hästar. Men det här beteendet som vi har skrivit om i tråden, att hästarna "sorterar" och stänger av, det beror ju just på att de rids på ett otillfredsställande sätt. Otydligt och ur balans, därför väljer de att inte lyssna för mycket. Både hoppning och dressyr ur form och med en ryttare utan rätt balans är tufft att utsätta en häst för flera dagar i veckan. Helt oberoende av hur bra de rids är det heller inte ett naturligt val för hästen att ha så många ryttare och sociala kontakter.

De flesta ridskolor jag varit på har varit "bra" sådana. Kvalitetshästar som fått god skötsel efter förhållandena. Jag är uppvuxen i Stockholms norra förorter (fina ridskolor i Täby, Djursholm och Vallentuna) jobbade som yngre med hästar uppe i Hälsningland och bor sedan ganska många år i Skåne. Har varit på ett antal ridskolor här nere då jag gick naturbruksgymnasium och även jobbat med människor på ett sådant sätt att vi varit viss tid på olika ridskolor. Varför undrade du om antalet egentligen? Nuförtiden jobbar jag inte med hästar alls. Har bara min islandsprinsessa som nöje.

Det är väl inte naturligt för hästar att ha ryttare över huvudtaget? Eller vara inlåsta i burar större delen av dygnet? Är det mer naturligt för en häst att ha en ryttare än flera? Vad jämför du med för naturligt beteende då?

Nej, det är inte speciellt tufft för en ridskolehäst att gå "ur form" som du uttrycker det. Framför allt inte när det är hoppning för då är hindrerna väldigt låga och mestadels står hästarna uppställda på medelinjen under lektionen.

Det som sliter på hästarna är tempot. Men tempot är oftast väl avvägt på lektionerna. Det är mycket skrittpauser och stillastående vid genomgångar.

Jag är också uppväxt i norrort och har sett alla de ridskolor du pratar om och jobbar även på en av dom sedan 8 år tillbaka och känner inte igen vad du pratar om.

Varför jag undrar om antalet är att det är väldigt mycket att ha jobbat på så många olika ställen, att du inte kan ha varit så långvarig på de olika ställena. Men nu förstår jag varför med gymnasiet osv.
 
Jag tror att jag förstår precis vad ts menar. Sitter man på en ridskolehäst som är van vid att sålla bort merparten av "hjälperna" (eftersom de väldigt ofta ändå inte är några hjälper dom får utan bara okontrollerade rörelser från ovana ryttare) så behöver man ofta vara väldigt tydlig och konsekvent till en början. När hästen väl har förstått att, aha, här har vi en ryttare som inte ger tusen olika signaler som inte betyder något utan ger hjälper när det behövs och då verkligen menar det, det är då man kan börja finlira med dom små, lätta hjälperna.

Det är ju naturligtvis en helt annan sak med en egen häst som man bara rider själv. Den är ju precis så känslig som man själv har gjort den.

Ja, det är sant. Du har rätt i att det blir ju en annan ridning på en häst som är van att stänga av. Jag blev lite ställd över diskussionen kring just eftergiften, men tänker man mer på hjälper överlag och ridskoleridning så förstår jag mer vad ni menar. Tänker dock att rubriken borde vara mer åt "Lär inte ridskolor ut att rida på minsta möjliga hjälper" isf :P
 
Det är väl inte naturligt för hästar att ha ryttare över huvudtaget? Eller vara inlåsta i burar större delen av dygnet? Är det mer naturligt för en häst att ha en ryttare än flera? Vad jämför du med för naturligt beteende då?

Nej, det är inte speciellt tufft för en ridskolehäst att gå "ur form" som du uttrycker det. Framför allt inte när det är hoppning för då är hindrerna väldigt låga och mestadels står hästarna uppställda på medelinjen under lektionen.

Det som sliter på hästarna är tempot. Men tempot är oftast väl avvägt på lektionerna. Det är mycket skrittpauser och stillastående vid genomgångar.

Jag är också uppväxt i norrort och har sett alla de ridskolor du pratar om och jobbar även på en av dom sedan 8 år tillbaka och känner inte igen vad du pratar om.

Varför jag undrar om antalet är att det är väldigt mycket att ha jobbat på så många olika ställen, att du inte kan ha varit så långvarig på de olika ställena. Men nu förstår jag varför med gymnasiet osv.

Nej, våra hästar lever ju inte naturliga liv... Men jag tycker att det är ens ansvar när man har djur att låta dem leva så naturliga liv som möjligt. Jag förespråkar inte box iht, och ännu mindre spiltor som ju tyvärr fortfarande är vanligt på ridskolor.

Ja, jag tycker att det är mycket naturligare för hästen att ha en egen människa, och rättvisare att inte ha för många ryttare som rider på helt olika vis.

Håller inte med om dina resonemang kring belastning och upplägg. Trav är den gångart som sliter mest på hästen mekaniskt, särskilt om det travas runt på ett spår i fel form. Och alla som idrottar vet att det är riktigt ooptimalt att varva ansträngning och rörelse med stillastående.

Det finns seriösa ridskolor som tar stort ansvar för hästarna genom att ha dem max ett visst antal år. Detta på grund av den fysiska och psykiska belastningen det innebär att vara ridskolehäst.

Jag tror att du ridit och spenderat mycket tid på ridskolan/stora stallar. Jag har sett många ridskolor men också många andra hästmiljöer och med åren har det skapat min bild av att ridskolemiljön inte är särskilt hästvänlig egentligen. Inte så att hästarna lider, men jag önskar ingen häst att vara ridskolehäst och jag - och många med mig - skulle t ex aldrig drömma om att sälja min häst till en ridskola.
 
Okej. Om jag har fattat rätt nu då, så pratar du inte om en specifik eftergift utan mer att rida för lätta hjälper när hästen gör rätt?

För mig är det en självklarhet att hela tiden rida för så lätta hjälper som möjligt. Jag förstår fortfarande inte din tanke om att komma till en "punkt" där man lättar på hjälperna. Jag ser heller inte logiken i att hästen skulle slå sig fri för att hjälperna är för "lätta", då tror jag det finns fler problem.

Nej, jag tror tyvärr inte jag kan förklara bättre hur jag menar. Förstår du inte så förstår du inte.
 
Nej, jag tror tyvärr inte jag kan förklara bättre hur jag menar. Förstår du inte så förstår du inte.

Se mitt svar till Speedway!

Att behöva rida på det här viset tycker jag ytterligare poängterar vilken svår sits ridskolehästen är i. Lyssna, lyssna inte, lyssna... Om du rider på ett sätt som du tycker är konsekvent, men hästen ändå inte riktigt förstår eftersom den slår sig fri, och instruktören tycker att du gör fel - då kan man ju inte räkna med att det skulle vara någon direkt förbättring av hästen. Skulle du lyckas med ditt mål och få en lösgjord häst mot slutet har du verkligen varit duktig!! Men sen sitter förmodligen nästa ryttare upp och gör precis tvärtemot :'( det blir ju en omöjlig pedagogik. Men ska man nu rida på ridskola så tycker jag att man ska rida som du med så lätta hjälper det går!
 
Nej, våra hästar lever ju inte naturliga liv... Men jag tycker att det är ens ansvar när man har djur att låta dem leva så naturliga liv som möjligt. Jag förespråkar inte box iht, och ännu mindre spiltor som ju tyvärr fortfarande är vanligt på ridskolor.

Ja, jag tycker att det är mycket naturligare för hästen att ha en egen människa, och rättvisare att inte ha för många ryttare som rider på helt olika vis.

Håller inte med om dina resonemang kring belastning och upplägg. Trav är den gångart som sliter mest på hästen mekaniskt, särskilt om det travas runt på ett spår i fel form. Och alla som idrottar vet att det är riktigt ooptimalt att varva ansträngning och rörelse med stillastående.

Det finns seriösa ridskolor som tar stort ansvar för hästarna genom att ha dem max ett visst antal år. Detta på grund av den fysiska och psykiska belastningen det innebär att vara ridskolehäst.

Jag tror att du ridit och spenderat mycket tid på ridskolan/stora stallar. Jag har sett många ridskolor men också många andra hästmiljöer och med åren har det skapat min bild av att ridskolemiljön inte är särskilt hästvänlig egentligen. Inte så att hästarna lider, men jag önskar ingen häst att vara ridskolehäst och jag - och många med mig - skulle t ex aldrig drömma om att sälja min häst till en ridskola.
Angående belastningsbiten- för en normal tränad häst är travlunk på fyrkanten ingen idrott/träning/ansträngning att tala om. Inte mer än en människa går och plockar svamp i skogen. Går en bit- stannar- går en bit- stannar. Slitsamt? Tråkigt kanske.
Sen att det inte bygger upp hästen som arbete i rätt form gör- absolut. Därför passar inte alla hästar på ridskola.
 
Angående belastningsbiten- för en normal tränad häst är travlunk på fyrkanten ingen idrott/träning/ansträngning att tala om. Inte mer än en människa går och plockar svamp i skogen. Går en bit- stannar- går en bit- stannar. Slitsamt? Tråkigt kanske.
Sen att det inte bygger upp hästen som arbete i rätt form gör- absolut. Därför passar inte alla hästar på ridskola.

Angående trav menade jag inte att det är en kraftig ansträngning utan slitsamt för lederna.

Att varva stillastående med ansträngning/belastning syftade till att vänta på medellinjen halva lektionen och hoppa emellanåt.
 
Om du rider på ett sätt som du tycker är konsekvent, men hästen ändå inte riktigt förstår eftersom den slår sig fri.

Jag tror inte att häst blir stark och lägger sig på (ev "slår sig fri") för att den inte förstår. Det absolut vanligaste är att den inte orkar, den har inte styrkan som krävs at bära sig själv. Därför är det inte fel av hästen att bli stark/lägga sig på/springa iväg, det är ett tecken på att den behöver träna mer på att bära sig. Vi kan naturligtvis hjälpa till att bära hästen genom att låta den gå och hänga i tyglarna. Tyvärr leder detta bara till nackdelar långsiktigt, som skador på hästens leder, avtrubbad häst som slutar lyssna på fina hjälper, och obehaglig riding för ryttaren.
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 813
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 196
Senast: Enya
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 409
Senast: JennyLz
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp